Saturday, December 30, 2017

دیالوگ: اعتراضات جاری در ایران - بخش اول

برنامه هفته سی وهفتم دیالوگ
مدیر برنامه: انصافعلی هدایت
مهمانان برنامه
آقایان:
رضا پرچی زاده: دانشجوی دکترا در دانشگاه "پنسیلوانیا" -آمریکا
جهانگیر لقائی: دکترای اقتصاد و فعال سیاسی مقیم اروپا
دکتر رضا حسین بر: از رهبران و لابیست های بلوچ - لندن
جمشید شارمهد: از اعضای انجمن پادشاهی ایران - مقیم آمریکا
دکتر شهسوار کریم زاده: استاد اقتصاد و فلسفه در انگلستان
مهرداد درویش پور: تحلیلگر مسایل سیاسی و کارشناس مسایل استعمار
محسن رسولی: فعال سیاسی و کارشناس ارشد بودجه ریزی - مالزی
حافظ فاضلی: عرب الاحواز - فعال سیاسی و ساکن اروپا
روح الله مرادی قشقایی: فعال سیاسی قشقایی و فعال حقوق بشر- ساکن اروپا
حسین رئیسی: حقوقدان و وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر - مقیم کانادا
صلاح ابوشریف الاحوازی: رهبر جبهه مردمی دموکراتیک الاحواز
گوناز تی وی
نهم دی 1396
https://youtu.be/6AiIJnCKXvI


در این برنامه "دیالوگ" به اتفاق یازده مهمان از ملت های تورک، عرب، بلوچ، قشقایی و فارس، به بررسی علل ظهور اعتراض های خیابانی اخیر در ایران پرداختیم.
در همین برنامه، گفته شد؛ اگر هم این اعتراضات را یکی از جناح های نظام حاکم در ایران سازماندهی کرده باشد، دیگر، رهبری و کنترل آن از دست آن سازمان یا جناح خارج شده و بسرعت در حال گسترش در میان مردم و در شهرهای مختلف است.
از طرف دیگر، شعارهای آن با همه حرکت های اعتراضی و نمایشی 40 سال اخیر ایرانیان بسیار متفاوت است و رنگ و بوی سکولار و غیر دینی دارد. چرا که در این راه پیمایی های خیابانی، نه تنها از هر نو شعار دینی خبر نیست، بلکه بر نهادهای دینی همچون روحانیت و سوء استفاده های دینی توسط آخوندها و علی خامنه ای و نهادهای وابسته به قدرت بشدت اعتراض می شود.
 هدف شعارها، از حمله به حسن روحانی در آغاز اعتراض ها، به حمله به علی خامنه ای و نهادهای اقتصادی تحت فرمان او و سپاه پاسداران تغییر کرده است.
با این همه، هنوز، این سوال بی جواب در سر جای خودش است که چرا تا کنون، نظام از نیروهای بسیجی و لباس شخصی های خود برای خاموش کردن این اعتراض ها استفاده نکرده است؟
در عین حال که این اعتراض ها از اعتراض های روستائیان "جلیزی" در اقلیم عربستان و از الاحواز آغاز شده و خواست های اولیه معترضان جنبه اقتصادی داشت، اما هم شعارها تغییر کرده و هم حوزه جغرافیایی اعتراض ها گسترده تر شده است. با این حال، هنوز هم به غیر از عرب ها و فارس ها در میان ملل دیگر رونقی نیافته است.
مردم تورک شهرهای آزربایجان، تورکمنستان جنوبی، قشقایی ها، کردها و بلوچ ها هم به این اعتراض ها دل چندانی نداده اند. البته تهران هم وارد گورد نشده است. گر چه در اطراف دانشگاه تهران، اعتراض هایی در طول روز شنبه اما بسیار محدود دیده شد.
در میان مردمان تورک هم اعتراض ها و درگیری هایی با نیروهای انتظامی در شهرهای اورمیه و زنجان به ثبت رسیده است.
کارشناسان حاضر در این دیالوگ، علت عدم مشارکت گسترده تورکان، بلوچ ها، کردها، تورکمنان و قشقایی ها در این اعتراض ها را در "عدم اعتماد این ملل به تفکر و عملکرد فارس ها" می دانند.
چرا که در جریان همین اعتراض ها هم، تعدادی از حدود 60 هزار طرفدار پرسپولیس تهران، یکصدا به میلیون ها تورک در ایران و در جهان بطور علنی توهین کردند و نشان دادند که خودشان را نژادپرست و دشمن تورک می دانند.
با این وجود، "گوناذ تی وی"، به عنوان تنها رسانه گسترده تورک و متعلق به ملت تورک آزربایجان، "هر گونه دعوت به خانه نشینی" را "خیانت به آرمان ها ملت تورک" نامید.
مدیر و صاحب امتیاز این تلویزیون؛ احمد اوبالی، حضور مردم در خیابان ها و شرکت در اعتراض ها را به وجدان هر فرد گذاشته تورک ساکن در آزربایجان جنوبی گذاشته و گفته است که اگر خود مسئولان این تلویزیون در وطنشان بودند، در این اعتراض ها شرکت می کردند.
او در مورد نوع شعار ها هم معتقد است که آزربایجان و تورکان هم خواست و حقوقی دارند که بعضی از آن ها با خواست و حقوق دیگر ملل موازی و همسو هستند. از طرف دیگر، بسیاری از حقوق ملت تورک ساکن در گوشه گوشه ایران، در موازات با حقوق فارس ها یا دیگر ملل نیستند. در نتیجه، هر کس به تشخیص خود، می تواند و باید شعارها ملی خودش را انتخاب کرده و آن ها را فریاد بزند.
به گفته اوبالی؛ آنچه که برای همه آزربایجانیان تورک مهم و حیاتی است، آن که با هم به خیابان ها آمده و حقوق خواست های خودشان را فریاد بزنند و به گوش همه ملل دنیا برسانند. اگر حاکمیت و نظام، سقوط کرد، تصمیم برای مراحل بعدی، بر عهده خود ملت خواهد بود.
یاد آور می شود که همه شرکت کنندگان در این دیالوگ، معتقدند که تنها با گسترش این اعتراض ها به همه شهرها و در میان همه ملل، نیروهای سرکوب دولت، توانایی خاموش کردن این حرکت را نخواهند داشت اما اگر مردم در همه شهرهای ریز و درشت به این اعتراض ها نپیوندند، احتمال سرکوب آن وجود دارد.
می توانید بخش اول مجموعه دیدگاه های این افراد را در ویدئوی زیر و بخش دوم آن را هم در ویدئوی بعدی ملاحظه بفرمایید







No comments:

Post a Comment

پان تورکچولوک، تورک دونیاسینین دوشونجه، اینکیشاف و بیرلیک ایدئولوژیسی دیر

  پان تورکچولوک، تورک دونیاسینین دوشونجه، اینکیشاف و بیرلیک ایدئولوژیسی دیر