Wednesday, June 28, 2017

بابک خرمدین بر علیه فارسیسم قیام کرده بود




من گوناذ تی وی ده اونلار ساحات جانلی برنامه لرده اعلان اتدیم کی "بابک خرمدین، موسلمان و موسلمان ائولادی دیر و خلیفه ایله موباریز اتمیر بلکه ایرانلیلارین عربلر و خوصوصیله عبباسی لرین سارایلارینا سیزیب و اوردا ایرانچیلیق فیکرین آپاریب و غیری فارس موسلمانلارا و خوصوصیله آزربایجانلیلارا ظولوم ادنلر ایله جهاد ادیر. بابک ایسلام و خلیفه یه یوخ، فارسلارین ظولومونه قارشی قیام اتمی دیر تا آزربایجانی فارسلارین نظلرتی آلتیندان آزاد ایله سین. طبیعی کی تاریخ کیتابلاری بو حادیثه نی خلیفه و ایسلام ضیدلی گوسته ره جک لر.
بو حاقدا ابراهیم ساوالان جنابلاری مرتضی مطهری دن بیر فاکت گتیریب:
مرتضی مطهری در کتاب پانزده گفتار بر این باور است که بابک نه با عربها بلکه با ایرانیها سر ناسازگاری و ستیز داشته است؛ وهمه لشگریان و فرماندهانی که خلیفه عباسی بر علیه بابک گسیل داشته از ایرانیهای مسلمانی بودند که خلیفه مسلمان عرب را بر بابک زندیق ترجیح داده‌اند . در این گزاره اشرافیت ایرانی در نبرد بین« بد و بدتر» دشمنان بابک ترسیم شده‌اند

در لین زیر می توانید متن کامل نوشته ایشان را بخوانید
Image may contain: people standing, sky, cloud, plant and outdoor 

سیدآغا عون‌الهی در کتاب تاریخ تبریز در اعصار میانه بابک را پیشرو نهضت آزادیبخشی میداند که بر علیه خلافت عباسی و برای احیائ استقلال ازدست رفته سرزمین خودبپا خواسته بود.این گزاره جنبش خرمی را یک جنبش ملی میداند که برعلیه خلیفه اشغالگرمبارزه کرده‌اند.
برخی نیز نهضت خرمی را یک جنبش دینی- سیاسی و مقاومتی در برابر دین نوظهور اسلام و حکومت اسلامی از طرف معتقدان آیینهای کهن میدانند. این گزاره نهضت خرمی را دشمن و مخالف دین نو ظهور اسلام توصیف میکنند.
مرتضی مطهری در کتاب پانزده گفتار بر این باور است که بابک نه با عربها بلکه با ایرانیها سر ناسازگاری و ستیز داشته است؛ وهمه لشگریان و فرماندهانی که خلیفه عباسی بر علیه بابک گسیل داشته از ایرانیهای مسلمانی بودند که خلیفه مسلمان عرب را بر بابک زندیق ترجیح داده‌اند . در این گزاره اشرافیت ایرانی در نبرد بین« بد و بدتر» دشمنان بابک ترسیم شده‌اند.
چنین جملاتی بیشتر به بیانیه‌هایی می مانند که از طرف جریانهای فکری خاصی صادر شده باشند.بهتر آن است که فعالیتهای اجتماعی بابک را در طول بیست سال زمامداری آذربایجان بررسی نماییم. آنگاه بعد از آگاهی از اهداف و اقدامات آنها متوجه خواهیم شد که بر اساس رویکرد آنها چه گروههایی نمیتوانستند موفقیت نهضت خرمی را تحمل کنند.
کتاب تاریخ فلسفه و فقه عربی توسط دو تن از نامداران تاریخ اندیشه در جوامع اسلامی نگاشته شده است. نویسندگان این کتاب از مسیحیان لبنان هستند که بیشتر تالیفات آنها از جمله همین کتاب به زبان فرانسوی میباشد. نویسندگان این کتاب؛حنا الفاخوری مولف دهها جلد کتاب در زمینه فلسفه اسلامی و خلیل الجر نویسنده فرهنگ لاروس عربی-فارسی ؛ دو هدف اجتماعی عمده را برای نهضت بابک ذکر کرده‌اند که یکی از آنها عینیت دادن به حقوق زنان و دیگری الغای نظام ارباب-رعیتی حاکم بر آن روزگار بوده است؛ تا به تبع آن اکثریت ستمبران جامعه را از استیلای ستمگران آزاد ساخته و با آزادی فرد- فرد جامعه یوغ استیلای حامیان بیگانه این ظلمها نیز برچیده شود.
اگر نوشته‌های تاریخ فلسفه درست باشد پربیراه نخواهد بود که محافظه‌کاران خو گرفته به نظامهای موبدسالاری ایرانی و معتقدین به آیین نوظهور اسلام و طرفداران خلیفه ارباب منش مردسالار؛ باید در کنار یکدیگر با این جریان روشنگر نوپا مخالف بوده باشند.
با این اوصاف باید به درک بی‌بدیل دکتر زهتابی از تاریخ آذربایجان و تلاش وی برای سمبل سازی بابک و تعیین قلعه بابک به عنوان اولین محل اعلان عمومی تفکر ملی آذربایجان آفرین گفت. زیرا این اهداف اجتماعی میتواند به عنوان اهداف بلند مدت مد نظر کنشگران این حرکت باشند.

No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...