Wednesday, May 24, 2023

کشور آزربایجان در اسناد قدیمی: چرا کتاب های قديمی باز نشر می شوند؟

 






کشور آزربایجان در اسناد قدیمی: چرا کتاب های قديمی باز نشر می شوند؟

جناب یوسف عزیزی بنی طرف؛ نویسنده و متفکر برجسته عرب الاحواز، در توضیح این که ایران به شکل کنونی بسیار جدید است و در تاریخ این منطقه ریشه ندارد، به توصیف وضعیت "سیاسی-حکومتی ملل و سرزمین آن‌ها" در طول پنج-شش قرن اخیر پرداخته و نشان داده است که حداقل، از آغاز  دوران صفویه تا پایان قاجاریه، ایرانی با شکل سیاسی کنونی وجود خارجی و حتی وجود ذهنی نداشت‌ه است‌ بلکه ممالک و ملل مختلفی مانند "مملکت" یا "کشور" آزربایجان، "مملکت عربستان" و ... بخش های سیاسی آن امپراطوری ها بوده‌اند.

او  در همان نوشته، به مبحث "کشور آزربایجان"، به عنوان یک‌ واحد مستقل، در داخل ممالک محروسه، در کتاب "تذکره الخطاطین" اشاره فرموده و متن عکس آن را هم منتشر کرده است که مشاهده می‌فرمایید.
این کتاب در دوره قاجار و حدود یکصد و پنجاه سال قبل، نوشته و در بین سال‌های 1288  تا 1291 به شیوه چاپ سنگی چاپ و منتشر شده است‌. در سال 1388 هم تجدید چاپ شده است.

لازم به یاد آوری است که اگر کتاب های تاریخی، مانند همین کتاب یا خاطرات و سفرنامه های ناصرالدین شاه شهید، و ... توسط پانبارس ها تنقیح، تصحیح و منتشر می شود، حتما توسط این افراد، دولت ایران، سانسورچی‌های رسمی و غیر رسمی، پانفارس ها، ضد تورک‌ها و ضد عرب‌ها، با هزار حیله و روش، در متون آن‌ها دست برده و تحریف و تغییر ایجاد کرده‌اند و تا آنجا که کتاب منتشره، به اهداف سیاسی و ایدئولوژیک آن ها خدمت بکند.
یعنی، با انواع مواد شیمیایی، متون قدینی را پاک و بازنویسی کرده‌اند.

یعنی نباید به این کتاب ها اطمینان کرد. چرا که اگر وضعیت این کتاب ها بر خلاف خواست سیاسی و ایدئولوژیک پانفارس‌های پان‌ایرانیست باشد، اجازه نشر نمی دهند.

چرا که آن‌ها با تعقیب اهداف ویژه ای، دست به انتشار کتاب های تاریخی می زنند و باید در آن‌ها تغییراتی را بوجود آورده باشند تا به اهداف آن‌ها در کوتاه مدت و بلند مدت خدمت بکند.

انصافعلی هدایت
تورنتو-کانادا
24.05.2023












 

No comments:

Post a Comment

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه ل...

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه لری میللته‌ آیدین اولمالی دیر