Saturday, July 20, 2019

وقتی یک مسئله و فکر عمومیت پیدا می کند، قابل انکار نیست

در پی اعلام رسمی موضوع برنامه دیالوگ برای روز شنبه (20 جولای 2019) در این وبلاگ و انتشار آن در فیس بوکم،
جناب یونس شاملی؛ دوست و متفکر ارجمند فدرالیست من، در کامنتی در فیس بوک چنین قلم زده اند:Image may contain: 1 person
Yunus Shamili
تجزيه شدن إيران موضوعيت ندارد. أين فقط تصور بخشى از فعالين إفراط گراى تورك در آزربايجان جنوبى است. تصورى كه آنها را از فعاليت هاى واقعى سياسى دور نگه ميدارد و تاثيرگذارى آنها را در عرصه سياسى به صفر ميرساند. فعاليت سياسى بر اساس خيالات نتيجه اش منفى است، چون افكار عمومى جامعه تورك و در مجموع جامعه ايران را مغشوش ميكند و تمركز جامعه بر روى مسائل اساسى را مخدوش ميكند...
و من در پاسخ به ایشا، متن زیر را نوشته و در فیس بوک هم منتشر کردم:
دوست گرامی؛ جناب یونس شاملی
چطور و با کدام اسناد و مدارک به چنین قطعیتی رسیده اید؟ که فکر و رفتار تجزیه گرایانه، در میان ملل ساکن در ایران وجود ندارد و تنها (تنهای تنها در میان بخشب از افراط گرایان تورک) وجود دارد؟
عرب ها؟
بلوچ ها؟
کردها؟
تورکمنان؟
لورها؟
پانفارس هایی که در این یک صد سال، با سیاست های نژادپرستانه خود، تخم نفرت و کین و در نتیجه تجزیه ایران را در این سرزمین ها و در میان ملل همسایه، کاشته اند؟
بر خلاف دیدگاه حضرتعالی، این که خود رژیم و اپوزیسیون خارج نشینش آن هم از فکر تجزیه ایران و از وجود تجزیه طلبان سخن می گویند و آن ها را موجود فی الوجود می دانند و همچنین آنان را به خیانت، مزدوری، و ... متهم می کنند، دال بر این مدعا است.
از طرف دیگرو یا توجه به شعارهای تورکی، عربی، بلوچی، و ... که در ممالک تحت اشغال ایران سرداده می شود هم معلوم است که بخش های بسیار مهمی از جوامع و ملل غیر فارس در ایران هم به این مسئله می اندیشند و در باره آن موضوع گیری می کنند.
معلوم است که شما هم به مسئله "تجزیه و تجزیه طلبی" به عنوان یک موضوع و مسئله مطرح در میان ملل ساکن در آن سرزمین ها می اندیشید. آن را تجزیه و تحلل می کنید. مضار و منافع آن ها را با هم می سنجید. پس برای شما هم یک مسئله و موضوع ذهنی است.
اگر جنین نبود و شما در باره مسئله تجزیه ایران فکر نمی کردید، در باره آن، بطور قاطع موضع گیری نمی کردید.
از طرف دیگر، چهار مهمان محترم برنامه امروز(شنبه 20 جولای 2019) "دیالوگ"، از چهار ملت در ایران (تورک، فارس، کرد و عرب)، به این سوال پاسخ خواهند داد.
و ما با هم خواهیم دید که روشنفکران و فعالان سیاسی ملل چهارگانه بالا، در باره "تجزیه ایران و مسئولیت آن بر عهده کیست؟" با شما هم نظر خواهند بود یا نه؟
انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
بیستم (20) جولای 2019
hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

دوشونجه‌نین شرطلری

دوشونجه‌نین شرطلری بورادا، "دوشونجه"، "فیکیر" یا "فلسفه"نین شرایطی حاقدا دانیشدیم. نورمال، گونده لیک فیکیرلشمه...