Thursday, July 5, 2018

ایران و کشور

آغا مجید عزیز!
مقاله مورد اشاره شما را من ننوشته ام. باید متوجه می شدید. برای همین هم نوشته ام "این مقاله بدون امضاء را دریافت کردم:" تا متوجه باشید که من آن را ننوشته ام ولی، چون نویسنده محترم، چون تحقیق جالبی در شاهنامه انجام داده تا بتواند "ایران" مورد نظر شما را در شاهنامه فردوسی پیدا بکند، برای من مهم بود و به اشترک گذاشتم تا دوستانی مانند شما بدانند که ایران مورد نظر شما چیست؟
در ثانی، من وجود ایران را انکار نمی کنم. البته که کشور یا جغرافیای سیاسی به نام ایران در حال حاضر وجود دارد و در مواقعی از تاریخ هم سرزمین یا سرزمین هایی با این نام و عنوان "نامیده" شده است.
اما در تاریخ، بخشی از این سرزمین ها، گاهی مستقل از هم بوده اند. گاهی هم یکی از این سرزمین ها، بر بخش هایی از همسایه ها غلبه کرده و "کشوری" به نام فرمانده یا شاه حمله کننده، تشکیل می داده اند.
گاهی هم بخش هایی از این سرزمین ها، توسط قوای منطقه ای یا خارج از منطقه، تسخیر شده و کشور سیاسی مغلوب، از نظر سیاسی (نه جغرافیایی) از بین می رفته اند.
در کنار این ها، اخیرا، من به واژه "کشور" علاقه مند شده ام که در زبان فارسی به جای "مملکت" و "سرزمین" بکار می رود.
معنی "کشور" چیست؟
آیا "کشور" واژه ای مرکب از "کش+ور" نیست؟
من، نمی دانم و تحقیق هم نکرده ام ولی به نظرم، این طور می آید. اگر چنین باشد، واژه گزینان فارس این کلمه (کش +ور) را بدقت انتخاب کرده اند.
چرا که هر "جغرافیای سیاسی" مانند "کشی" است که سیاستمداران و نظامیان، با آن "ور" می روند. یا غلبه یا مغلوبیت سیاستمداران و نظامیان، طول و عرض جغرافیایی آن کش، گاهی کوچک و گاهی بزرگ می شود.
البته، همان کش، گاهی هم از دست سیاستمداران در می رود و از "کش" اثری نمی ماند. بلکه طرف غالب، بر آن نام و عنوان دیگری می نهد. خاک و سرزمین و حتی مردمان همان هستند که ممکن است در گذشته بوده اند ولی از نظر سیاسی و اداری، تغییر نام می یابند.
انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
پنجم جولای 2018
hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

دوشونجه‌نین شرطلری

دوشونجه‌نین شرطلری بورادا، "دوشونجه"، "فیکیر" یا "فلسفه"نین شرایطی حاقدا دانیشدیم. نورمال، گونده لیک فیکیرلشمه...