Saturday, May 6, 2023

سیستم سیاسی کانادا و استقلالخواهان کوبک فرانسوی زبان

 





سیستم سیاسی کانادا و استقلالخواهان کوبک فرانسوی زبان


من (انصافعلی هدایت) نمی‌دانم شما در کجا ساکن هستید و از کانادا، کوبک، فرانسوی‌های کانادا چه درکی دارید و منظورتان از "ملل فرانسوی مونتریال و کبک زبان" چیست؟


مونترال دومین شهر پر جمعیت کانادا و مهمترین شهر استان (کشور) کوبک است.


کوبک یکی از پنج استان تشکیل دهنده اولیه کانادای فدرال بوده و است‌. 


اتفاقا، این کوبکی ها بوده اند که برای اولین بار، فکر تشکیل کانادای فدرال را مطرح کرده و برای تاسیس آن، فعالیت بسیار زیادی کرده اند.


زبان فرانسه که زبان ملت و کشور (استان) کوبک است، به عنوان زبان رسمی در سراسر کانادا برسمیت شناخته شده است و آموزش ام داده می شود. هیچ دانش آموزی بدون یادگیری آن نمی تواند از دبیرستان فارغ‌التحصیل بشود.


با این که کوبک جزو فدرال کانادا است، ولی می تواند مستقل بشود و مانعی در مقابل اراده و خواست ملت فرانسوی زبان کوبک، جز اراده خودشان وجود ندارد.

کوبکی هایی که خواهان استقلال از کانادا هستند، دارای یک حزب سیاسی استقلال طلب هستند. این حزب قانونی و رسمی است و بطور رسمی و قانونی در باره استقلال کوبک فعالیت سیاسی، فرهنگی، رسانه ای،اداری، اقتصادی و … می‌کند‌.


این حزب؛ "کوبکوس" نامیده می‌شود و در مجالس سه مرحله ای کوبک نمایندگانی دارد. با درخواست این حزب در مجالس کوبک قوانینی مختص ملت کوبک و زبان فرانسه وضع می شود. سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و ... این حزب در مجالس، به قوانین قابل اجرا بدل می شوند.


دولت کانادا، نه می‌خواهد و نه می تواند با اراده ملت کوبک مخالفت بکند.


در حالی که حزب "کوبکوس‌" برای استقلال کوبک فعالیت می کند، کانادای انگلیسی زبان هم برای ممانعت از استقلال کبک از کانادا، به کوبک امتیازهای فراوان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، و ... اعطا می کند تا با امتیازدهی با آنان، این‌پیام را بدهد که هر چه در استقلال می خواهید، در همراهی با کانادا دارید. بلکه مزایای بیشتری از استقلال هم دارید.


برای همین است که وقتی درخواست کوبکوس برای استقلال کوبک در مجالس کوبک تصویب شد، انگلیسی زبان‌های کانادا معافیت های مالیاتی، مشوق های اقتصادی فراوان، سرمایه گذاری های بسیار زیاد، ایجاد اشتغال‌، توسعه شهری، توسعه زیر ساخت‌ها، کارخانجات فراوان و … و با افزایش میزان رفاه در آنجا، کاهش مالیات، حرمت به زبان‌و ملت فرانسه، آموزش زبان فرانسه در سراسر کانادا و ... را به اجرا گذاشتند.


وقتی مردم کوبک در رفراندم استقلال از کانادا شرکت کردند، رای به اتحاد با کانادا دادند و دست رد به سینه استقلال طلبان کوبک زدند.


کوبکوس در سیاست‌هایش تغییراتی ایجاد کرد و کانادا هم تغییراتی را اعمال نمود. 


کوبکوس هنوز از تمامی امکانات دولت و ملل کانادایی غیر فرانسه زبان، برای تبلیغ ایده‌ها و اهداف استقلال طلبانه اش سود می برد و کانادا از کمک‌های مالی به این‌حزب سیاسی استقلال طلب خودداری نمی کند.


کانادا هم در دادن امتیازهای بیشتر به ملت فرانسه زبان کوبک سنگ تمام گذاشته است. چرا که در آینده، باز هم در باره استقلال کبک از کانادا رفراندوم خواهد شد.

اما استقلال طلب های کوبک نمی خواهند بطور کامل از کانادا جدا شده و کشور مستقلی بشوند و آن همه امتیازات با کانادا بودن را از دست بدهند. 


کوبکوس می خواهد باشرط هایی از کانادا جدا بشود که در عین جدایی از کانادا، زبان فرانسه، زبان رسمی کانادا بماند. ملت کبک از پاسپورت کانادا بهره مند بشوند. همچنین از امکانات بهداشتی و درمانی کانادا برخوردار باشند.


یک مقدار هم در باره قانون اساسی کانادا برایتان بنویسم:

در قانون اساسی، کانادا "یک ملت واحد" محسوب نمی شود بلکه کانادا "نیشنز" یا مجموعه "ملل" است.


قانون اساسی کانادا اعلام‌ کرده است که ملت ساکن هر استان‌ کانادا، ملت مستقلی است و فرقی نمی کند که وسعت جغرافیایی و تعداد جمعیت آن ها چقدر باشد، از نظر حقوقی و جایگاه و … با هم برابرند.


لازم است بیفزایم که استان نفت خیز "آلبرتا" و استان "برتیش‌کلمبیا" همسایه هم هستند. آلبرتا می خواهد نفتش را با لوله هایی به بندر(هایی) در بریتیش‌کلمبیا برساند تا به بازارهای بین المللی وصل شود ولی دولت مستقل بریتیش‌ کلمبیا، بخش مهمی از سود نفت را به عنوان سهم خود بخاطر عبور لوله نفت از سرزمینش و ایجاد آلودگی هایی طلب می کند. 

این مسئله به شکل لاینحل مانده است ولی دولت فدرال کانادا نمی تواند و حق ندارد وارد ماجرا شده و به یکی از این دو استان زور بگوید.


علاوه بر این‌ها، زبان مردمان اصلی کانادا که به صدها زبان سخن می گویند هم (گاهی تعداد برخی از سخنوران بعضی از آن ها کمتر از یک هزار تن هستند) ملت نامیده شده، از حقوق ملت برخوردار هستند و زبانشان هم در سرزمین خودشان رسمیت دارد.


گر چه ملل اولیه کانادا هنوز در وضعیت ایده آلی نیستند اما نسبت به ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ، لور، گیلک، کرد، طالش و ... در ایران، از حقوق ملی بسیار بیشتری برخوردار هستند.


احزاب سیاسی دارند، مرزهای جغرافیایی سرزمین‌هایشان معین و مشخص و غیر قابل اخلال است. دارای شوراهای رهبری هستند و …۱


انصافعلی هدایت 

تورنتو-کانادا 

05 می 2023





No comments:

Post a Comment

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه ل...

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه لری میللته‌ آیدین اولمالی دیر