Monday, December 7, 2015

عاقلانه ترین تصمیم دولت استعماری عیران در یکصد سال اخیر




 وقتی تمامی برنامه های ایدئولوژیک یک قرن استعمار فارس، تحت نام آموزش "علوم انسانی" به نتیجه ای که می خواستند، نرسیده است، بهترین برای پایان دادن به میلیاردها دلار هزینه، توقف آموزش آن، در مدارس و دانشگاه ها استچرا سوال را غلط مطرح کرده و ذهن جامعه را به سمت ناراست رهنمون می شوید؟آیا طرح سوال غلط خود حاصل همین علوم انسانی نیست که افکار را مسموم کرده است؟سوال اساسی این است که، آن چه در کشوری به نام عیران=ایران ، تحت عنوان "علوم انسانی" آموزش داده می شد و می شود، واقعا علوم انسانی بود و علوم انسانی است؟آیا درس تاریخ در مدارس و دنشگاه ها، واقعا تاریخ آن مناطق و ملل ساکن در عیران استعماری را آموزش می داد یا آموزش های ایدئولوژیکی تحت لوای علوم انسانی و تاریخ بود؟آیا در مدارس و دانشگاه ها علوم سیاسی تدریس می شد یا در زیر نام علوم سیاسی، افکار و اندیشه های استعماری اما ناشیانه و ایدئولوژیک آموزش داده می شد و می شود؟اگر واقعا علوم سیاسی بوده است، تعریف آن از ملت شامل چه گروهی می شود؟چرا سیستم سیاسی، بعد از پایان امپرازوری قاجار، هر روز بیشتر به عمق دیکتاتوری سقوط می کند؟چرا حقوق ملت در هیچ زمینه ای مدون نشده است؟چرا احزاب سیاسی پدید نمی آیند؟چرا احزاب در آنجا، از حاکم و حکمران ریشه می گیرند و با حاکم و رئیس جمهور یا شاه، می میرند؟آیا آموزش جغرافیا در عیران بجز نابود کردن هویت سرزمینی ملل ساکن در آن بوده است؟آیا آموزش های جغرافیای جز مغشوش کردن مرزهای ملل ساکن آن سرزمین استعمارگر، نقشی داشته است؟آیا علوم جغرافیایی شما جز کاشتن تخم دشمنی و کدورت در دل ملل همسایه، دستاوردی داشته است و دارد؟آیا ادبیات آموزشی در مدارس و دانشگاه ها جز توهین و تحقیر به عرب ها و تورکان، و نفرت پراکنی علیه انسانیت، بوده است؟آیا ادبیات آموزشی در مدارس و دانشگاه ها جز ایجاد فاصله در میان ملل همسایه نقشی داشته است؟آیا ادبیات آموزشی جز سم برای نابودی فرهنگ ها و زبان های ملل ساکن، نقشی داشته است؟آیا زدودن هر نوع نقش و نگار فرهنگی غیر فارس ، تنها کارکرد ادبیات و زبانشناسی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی بوده است؟آیا در علوم انسانی، وقتی سخن از ملت است، فقط قوم اقلیت فارس مد نظر نبوده است یا دیگر ملل هم "ملت" محسوب می شوند؟منظور از "قوم"، "قبیله"، سطح تحصیل و سواد، و ... چه بوده و کدام اهداف را تعقیب می کرده است؟آیا تاریخی که برای قوم ضد بشری فارس ساخته شده است، افسانه های دروغین برای موجود بودن هویتی به نام آریایی نبوده است؟ آیا، اصلا قومی به نام آریا بوده است؟در دوران ما قبل کوروش روسی، در این سرزمین ها مردمانی سکنا نداشته اند؟وقتی از حقوق انسانی سخن بمیان می آید، آیا جز ترجمه از عربی یا حقوق غربی، کار دیگری در دانشگاه ها کرده اند؟ در حالی که هدف در آموزش ایدئولوژیک، تحقیر هر دو منبع و منشاء بوده و هست؟آیا روزنامه نگاری در آن سرزمین توانسته است، مسایل اجتماع، سیاست، تجارت، عقب ماندگی و توسعه، حقوق انسانی و ... را به مردم خبر دهد؟آیا همه فعالیت های خبری ایدئولوژیک نبوده است؟آیا سینما و تاتر آن جز توهین و تحقیر و اشاعه قبح در اجتماع نقشی داشته است؟آیا کارکرد سینمای فارس، تنها روایج نفرت، کدورت، دشمنی در میان قوم فارس از یک طرف و ملل دیگر دز طرف دیگر نبوده و نیست؟آیا علوم انسانی توانسته اند در میان ملل ساکن در آن نواحی، انساندوستی، احترام متقابل، همزیستی، برادری، و ... را ترویج کنند؟آیا فلسفه و منطقی که در مدارس و دانشگاه ها درس داده اند، توانسته است، یکی از معضلات فکری، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی را حل کند؟و اگر ...آیا ...اگر همه آن چه تحت نام علوم انسانی در مدارس و دانشگاه ها در یک قرن اخیر آموزش داده اند، واقعا علوم انسانی بوده است، میلیون ها تعلیم و تربیت یافته آن همه آموزش ها، کدام یک از مسایل اجتماعی-انسانی جوامع تحت آموزش را حل کرده اند؟آموزش علوم انسانی و تربیت در آن همه رشته های دانشگاهی، چه نقشی، جز تامین معاش و کار برای تعدادی مربی آموزش مباحث غیر علمی اما ایدئولوژیک، داشته است؟ انصافعلی هدایتتورنتو8/12/2015  



No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...