Monday, April 26, 2021

شستشوی مغزی از طریق تقدیس زبان فارسی


عده ای زبان فا سی را به امری مقدس بدل کرده و هر نوع نقد و انتقاد، مخالفت با آن را دشمنی با ایران، مرزهای پر گهر، ایرانیان، عامل دشمن و ... نشان داده و یا زبان فارسی را بهترین زبان، کاملترین زبان، زبان علمی، زبان شعر و ادب، زبان دوم دنیای اسلام و ... می دانند و چنین القاء و شستشوی مغزی کرده اند که گویا دیگر زبان ها توانایی رقابت با ربان فارسی را ندارند.

این فکر غلط و دروغ، آن قدر و هر روز هزاران بار و از دهان صدها هزار نفر تکرار شده که همه بوسیله این دروغ شستشوی مغزی شده و به آن ایمان آورده‌ایم. در عین‌حالی که آن شستشوی عمیق مغزی، توان انتقاد و مخالفت با زبان فارسی را از دست ما گرفته است و ما به موجودات بی اراده در مقابل آن بدل شده ایم.

آن‌ها در پی همین‌شستشوی مغزی گسترده است که زبان فارسی را هم به امر مقدسی تبدیل کرده اند و مانند هر امر مقدسی نتیجه شستشوی مغزی هواداران، زوار ارادتمندان زبان فارسی است. 

در حالی که اگر زبان های رقیبی مانند تورکی و عربی، از زندانی به نام  زندان زبان فارسی آزاد بشوند و آزادی و امکانات برابر با زبان فارسی را داشته باشند، تمامی کاخ قدسی زبان فارسی فرو خواهد ریخت. همان طور که زبان فارسی رایج در ایران هیچ‌توان رقابت با زبان تورکی در تورکیه و آزربایجان و دیگر کشورهای تورکی و همچنین زبان‌عربی در کشورهای عرب را ندارد.

همین ترس از فرو ریزی دروغ بزرگ و تقدس زبان فارسی است که باعث تلاش گسترده‌تر پانفارس ها در حفظ قداست زبان فارسی و محافظت از قداست آن، با توسل به تصویب قوانین مختلف و اختصاص بودجه های کلان به زبان فارسی و اختراع نهادهای مختلف ب ای محافظت از زبان فارسی  شده و می شود.

همان طور که اگر در جامعه ای به عقل اجازه رشد ندهند، خرافات اسب خودش را می تازاند، در جایی که اسب زبان های غیر فارسی را به میخ بسته اند، الاغ چلاق زبان فارسی در مسابقه با زبان های مادری در صدر جدول خواهد تاخت.

 اگر روزی اسب زندانی و سرکش زبان های غیر فارسی از زندان زبان فارسی آزاد بشوند، ناتوانی همه جانبه و بخصوص علمی زبان فارسی بر همه ردوشن خواهد شد و معلوم‌خواهد گشت که چقدر قربانی روش های شستشوی مغزی در قربانگاه زبان فارسی شده بوده ایم.

در همین راستاست که باید پرسید: 

امر قدسی یا مقدس چیست؟

امر مقدس چگونه ساخته می شود؟

امر مقدسی چرا ساخته می شود؟

امر قدسی توسط چه کسانی یا کدام نهادها ساخته می شوند؟

چه زمانی به ساختن امر قدسی احتیاج احساس می کنند؟ 

هدف از ساختن امر قدسی چیست؟

آیا امور قدسی تنها با مفاهیم دینی-مذهبی در ارتباط هستند؟ 

به عقیده من: امر مقدس یا قدسی، نوعی تفکر متعصب، بدون دلیل عقلی و حتی برهان دینی، جاهلانه و کور کورانه است که بر گرد یک چیز، فرد، مکان یا عقیده‌ای بافته می شود. 

از مشخصات قدسی شدن هر امری، آن است که هر گونه نقد و کلنجار رفتن و مخالفت با آن امر قدسی و از طرف هر کسی که به آن اعتقاد داشته باشد یا نداشته باشد، به عنوان گناه نابخشودنی فرض شده و نقاد، کلنجار رونده و مخالف آن امر مقدس، دشمن آن امر مقدس و توهین کننده و یا تحقیر کننده آن امر مقدس و هواداران آن امر مقدس فرض شده و باید توسط سازندگان‌ و متولیان آن امر قدسی و به میزانی که آن ها صلاح می دانند و تشخیص می دهند، مجازات بشود. 

هیچ مبنایی در قدسی بودن آن امر، چرایی عدم‌ نقد و عدم مخالفت با آن و مرجع تشخیص قدسیت آن و میزان مجازات مخالفان و نقادانه وجود ندارد و وابسته به سلیقه متولیان امر قدسی که از قداست آن منتفع می شوند، است. 

فکر نکنیم که فرصت طلبانی که می خواهند، هزینه‌های زندگی روز مزه‌یشان را دیگر مردمانی که سخت و طاقت فرسا کار و کوشش می کنند، بدهند، تنها به نام دین امر مقدس می سازند. بلکه هر گروهی می تواند امر مورد نظرش را مقدس جلوه داده و با مخالفان آن بجنگند.

برای مثال، آیا زبان فارسی امری قدسی نشده است؟ 

آیا می توان با قداست زبان فارسی مخالفت کرد؟ 

چرا زبان فارسی امر قدسی شده است؟ 

چه کسانی و یا کدام نهادها از قداست زبان فارسی فایده می برند؟

 اگر زبان فارسی قدسی نشده است، چرا مخالفان و منتقدان آن مجازات می شوند؟ 

چرا مانند هر امر مقدسی، رقبای زبان فارسی (زبان های غیر فارسی در ایران) دشمن خونی و جانی زبان فارسی تلقی می شوند؟

چرا با زبان های غیر فارسی حذف گرایانه و دشمنانه برخورد می شود؟

 چرا امنیت ایران و فارس زبانان به رسمی و اداری و آموزشی نبودن دیگر زبان ها وابسته شده است؟

چرا امنیت ایران، سیاست در ایران، سیاستمداران، نهادهای سساسی و امنیتی، سازمان های حکومتی و نیمه حکومتی با تصویب قوانین از قداست زبان فارسی محافظت می کنند؟

 چه کسیانی یا نهادهایی قداست زبان فارسی را به همه افراد و ملل تحمیل می کنند؟ 

زبان فارسی کدام مزیت را بر زبان های دیگر دارد که امر قدسی شده است؟

 اگر فارسی امر قدسی نیست، چرا مخالفان و منتقدان و رقبای زبانی زبان فارسی مجازات می شوند؟ 

چرا همه سیستم‌های اداری، سیاسی، حقوقی، امنیتی و نظامی در حفاظت از قداست زبان فارسی می کوشند؟ 

زبان فارسی چیست؟ 

محدودیت های زبان فارسی کدامند؟ 

چرا متولیان امر زبان فارسی، از آن محدودیت ها آن زبان سخن نمی گویند؟

 رابطه زبان فارسی با امور تقدیس شده دینی یا مذهبی فارس ها چیست؟ 

آیا زبان فارسی، زبانی قدرتمند است یا زبان ضعیفی است؟

آیا زبان فارسی الفبایی از خودش دارد؟

آیا شاهنامه فردوسی با الفبای فارسی نوشته شده است یا با الفبای عربی؟

در آن مقطع تاریخی که شاهنامه فردوسی نوشته می شد، الفبای عربی و بالطبع الفبای فارسی در کدام مرحله از رشد خودش بود؟

شاهنامه فردوسی با کدام الفبا، با کدام قلم، به روی چه چیزی نوشته شده است؟

الفبایی که در متن شاهنامه فردوسی دیده می شود، در چه مقطع تاریخی تکوین یافته است و به آن بلوغ رسیده است؟

آیا تمامی کلماتی که در شاهنامه بکار رفته است، در آن مقطع تاریخی در جامعه رایج بوده است یا زبان عربی رایج بود و نمی توانسته به آن شکل گرفته باشد؟

آیا زبان فارسی توانایی خلق یا ترجمه قرآن و کتب دینی،  آثار علمی، فلسفی، ریاضی و منطق و حقوق، دینی و اخلاقی یا عرفان و تصوف را داشته و دارد؟

چطور و چگونه توانسته اند، نه تنها اغلب افراد و تحصیل کردگان در ایران، بلکه در کشورهای اطرافی مانند تورکیه و افغانستان، پاکستان، هندوستان و ... را هم مغز شویی  کرده و به قدرت و قداست زبان فارسی قانع بکنند؟

آیا زبان فارسی، زبانی خلاق است و ذهن یادگیرنده را خلاق می کند یا زبانی جامد و مرده است که ذهن یادگیرنده را جامد کرده و می میراند؟

چطور می توانیم خودمان را از زیر حجم سنگین تبلیغات مغزشویانه پانفارس ها و زبان فارسی برهانیم؟

برای بررسی شستشوی مغزی ایرانیان از طریق تقدس بخشی به زبان فارسی، چند مهمان در برنامه این هفته دیالوگ حضور خواهند داشت.


انصافعلی هدایت

تورنتو - کانادا

بیست و ششم (26) آپریل 2021

hedayat222@yahoo.com



 



No comments:

Post a Comment

گونئی آزربایجان سیاسی پارتیلری "دوشونجه باغی"یندا سیاستلرین آچیلقیرلار

  گونیی آزربایجان سیاسی تشکیلاتلارین لیدر/سوزچولری "دوشونجه باغی" آدلی اوتاقدا، سیاستلرین، مرامنامه‌لرین و ایستیراتئژی‌لرین آچیقلا...