Monday, June 10, 2019

گر چه من با باز تعریف ایران و ایرانیت محالفم

جناب فرامرزخان بختیاری، رهبر حزب "اتحاد لرستانات و بختیاری" طی زادداشت کوتاهی در فیس بوک، خواستار باز تعریف معنا و مفهوم "ایران و ایرانیت"  شده اند تا ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عزب، بلوچ، لور و ... در خرج از دایره کنونی ایران و ایرانیت نمانده و مسمول تعریف ایران و ایرانیت بسوند تا مرزهای کنونی ایران از هم‌نپاشد.


من، انصافعلی هدایت، در پاسخ به ایشان، ضمن تاکید بر بازتعریف ایران و ایرانیت، بر نقد این دیدگاه پرداختم که در زیر می آید.

البته، من، نظری متفاوت از شما (جناب فرامرزخان بختیاری) دارم ولی و با این وجود، نزدیک به دو سال است که تلاش می کنم، در برنامه دیالوگ، به باز تعریفی نوین از "ایران و ایرانیت" برسیم.
گر چه، می دانم که باز تعریف ایران و ایرانیت، به معنی و  ومفهوم آن است که باید ایران، با همین‌ مرزهای کنونیش بماند و دوام داشته باشد و ملل تحت استعمار و اشغال پانفارس هد و پان ایرانیست های فاشیست هم هم مستقل و آزاد نشوند و صد البته که من خواهان چنین وضعیت سیاسی نیستم.
 معتقدم‌ که در ایران با این مرزهای کنونی، هیچ اصلاح و توسعه ای در هیچ زمینه ای رخ نخواهد داد. دیکتاتوری و نژادپرستی و پانفارسیسم در رفتارش به شوونیسم و فاشیسم بسیار خشنی خواهد انجامید.
 بر این‌ باورم که برای رهایی از این وضعیت که در ایران و بر همه ملل تورک، تورکمن، قشقایی، فارس، عرب، بلوچ، لور   ... حاکم است و تفکر نژادپرستانه و فاشیستی، متاسفانه در جان و دل و روح ایرانیان و مرکزگرایان پانفارس و پان ایرانیست رسوخ کرده است، باید یک شوک بسیار مهم و شدیدی بر ایران، ایرانیان (با هر ملتی در آن؛ فارس، تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ، لور، کرد و ...)، افکار، اندیشه ها، احساسات، تاریخ رسمی، جهان بینی، و ... وارد شود تا آن ملل و مردمان را از خواب (خود فریبی) چند قرنی بیدار بکند.
عامل اصلی یک چنان شوک سنگینی: 1. یا باید یک‌ جنگ چند ساله و در میان‌همه ملل ساکن ایران کنونی باشد که نمونه آن در اروپای قبل از پایان جنگ های جهانی رخ داد، 2.  و  یا تجزیه ایران به چندین کشور کوچک اما مستقل از هم ولی در صلح و آرامش خواهد بود. همان چیزی که در یوگسلاوی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رخ داد.
در هر حال و صورتی، ایران باید شوک تجزیه را تجربه بکند تا شاید بیدار شود.
در چنین صورتی، قدرت های سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و ... کوچک تر خواهند شد و هم دولت ها به جای کنترل همه جانبه جوامع، سیاست ها، اقتصادها و ... توسط مردم و احزاب کنترل شوند تا مردم به آزادی، رفاه، رهایی از استبداد، برسند و دموکراسی، پلورالیسم و تکثرگرایی، آزادی رسانه ها را کسب بکنند تا دولت، از اقتدار و قدرت کنونی که ارباب مردمان است، به عنوان کارمندان مردمان و ملل نزول و سقوط یابند.
در چنین حالتی، احتمال می رود که ملل این منطقه، به صلح و دوستی و احترام متقابل برای زیستن در این جغرافیا برسند.
انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
دهم (10) جون 2019
hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

گونئی آزربایجان سیاسی پارتیلری "دوشونجه باغی"یندا سیاستلرین آچیلقیرلار

  گونیی آزربایجان سیاسی تشکیلاتلارین لیدر/سوزچولری "دوشونجه باغی" آدلی اوتاقدا، سیاستلرین، مرامنامه‌لرین و ایستیراتئژی‌لرین آچیقلا...