Saturday, December 12, 2020

زبن و فرهنگ فارسی بی ادبانه و زمخت است

 


من (انصافعلی هدایت) بارها گفته ام‌ که زبان فارسی به عنوان یک زبان، ذاتا، یک زبان بی ادبی است. 
چرا؟
نگاه بکنید به دو متن منتسب به ظریف تا به گفته من پی ببرید. ظریف یکی از "الیت" و تحصیل کردگان عالی رتبه و استاد دانشگاه و رهبر دیپلماسی خارجی ایران است.
در متن اول و فارسی منتسب به ظریف، او فقط و بدون هر گونه کلمه احترام آمیز و رعایت ادب انسانی که لازمه فرهنگ دیپلماسی هم است، بی ادبانه، رئیس ممهور تورکیه را  "اردوغان"  می خواند و مانند یک جاهل و لمپن ظاهر می شود.
در حالی که جناب اردوغان، رئیس جمهور و منتخب اکثریت رای دهندگان تورکیه است ولی ظریف، بدون استفاده از کلماتی چون جناب، آقا، عالیجناب، رئیس جمهور محترم، منتخب مردم تورکیه و ... ایشان را مخاطب ساخته است. این نوع سخن گفتن، نه مودبانه است و نه متناسب زبان دیپلماتیک است.
اما همین بی گاو سیاسی پانفارسیسم که نمی داند چگونه سخن بگوید، در متن انگلیسی خود، قبل از نام عالیجناب اردوغان، از کلمه "پرزیدنت" استفاده کرده است. 
چرا؟
چون، ظریف، در زبان انگلیسی مجبور به مودب بودن بوده است. او مودب نبوده است بلکه زبانی که مجبور به کاربرد آن شده است، ادب را به بی ادبی چون ظریف تحمیل کرده است.
خود ظریف فرهنگ انسانی ندارد. چرا که متن فارسی نشان داده است که او بی فرهنگ و جاهل به روابط انسانی و همین نشان می دهد که احترام‌ در ذات زبانی که برای رشد او بستر ساخته است وجود ندارد.
ظریف می داند که در دیپلماسی و سیاست، احترام متقابل است. در سیاست و دیپلماسی حتی با دشمن هم با زبان فاخر و علمی سخن می گویند. چه برسد به رهبر یک کشور بزرگ و همسایه تورک و لی در متن زبان فارسی و فرهنگ پانفارسیسم، ظریف اجبار به رعایت ادب و احترام متقابل  لازم دیده نمی شود. 
به نظر من، این ربطی به فردی چون ظریف ندارد بلکه استادان دانشگاه، طبقه الیت و روشنفکر، روزنامه‌نگاران و نویسندگان و ... سرمایه داران و  رهبران سیاسی-دینی و همه گروه های مرجع اجتماعی هم به این بیماری زاییده از زبان مبتلا هستند.
چرا که این بیماری عوام زدگی و لمپنیسم، به طبقه خاصی در ایران محدود نیست که قابل تقلیل به یک قشر یا طبقه باشد و به فرهنگ یک گروه منتصب کرد بلکه این بیماری   در ذات زبان فارسی است که هم زبان بی ادبی است و هم جامد است و به فکر هر انسانی که آن را یاد بگیرد، شکل زمخت، خشن، نژادپرست، بی ادب، متوهم، و ... می گیرد.


انصافعلی هدایت

 تورنتو - کانادا

دوازدهم (12) دسامبر 2020

hedayat222@yahoo.com


No comments:

Post a Comment

دوشونجه باغی‌ اوتاقینین سورولاری تورکلره سونولدو

  دوشونجه باغی‌ اوتاقینین سورولاری تورکلره سونولدو بو ویدئونون اساس قونوسو، گونئی آزربایجان سیاسی تشکیلاتلاریندان سورولمایا حاضیرلانان سورول...