Tuesday, April 25, 2023

وقتی امپراتوری قاجار تورک شکل می گرفت، پانفارس‌ها متولد نشده بودند

 



وقتی امپراتوری قاجار تورک شکل می گرفت، پانفارس‌ها متولد نشده بودند


وقتی آغامحمدخان قاجار، فتحعلی شاه و شاهزاده عباس میرزا قاجار ژئوپلیتیک منطقه را شکل می دادند، هنوز  پدر و مادر فراماسون‌های پانفارس‌ها و عوامل کودتای انگلیسی مانند رضاپالانی و سید ضیا و اربابان انگلیسی آن‌ها بدنیا نیامده بودند.

از شهادت آغامحمدخان قاجار که مرزهای سیاسی منطقه را دگرگون کرده و امپراتوری تورک‌های قاجار را مستقر کرد تا تولد رضا ضد اراده ملت و دیکتاتور 82 مانده بود.

وقتی هم که عباس میرزای قاجار بعد از حدود سی سال جنگ با ابر قدرت زمانه، شکل نهایی مرزهای امپراتوری تورک قاجار را رسم کرد تا بدنیا  آمدن کودتاچی ضد قانون 45 سال مانده بود.

نه آغامحمدخان، نه فتحعلی شاه و نه عباس میرزا که مرد جنگ بودند، تصور نمی کردند که عوامل پانفارس انگلیس، در سال های آینده، بدون این که جنگی و مقاومتی بکنند، بخشی از امپراتوری‌ای که آن‌ها آفریده بودند را از دست خواهند داد.

آن‌ها حتی نمی توانستند تصور بکنند که رهبران بعدی ممالک محروسه را انگلیسی ها به تخت خواهند نشاند و این گماشتگان اجنبی‌ها نه تنها بر ضد حقوق ملل مختلف ممالک محروسه خواهند بود بلکه با اشاره همان اجنبی ها‌، همان طور که بر تخت نشسته بودند، به امان سبک و سیاق هم به  امر اجنبی ها امپراتوری را تسلیم خواهند کرد و نخواهند جنگید.

تورک‌ها نمی توانستند باور بکنند که بدون جنگ و قهرمانی و شکست دادن دشمنان مهاجم، می توان لقب گرفت و خود را "کبیر" نامید ولی برای یک ساعت هم نجنگید و با شرافت جنگی و نظامی نمرد.

انصافعلی هدایت
تورنتو-کانادا
25.04.2023




No comments:

Post a Comment

چند سوال از خانم شیرین عبادی و نقد یک سند منسوب به دوره ناصرالدین شاه قاجا

  چند سوال از خانم شیرین عبادی  و  نقد یک سند منسوب به دوره ناصرالدین شاه قاجا بو گونکو دانیشیقدا بیر نئچه قونون اوستونده دایاندیم. بیر یاند...