Saturday, June 27, 2020

... و مسایل بورس در ایران: آیا سود 800 درصد معقول است؟


در روزهایی بسر می بریم که همه ما در هوس سرمایه گذاری در بورس ایران آتش گرفته ایم. چرا که بورس ایران، در بعضی  از صنایع تا 800 درصد در یک سال سود می دهد. اغوا کننده نیست؟ ولی واقعیت این است که متوسط سود سرمایه گذاران بورس در ایران به 300 تا 400 درصد در سال می رسد.
در حالی که در دنیای پیشرفته غربی، چنین اتفاق اقتصادی در رویاها هم دیده نمی شود و امکان پذیر نیست.
در همین حال، نزول خورها هم صد درصد در یک سال سود نمی گیرند. 32 بانک موسسات مالی در ایران، زیر 20 درصد در سال سود می دهند. اگر دقیق تر بگویم، یک موسسه 20 درصد سود می دهد. تنها 3 موسسه 18 درصد و بقیه بانک ها و موسسات پانزده درصد سود می داده اند.
این اتفاق در حالی رخ می دهد که اقتصاد ایران در تحریم است. تولید خوابیده است. تورم خیلی بالاست. نفت و گاز بفروش نمی رسند. دلار تا مرز 20.000 تومان رشد کرده است. قیمت مسکن بسیار افزایش یافته است و طلا هم در سیر صعودی قرار دارد.
البته که بسیار عالی خواهد بود که پول مردمان در خرید سهم هایی از کارخانجات تولیدی و شرکت ها، سرمایه گذاری بشود تا شاید جانی به اقتصاد بدهند. 
ولی در بورس ایران چه خبر است که این همه سود می دهد؟
آینده بورس در ایران چگونه دیده می شود؟
احتمال سقوط بورس در ایران چقدر است؟
آیا بورس در ایران واقعی است؟
برای پاسخ به این قبیل از سوال ها، آقایان
 دکتر محمدحسین یحیایی
جناب جهانگیر لقائی
در برنامه "دیالوگ" امشب (27 جون 2020 حضور خواهد داشت.

انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
بیست و هفتم (27) جون 2020
hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

سوال از خانم شیرین عبادی

  سوال از خانم شیرین عبادی با سلام و احترام من: انصافعلی هدایت، بشخصه،احترام زیادی برای خانم شیرین عبادی و فعالیت‌های سیاسی و حقوقی ایشان قا...