Saturday, November 25, 2017

دیالوگ: چرایی نهادینه و اخلاقی شدن اختلاس و فساد در ایران ۲ - بخش دوم


برنامه هفته سی ودوم دیالوگ
مدیر برنامه: انصافعلی هدایت
میهمانان برنامه:

دکتر محمدحسین یحیایی
دکتر شهسوار کریم زاده
ويدئو: گوناز تی وی
چهارم (4) آبان ۱۳۹۶


پیامدهای فساد و اختلاس: نبود اراده برای مبارزه با فساد در ایران

یکی از انواع فساد، اختلاس و استفاده از اموال عمومی یا دولتی برای چاق کردن توان مالی و ثروت شخصی است اما ایران و رسانه هایش هر نوع فساد مالی دولتی و بخش خصوصی را اختلاس می نامند. 
واقعیت آن است که هیچ کاری در ایران، چه در دایره وظایف و حقوق قوه مجریه یا دولت، چه در دایره حقوق و وظایف قوه قضائیه یا دادگاه ها پیش نمی رود الا این که پای رشوه و اختلاس در میان باشد
از قدیم گفته اند که "الناس علی دین ملوکهم" یعنی ملت و مردم همان راه و روشی را در پیش می گیرند که مجموعه عوامل دولتشان در پیش گرفته اند
اگر این سخن درست باشد، می توان علت گرفتار شدن مردمان ایران در انواع مفسده های اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، رشوه، اختلاس، رواج مواد مخدر، فحشا، جهل، عقب ماندگی، و ... را فهمید. 
هر یک از این مفسده ها، به مانند سنگی است که در دریاچه ای بیدازند. هر کدام از آن ها، ده ها موج از جنس فساد را خلق و گسترده خواهند کرد
فساد در ایران در شبکه کوچکی رواج ندارد بلکه بسیار گسترده است. بنا براین، کس یا کسانی که در راس هرم این سیستم در ایران قرار دارند، خود یا فاسد اند یا دست در دست فاسدارن گذاشته و به فاسدان اجازه داده اند تا به هر نوع فساد دست بزنند و از مجازات پیامدهای فساد و اختلاس خود نگران نباشند.
اگر چنین نیست، باید علی خامنه ای هم مانند ولیعهد عربستان سعودی یک رفتار انقلابی از خود نشان می داد و همه مسئولان 38 ساله گذشته جمهوری اسلامی را دستگیر و اموال آن ها را مصادر و خودشان را به مجازات های قانونی محکوم می کرد اما او چنین اراده ای برای مبارزه با فساد ندارد. 
چرا؟ 
چون دستان خودش بر دزدی و فساد آلوده است و برای مبارزه با فساد، باید از خود او و خانواده اش آغاز کرد
آیا در ایران کنونی، می توانی با کسانی که خودشان را انقلابی می دانند و انقلاب را گروگان گرفته اند تا اختلاس و دزدی بکنند، مبارزه کرد؟

آیا چنین اراده ای برای مبارزه با انواع فساد و بخصوص فسادهای اداری وجود دارد؟

اگر روزی، بنا بر مبارزه با فاسدران و اختلاسگران و دست اندازان به مال، جان و ناموس مردم باشد، سیستم اجتماعی، حقوقی، سیاسی و مدیریتی از چه گرداب هایی خواهند گذشت؟

اگر با این همه فساد و اختلاس و رشوه و جرم و جنایت و مواد مخدر و قاچاق و فحشاء و ... مبارزه نشود، چه اتفاقی در ایران رخ خواهد داد؟

دامنه رواج فساد و اختلاس، فحشا و هر نوع مفسده دیگر، دامن کدام بخش از ملل ایرانی را بیشتر درگیر کرده است؟

آیا احتمال بروز یک انقلاب در ایران هست؟

اگر در ایران کنونی و بعد از 38 سال از انقلاب، انقلابی دیگری رخ بدهد، در جامعه ایران چه چیزهایی اتفاق خواهد افتاد؟



No comments:

Post a Comment

سریال قتل‌های زنجیره ای دانشجویان

  چند سوال: أيا باور می کنید که او خود کشی کرده باشد؟  مگر در اتاق های خوابگاه دانشجویی یک نفر به تنهایی زندگی می کند؟  دانشجویان دیگر کجا ب...