Monday, March 13, 2023

قشقایی‌ها قوم نیستند، یک ملت بزرگ ه⁸ستند

 

قشقایی‌ها قوم نیستند، یک ملت بزرگ هستند

قشقایی ها، پاره تن ملت بزرگ تورک هستند. قشقایی ها یک‌ ملت بزرگ، با جمعیت چند میلیونی، با تاریخ روشن، ملتی شجاع، با رهبرانی مورد احترام همه مردم تورک، با سرزمینی معین و با مرزهای مشخص هستند.

قشقایی ها دارای زبان مستقل و ملی، آداب و روسوم‌ ملی، دارای موسیقی، لباس، سنت های ملی، دارای احساسات و تجربیات شیرین و تلخ مشترک هستند.
قشقایی‌ها علاقه مند به هویت ملی خود و پایبند آن‌ها هستند.
قشقایی‌ها، دارای اراده و خواست ملی برای تاسیس دوباره دولت-ملت تورک قشقایی در سرزمین تاریخی خود هستند.

برخی‌ها، با "قوم" نامیدن قشقایی‌ها، در پی تحقیر این ملت و سلب حقوق ملی این ملت بزرگ هستند.

با بکار گرفتن کلمه "قوم قشقایی" می‌خواهند قشقایی ها را ملتی عقب مانده، دور از تمدن شهر و شهرنشینی بنامند و ایما بکنند که قشیایی‌ها با چنین‌مشخصاتی، توانایی (و در نتیجه حق) اداره امور سیاسی، اداری، حقوقی، نظامی و اقتصادی خودشان را ندارند.

در نتیجه، حقوقی هم به عنوان ملت ندارند. از همه حقوق ملی، از جمله از حق داشتن دولت ملی محروم خواهند بود و باید زبان ملت مسلط فارس را یاد بگیرند و در قیمومیت فارس‌ها زیست بکنند .چرا که صغیر محسوب می شوند.

در حالی که کمی و زیادی جمعیت و نوع زیست اقتصادی هیچ ملتی، تعیین کننده ملت بودگی آن‌ها و از جمله ملت قشقایی نیست.
شیوه تولید و زیست اقتصادی هیچ ملتی، نمی تواند مجوزی برای مخالفت و دشمنی با اراده و خواست و حقوق ملی یک ملت باشد.

قشقایی ها هم مانند تورک‌های آزربایجان‌جنوبی و تورک‌های ترکمنستان جنوبی، عرب‌های الاحواز، و دیگر ملت های غیر فارس، به اشغال ایران فارس زده در آمده و رهبران آن‌ها اعدام شده اند و در معرض قتل عام قرار گرفته اند.

رژیم پانفارس ایران، در شستشوی مغزی قشقائی ‌ها و دشمنی با هویت ملی آن‌ها سنگ تمام‌گذاشته است تا با تحقیر قشقایی‌ها و تحمیل عقب‌ماندگی سازمان یافته و تلقین این که منشا عقب ماندگی آن‌ها تورک بودنشان است.
می خواستند به قشقایی‌ها تلقین بکنند که بجای افتخار به تورک بودنشان و افتخار به زبان تورکیشان،از تورک و تورکی احساس شرمندگی و عقب ماندگی مبتلا بکنند.
فارس‌ها با سیاست‌های مختلف، عامل بیکاری، تحقیر، عقب ماندگی و از خودبیگانگی قشقایی ها شده اند تا آن‌ها، نه تنها هویت های ملی خودشان را نادیده بگیرند، بلکه وطنشان را ترک کرده و برای بدست آوردن فرصت اشتغال به دیگر نقاط کوچ بکنند.
 ولی قشقایی ها بخاطر حفظ همبستگی ملی-عاطفی، فرهنگی و سرزمینی، زبانی خود، تسلیم فشارها و تبعیضات سیستماتیک رژیم‌های صد سال اخیرا ایران فارسزده نشده اند.
قشقایی‌ها بخشی از بدنه ملت بزرگ تورک هستند که در پی دستیابی به استقلال سیاسی از ایران هستند تا در آینده نه چندان دور، بخشی از اتحاد ممالک تورک باشند. اتحاد ملت تورک، بدون کشور مستقل قشقایی، ناقص خواهد بود.

انصافعلی هدایت
تورنتو-کانادا
14.03.2023











No comments:

Post a Comment

چند سوال از خانم شیرین عبادی و نقد یک سند منسوب به دوره ناصرالدین شاه قاجا

  چند سوال از خانم شیرین عبادی  و  نقد یک سند منسوب به دوره ناصرالدین شاه قاجا بو گونکو دانیشیقدا بیر نئچه قونون اوستونده دایاندیم. بیر یاند...