Tuesday, November 23, 2021

دیگران را متهم نکنیم. این خاصیت روابط بین الملل است

دوست من، در مبارزه برای استقلال یک ملت و کشور، باید حمایت کشورهای بزرگ را در عرصه بین المللی جاب و جذب بکنید والا هیچ کاری نمی توانید بکنید.
در مباحث سیاسی، باید منصف بود و اعتراف که کردها از ما موفق‌تر بوده‌اند و توانسته اند فعالیت سیاسی خود را تداوم ببخشند و از نسلی به نسل دیگر منتقل بکنند و دارای تجربه بسیار مفیدی هم هستند. همچنین دارای خود آگاهی فردی و ملی هم هستند و این خود آگاهی به نفع فارس ها از آن ها گرفته نشده است.
چیزی که در ما تورک‌ها، تجربه مبارزاتی ما، از نسلی به نسل دیگر منتقل نشده و نوعی از آگاهی و خود آگاهی در ما پدید نیاورده است. ما خیلی راحت‌تر از کردها شیتشوی مغزی شده و آسیمیله شده ایم.
چرا؟
برای این که بعضی از کشورها آنها را برسمیت شناخته و از آن ها حمایت های‌ سیاسی، نظامی، تسلیحاتی، پولی و ... می کنند.
در مقابل، هیچ کشوری، از ما، در هیچ زمینه ای، حمایت علنی و  نمی کند.
طبیعی است که هیچ کشوری، از یک گروه سیاسی-نظامی حمایت خالی و بدون بده و بستان انجام نمی دهد.
این، هم هیچ ربطی به کرد بودن و یا یک گروه سیاسی خاص ندارد. همه کروه‌ها و کشورها، رفتارها و تعهدات متقابل انجام می دهند.
چرا که حتی روابط کشورها هم با همدیگر از همین قانون «بده و بستان سیاسی و ...» پیروی می کند.
منتهی، چون، همه ما از طرف پهلوی‌ها و جمهوری ایران چنان شستشوی مغزی شده ‌ای‌ که بر اساس آنچه ان ها در ذهن ما کاشته اند، همه چیزها را از آن زاویه دیده و تفسیر می کنیم.
چرا یک نوع رفتار سیاسی که  بر اساس بده و بستان سیاسی است را تنها برای یک گروه خاص قبیح می دانیم؟ اما همان عمل را برای دیگر گروه‌ها و کشور ها قبیح نمی دانیم؟ پاسخ در شستشوی مغزی ما است. متخصصان شستشوی مغزی، تفکر ما را بر اساس نیاز و خواست و منافع خودشان سبستم مهندسی کرده اند.
در نتیجه ما مسایل را همچون کارشناسان جمهوری ایران و پهلویسم می فهمیم و بر اساس فهم مهندسی شده خود هم رفتار می کنیم.
از طرف دیگر، چنین تحلیل‌هایی، در پی آن است تا ضعف خودمان را در ارتباط با جهان و بده و بستان های بین المللی  بپوشانیم.
اگر، روزی، ما تورک ها هم وارد فاز مبارزه نظامی بشویم، ما هم با دیگر کشورها بده و بستان خواهیم داشت و این اصلا و ابدا، نه تنها قبیح نیست، بلکه گام اول روابط سیاسی و جدی گرفته شدن شما به عنوان یک‌ فرد، گروه، یا کشور در عرصه جهانی یا منطقه ای هست.
باید بدانیم که بدون حمایت بین‌ المللی، هیچ گروه‌ سیاسی موفق نشده و نمی شود. هیچ ملتی نمی تواند استقلال سیاسی خود را بدست بیاورد
انصافعلی هدایت

 

No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...