Monday, September 16, 2019

جناب بهرام مشیری، زبان فارسی چه چیز مفیدی به بشریت داده است؟


استاد بهرام مشیری در سخنانی به اسلام و قرآن ده ها ایراد گرفته اند که ثمره اسلام و قرآن و مسلمانی در این هزار و چهارصد سال چه بوده و چه چیزهایی را تولید کرده و به بشریت داده است؟
من (انصافعلی هدایت) هم از ایشان چندین سوال در رابطه با ثمره زبان فارسی و تاثیر آن در عدم رشد و فکری و عقب نگه داشتن انسان ها پرسیده ام.
راستی، استاد بهارام مشیری؛ استاد تاریخ  ادبیات و ...، آموزش زبان فارسی به زور چوب و فلک و قانون اجباری،  در یک‌ قرن (یک صد سال) اخیر، کدامین خیر و برکت، کدامین رفاه، کدامین آسایش، توسعه فکری، سیاسی، جهان بینی و ... را نصیب ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ، و ... کرده است؟
زبان فارسی باعث رونق یا توسعه فرهنگی، هنری، حقوقی، علمی، تکنولوژیکی و ...شده است؟
زبان فارسی، کدامین فکر و اندیشه و جریان فکری، اجتماعی، عقیدتی و ... را تولید کرده و نه به بشریت که حداقل به ملل تورک، تورکمن، قشقایی و ... در ایران داده است؟
چرا به این زبان فارسی این همه قداست داده اید و از آن، این همه دفاع می کنید و برای هر کلمه اش که نمی توان بکار برد، ده ها میلیون تومان هزینه روی دست ملل در ایران می گذارید؟
زبان فارسی کدامین ثمره را مثمر بوده است؟
زبان فارسی، کدامین مشکل عقلی، سیاسی، حقوقی، علمی، ریاضی، فیزیکی، شیمیایی، اجتماعی،  هنری، ادبی و ... را حل کرده است؟
آیا زبان فارسی، نوشتن، فهمیدن و فهماندن را برای انسان ها آسان کرده است یا خودش بخشی از مشکل نوشتن، خواندن، باسوادی، فهمیدن و فهماندن شده است؟
آیا زبان فارسی توانسته و می تواند مفاهیم فلسفی، فکری، اخلاقی، هندسی، ریاضی  و ... را برساند و توضیح بدهد؟
چرا کتاب های مهم فکری، فلسفی، علمی و ... به این زبان نوشته نمی شوند؟
آیا خود زبان فارسی باعث عقب ماندن فکر، درک و ادراک متکلمان به این زبان نمی شود؟
چند متخصص در رشته های گوناگون، با تکیه بر توانایی های زبان فارسی، در عرصه بین المللی و در چند هزاره اخیر  تولید شده اند؟
زبان فارسی به چه دردی می خورد و دوای کدامین درد جامعه بشری و ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ و ...است؟
نقش زبان فارسی در استحمار و استعمار و در خواب غفلت، در وادی شعر و شاعری بردن مردم و عقب نگه داشتن فکر انسان ها چقدر است؟
با احترام
انصافعلی هدایت


No comments:

Post a Comment

دوشونجه باغی و دوشونجه نین شرطلری

دوشونجه باغی و دوشونجه نین شرطلری دوشونجه‌نین اوزللیک‌لری و «دوشونجه‌ باغی» اوتاقینین قونوسو، قوناقلاری و ایش قوراللاری   بو جانلی یایئندا، ...