Saturday, May 6, 2023

منفی بافی و تحقیر، نشانه ترس از قدرت رقیب یا دشمن است

 




منفی بافی و تحقیر، نشانه ترس از قدرت رقیب یا دشمن است

احسان موجدیان نامی، در نشریه اینترنتی "دیپلماسی ایرانی" مقاله ای تحت عنوان"ایران باید به هوش باشد، زنگ هشدار مذاکرات انحلال ارمنستان در آمریکا" نوشته و بدون ارائه هر گونه سند و مدرکی در رابطه با چگونگی دستیابی به اطلاعات منتشر نشده، به توهم غلطیده و افکار دشمنانه و ضد تورک خود را پایه و اساس تحلیل سیاسی قرارداده و در سراب خیال خود  به دشمنی با تورک‌ها، جمهوری های آزربایجان و تورکیه پرداخته و تلاش کرده سیاستمداران پانفارس و ایران شهری را بر علیه تورک‌ها بشوراند.

با چنین سیاستمداران، نظریه پردازان و تحلیلگران سیاسی، در بدره سیاست و روابط منطقه ای، عجیب نیست که سرمایه ها و نیروهای ایران در منطقه و جهان به هدر می رود. دنیا، ایران را کشور و حاکمیت شیطانی و تروریستی می‌بیند. چرا که حتی نویسنده این مقاله هم از تسلیح تروریست ها و اقلیت ارمنی مهاجر به قره باع، بر علیه جمهوری آزربايجان و قاچاق سلاح به ارمنی‌های آنجا سخن گفته است.
متن مقاله، تاکیدی بر دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه اسا که مصداق تبدیل دوست به دشمن است. در حالی که ارمنستان به اروپا و دریا راه و دسترسی ندارد و بن بست است اما نویسنده و ایرانشهری‌ها علاقه عجیبی به بن بست سازی و زیستن در بن بست دارند.

این نویسنده، تمامی تحلیل و سیاست راهبردي خودش را بر دشمنی با تورک‌ها، جمهوری تورکیه و جمهوری آزربایجان بنا نهاده است.
جالب است که برای اولین بار، زمزمه پذیرش اصل بین المللی "حق تعیین سرنوشت" از زبان این نوع سیاستمداران هم، در این نوشته شنیده می شود.
کاربرد و برسمیت شناختن اصل "حق تعیین سرنوشت" برای ارمنی های مهاجر به قره باغ، به معنی این است که تورک‌ها، تورکمن‌ها، قشقایی ها، عرب‌ها، بلوچ‌ها، لورها، گیلک‌ها، مازنی‌ها، تالش‌ها و کردهای مستعمره در ایران هم حق تعیین سرنوشت دارند.

چرا که یک سیاستمدار، نمی تواند در مورد موضوعات مشابه، نظریه سیاسی تماما متضاد ارائه بدهد.
سومین مسئله مهم در این نوشته، تلاش برای تحقیر جمهوری آزربایجان، و بزرگ نشان دادن ارمنستان و ارمنی های مهاجر به قره باغ، به عنوان متحد ایران است.
نویسنده مغرض و متعصب، جمله ای ننوشته است که در آن، نسبت به تورک‌ها، تورکیه، جمهوری آزربایجان و همچنین نسبت به عالیجنابان اردوغان و علی‌یئف منفی بافی نکرده باشد.

خود همین نگاه و ترسی که در منفی نگری نویسنده وجود دارد، نشان می دهد که در ذهن نویسنده، نه آزربایجان، نه علی‌یئف، نه تورکیه، نه تورک‌ها ضعیف نیستند، بلکه بسیار قدر قدرت و رقیب سرسخت ایران فارسزده هستند و حتی می توانند فتیله تجزیه ایران و استقلال ملل غیر فارس در ایران را روشن بکنند.
دلیل این که نویسنده این همه بر علیه تورک‌ها، تورکیه و جمهوری آزربایجان پارس می کند، بخاطر قدرت ایران نیست، بخاطر ترس از ملت تورک‌ و کشورهای تورک و قدرت آن‌ها است که پارس می کند.

انصافعلی هدایت
تورنتو-کانادا
07 May 2023








No comments:

Post a Comment

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه ل...

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه لری میللته‌ آیدین اولمالی دیر