Thursday, July 4, 2019

چرا پانفارسیسم از نهادهای حکومتی و غیر حکومتی پاکسازی نمی شوند؟

مقدمه ای برای اجرای زنده برنامه "دیالوگ" چهارم جولای 2019 که از "گوناز تی وی" پخش خواهد شد.
در یک ماه اخیر، حبس های دراز مدت، به فعالان تورک در ایران داده می شود. مثلا، در هفته گذشته، یکی از فعالان مدنی-زبانی آزربایجان به سیزده (13) سال حبس محکوم شده است. جرم او این است که در بازی های تیم "تراختور آزربایجان" فریاد زده "هارای هارای من تورکم" و "یاشاسین آزربایجان!".
حال سوال این است:
--- آیا علاقه به وطن و زبان ملل تورک و عرب جرم است؟
--- آیا علاقه به زبان، فرهنگ و تاریخ ملل تورک و عرب غیر قانونی است؟
--- چرا با علاقه مندان زبان، فرهنگ، تاریخ و فعالان وطن پرست تورک و عرب بمانند دشمن رفتار می شود؟
--- چرا در ایران و در سایه تسلط زبان و فرهنگ پانفارسیسم، زمین و زمینه برای فعالیت های فرهنگی و وطن پرستی تورکان و عرب ها وجود ندارد و یا تحمل نمی شود؟
--- آیا در قوانین جزایی، کیفری و انقلابی-ضد انقلابی ایران، جرمی برای وطن پرستی، علاقه به تاریخ، هویت و زبان ملل تورک و عرب و غیره وجود دارد؟
--- اگر فعالان مدنی، هویتی، تاریخی، زبانی، محیط زیستی ملل تورک و عرب را پان تورک یا پان عرب هم بنامیم که پان تورک و پان عرب هم نیستند، آیا باز هم می توان با استناد به قانون، پان ها را در ایران مجازات کرد؟
--- اگر پان بودن جرم است، چرا پانفارس ها در الاحواز، آزربایجان، تهران و در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی، مجلس و قوه قضائیه حضور داشته و فعالیت می کنند و نیروهای انتظامی-امنیتی هم از آن ها و فعالیت های پانفارسیسم اداری و خارج از سیستم حکومتی بر علیه تورکان و عرب ها حمایت هم می کنند، مجرم محسوب شده، دستگیر و مجازات نمی شوند؟
--- آیا اگر پانی در ادارات و سیستم سیاسی، حکومتی و دستگاه های نظارتی نهادینه بشود و دستورات او نفوذ اداری-سیاسی و قضایی داشته باشد، از اتهام "پانیسم" مبرا می شود و حق دارد تا به عنوان پان، از اختیارات، حقوق، حمایت ها و منابع قانونی، امنیتی و مالی ملل استفاده بکند؟
--- چرا با اندیشه پان فارسیسم در وازتخانه ها، مجلس، قوه قضائیه و دیگر نهادهای حکومتی و غیر حکومتی برخورد نمی شود و ادارات از این پانفارس های ضد ملل تورک و عرب پاکسازی نمی شوند؟
--- اگر فضای زیستی و تنفسی برای زبان ها، هویت ها، تاریخ ها و اقتصاد ملل تورک و عرب تنگ تر گرفته شود، چاره نهایی این ملل و فعالان آن ها چیست؟
--- چرا پانفارسیسم به بیماری تبعیض نژادی، زبانی، تاریخی، هویتی و اقتصادی گرفتار شده است؟
--- آیا رفتار متهمان به پانتورکیسم و پان عربیسم که خواهان حقوق قانونی، انسانی، حقوق بشری، اجرای قانون اساسی و تساوی حقوقی با ملت فارس هستند، تجزیه را به ایران تحمیل خواهند کرد یا قطع تنفس و زیست ملل تورک و عرب توسط "پانفارسیسم سیاسی-اداری"، تجزیه ایران را رقم خواهند زد؟
--- برای این که ایران تجزیه نشود، چه کارهایی لازم و ضروری است؟
--- برای این که ایران تجزیه بشود، تداوم کدام نوع از کارها و فعالیت ها لازم و ضروری است؟
برای پاسخ به این قبیل از سوال ها، آقایان
1. دکتر محمدحسن حسین بر؛ وکیل ایران-آمریکایی، حقوقدان، فعال سیاسی و متفکر بلوچ
2. دکتر محمدحسین یحیایی؛ نویسنده، محقق، اقتصاددان تورک
3. دارا صالح زاد؛ فعال سیاسی فدرالیست کرد
4. محسن رسولی؛ فعال حقوق اقوام یا ملل در ایران، روشنفکر، نویسنده، قشقایی الاصل
مهمانان این هفته "دیالوگ" خواهند بود
انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
چهارم (04) جولای 2019
hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

دوشونجه‌نین شرطلری

دوشونجه‌نین شرطلری بورادا، "دوشونجه"، "فیکیر" یا "فلسفه"نین شرایطی حاقدا دانیشدیم. نورمال، گونده لیک فیکیرلشمه...