Saturday, December 19, 2020

آیا اوپوزیسیون هم فاشیست است؟

 


یکی دو هفته قبل در باره "آیا با فاشیسم فارسی-ایرانی مواجه هستیم؟" بحث کردیم و سه مهمان دیدگاه های گاها متضاد خودشان را ارائه کردند. در همان برنامه قول دادم که در یکی دو هفته آینده امان موضوع را با محوریت "اپوزیسیون رژیم و حاکمیت" هم‌مورد بحث و مداقه قرار بدهیم.


در آن برنامه متذکر شدیم که فاشیسم در صورتی ظهور یافته و محقق می شود که یک دولت با تمامی امکانات، وزارتخانه ها، قوای مقننه، قضائیه و مجریه، سازمان ها و نهادهایش و به همراه توانایی اعمال تشویق و تنبیه افراد وجود داشته باشد. در غیر این صورت سخن گفتن از فاشیسم چندان معنی دار نخواهد بود.

با توجه به آن بحث، حالا سوال این است که آیا مخالفان یا اپوزیسیون حاکمیت (چه در داخل و چه در خارج از ایران) هم فاشیست هستند؟

اگر صفت اصلی فاشیسم قدرت دولتی با تمامی امکانات باشد، اپوزیسیون حاکمیت از دایره دولت خارج است و دولت را اداره نمی کند. با این وجود، آیا اپوزیسیون حاکمیت هم فاشیست است؟

تعریف فاشیسم چیست؟

ملاک های و معیارهای اندازه‌گیری فاشیست بودن یک فرد یا سازمان و تشکیلات چیست؟

اگر در خارج از دولت بودن اپوزیسیون پانفارس مانع از آن نیست که آن ها بطور فردی یا جمعی و تشکیلاتی فاشیست باشند، آیا افراد و سازمان های مالی که خودشان را تحت اشغال، زیر ستم های مضاعف  و بدون حقوق اولیه و طبیعی انسانی می دانند و برای داشتن حقوقی مساوی با ملت فارس مبارزه می کنند هم می توانند فاشیست باشند؟

برای پاسخ به این گونه سوال ها، سه مهمان از سه ملت تورک، فارس و کرد در برنامه این هفته دیالوگ حضور خواهند داشت.

جناب دکتر محمدحسین یحیایی  از محققان و نویسندگان تورک

جناب ناصر کرمی از متفکران فارس

جناب جلیل آزادیخواه از محققان و نویسندگان کرد


انصافعلی هدایت

تورنتو-  کانادا

نوزدهم (19) دسامبر  2029

hedayat222@yahoo.com 


No comments:

Post a Comment

آیا این اسکناس جعلی نیست؟

 آیا این اسکناس جعلی نیست؟ اسکناس جعلی ، برای ساخت و تایید تاریخ جعلی ایران بعدی     این اسکناس ، ساختگی و جعلی به نظر می رسد ...