Thursday, December 13, 2018

یک قرن جنگ برای حقوق انسانی و مخالفت با حقوق ملل در ایران


مقدمه ای برای ورود به بحث "دیالوگ" شنبه 24 آذر 1397 (15 دسامبر 2018) "گوناز تی وی" که از ساعت 21:30 بوقت آزربایجان جنوبی-تبریز، بطور زنده پخش خواهد شد
ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ، لر و بختیاری، کرد و شمالی در تاریخ معاصر کشوری با نام ایران، برای زیستن با حقوق انسانی و برابر با حقوقی که قوم مسلط فارس، از آن ها برخوردار بوده است، مبارزات دامنه داری را پشت سرشان گذاشته اند. 
در این مبارزات بیش از یک قرنی، گاهی، آن ملل توانسته اند، دولت های ملی خودشان را در مقابل دولت پانفارسیست مرکزی برپا کرده و حتی اگر برای مدت کوتاهی هم بوده، بر حقوق ملی خودشان تاکید و اصرار کرده اند.
جمهوری سوسیالیستی گیلان؛ به رهبری میرزا کوچک جنگلی در استان های شمالی، حکومت ملی آزادیستان؛ به رهبری شیخ محمد خیابانی در سرزمین های تاریخی آزربایجان جنوبی، حکومت ملی دموکرات آزربایجان؛ به رهبری سیدجعفر پیشه وری، تلاش های آیت الله شریعتمداری و حزب خلق مسلمان؛ در آزربایجان جنوبی، جمهوری کردستان؛ به رهبری  قاضی محمد در کردستان، حکومت ملی شیخ خزعل؛ در الاهواز یا عربستان، و ... نمونه هایی از تلاش های این ملل برای دستیابی به حقوق ملی و هویت ملی بوده است که توسط حکومت پانفارسیست و مرکرگزای ایران سرکوب شده و همه حقوق این ملل در زیر پای دژخیمان مرکزی پایمال شده است. 
قوم مسلط و پیروز بر این ملل، شکست و نابودی تلاش های این ملل برای داشتن حداقل حقوق انسانی را جشن ها گرفته، قتل عام ها براه انداخته، کتاب سوزان ها پیشه کرده و در تحریف تاریخ و هویت این ملل و مبارزات و ایده های مدرن آن ملل کوشیده اند. در ضدیت با حقوق و توانایی های آن ملل برای زایش های دوباره، آنان را آماج تیرهای تحقیر سیستماتیک، آموزشی و اداری و حقوقی قرار داده اند. بر آنان و افکار مدرنشان، مهر عقب ماندگی زده و تلاش کرده اند تا این ملل را عقب مانده نگه داشته و عقب مانده نگه بدارند. 
آیا حقیقت دارد که ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ،، لر، کرد، شمالی و ... برای بدست آوردن حقوق انسانی مساوی با قوم حاکم پانفارسیست جنگیده اند؟
خواست این ملل از جنبش مشروطه تا کنون، چه بوده است؟
این ملل، در بیش از یک قرن مبارزه برای زندگی با حداقل حقوق انسانی، چه اقداماتی کرده اند؟
آیا تاریخ معاصر این ملل شاهد تلاش آنان برای برپایی دولت های ملی بوده است؟
چرا این ملل می خواسته اند و می خواهند دولت ملی خودشان را داشته باشند؟
سرنوشت مبارزات این ملل برای برپایی دولت های ملی، چه شده است و چقدر از آن تلاش های آگاهیم؟
این ملل برای بدست آوردن کدام حقوق، در تاریخ معاصر، از مبارزه برای حقوق انسانی خسته و ناامید نشده اند؟
دست آورد تلاش های تاریخ معاصر این ملل، در زمینه های سیاسی، اقتصادی، حقوقی، اداری، آموزشی، زبانی، تاریخی و ... چه شده است؟
چرا این ملل در دست یابی به حداقل حقوق انسانی در ایران، با شکست مواجه شده اند؟
آیا شکست خوردگی این ملل، باعث شده تا آنان از مبارزه برای حقوق انسانی دست بردارند؟
آیا تلاش برای فدالیستی کردن ایران یا استقلال ملل از ایران زیر پرچم پانفارسیست های مرکزگرا و نژادپرست، می تواند راهگشای این ملل برای بدست آوردن حقوق انسانی خودشان باشد؟
کدام نیروها و عوامل داخلی و بین المللی، مخالف حقوق ملی این ملل بوده و در مقابل تلاش های تاریخ معاصر آن ها، صف آرایی کرده اند؟
آیا کتاب های درسی و منابع غیر درسی در ایران در رابطه با تاریخ معاصر این ملل، مطالبی بیطرفانه ای را در خود گنجانده اند؟
چرا تاریخ مبارزات این ملل برای بدست آوردن حقوق انسانی، تلاش هایشان برای تشکیل دولت های ملی، تلاش هایشان در راه مدیریت های غیر متمرکز و حاشیه محور در مقابل مرکزگرا،  جانفشانیشان در راه حقوق بشر و دموکراسی، جانبازی هایشان در راه رفاه و امنیت ملل خود، پیشگامی هایشان در راه کسب هویت های ملی و جلوگیری از محو و نابودی هویت های ملی در مقابل هویت تحمیلی پانفارسیستی و پان ایرانیستی در ایران، نادیده گرفته می شود؟
آیا راهی که پانفارس ها و پان ایرانیست ها در یک طرف و  فعالان و ملل غیر فارس برای زیستن با حقوق ملی گرفته اند، در طرف دیگر گرفته اند، به نزدیکی این دو راه منجر می شود یا به دوری و گسست از هم منجر خواهد شد؟
کدام طرف باید امتیاز هایی را بدهد و کدام طرف باید حقوقش را بدست بیاورد؟
ایران گریزی، ثمره چیست؟ مبارزه ها برای کسب حقوق ملی یا نتیجه ستیز با حقوق ملل در ایران بوده و هست؟

برای پاسخ به چنین سوال هایی، آقایان:
دکتر محمدحسین یحیایی؛ از محققان و نویسندگان تورک
جناب جلیل آزادیخواه؛ از نویسنده و از کانون نویسندگان کرد
جناب شهرام شادپور؛ از فدرالیست های شمال ایران و از جمعیت کاسپین
دکتر شهسوار کریم زاده؛ از محققان و نویسندگان بلوچ
جناب آودی غفور چاریار؛ از محققان و فعالان ملی تورکمنستان جنوبی
در این برنامه حضور خواهند داشت.

انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
سیزدهم (13) دسامبر 2018
hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

گونئی آزربایجان سیاسی پارتیلری "دوشونجه باغی"یندا سیاستلرین آچیلقیرلار

  گونیی آزربایجان سیاسی تشکیلاتلارین لیدر/سوزچولری "دوشونجه باغی" آدلی اوتاقدا، سیاستلرین، مرامنامه‌لرین و ایستیراتئژی‌لرین آچیقلا...