Hurmetly Insaf ali Hedaiet bey salam,
altdaki menim yeni yazmi sevseniz lutffen oxion.
Urekden size can saghighi arzi elirem,
Yaqub Guneyli
Hollanda

کپی برداری از پدیده های اجتماعی و سیاسی از مکانی در زمانی گذشته و پیاده کردن آن در مکان دلخواه امروز رویائی است غیر علمی


مقدمه :چرا فارسی می نویسم ؟


زبان فارسی شمشیری است که شوونیسم فارس در کودکی بزور، کتک و جریمه بدستم داد تا با آن آنادیلیم ( زبان مادریم ) را سرببرم ، حال به سوی خود او نشانه رفته است


تفاوت عمده ای که بین قانونمندی علوم ریاضی و فیزیک با علوم اجتماعی و سیاسی وجود دارد در این است که علوم ریاضی و فیزیک را می شود تعمیم و بسط داد و تغییر شرایط و زمان باعث به هم خوردن فورمولبندی کلی و عمومی نمی شود مثلا در ریاضیات در همه جای دنیا سینوس سی درجه برابر نیم است پنجاه سال قبل و بعد هم همان بوده و خواهد بود ویا در فیزیک، آب در کنار دریاهای آزاد در صفر درجه یخ می بندد و در صد درجه به جوش می آید این پدیده فیزیکی هم در کرۀ زمین در همۀ زمانها و مکانها صدق می کند


بر خلاف علوم ریاضی- فیزیک، علوم اجتماعی و سیاسی در شرایط خاص و زمان معین بستگی به تاثیرات و تغییرات و به بینهایت عوامل و هزاران مجهول

X1……………………………….Xn

را دارد و ضمن وابستگی به زیرمجموعه های آن مثل عوامل طبیعی و شرایط جوی ، به شرایط روحی انسانها و رفتار و تصمیم های غیر منتطره انسانی بستگی دارد با توجه به موارد مذکور کوپی برداری از تئوری و پراکتیک آتا ترک یا الچی بیگ و پیاده کردن آن برای حل معضلات کنونی و آتی آذربایجان جنوبی یک ایده آلیسم مطلق است،بعضی از کوشندگان نجات آذربایجان به جای ارائه تئوریهای جدید و مدرن برای حل مشکلات کنونی آذربایجان جنوبی و تقبل زحمت تفکر و راهیابی ، به کوتاهترین و آسانترین راه روی می آورند و آن گشتن در گورستانهای تاریخ و پیدا کردن کس یا کسانی است که تاحدودی شرایطی مشابه ما در گذشته داشته اند. این دوستان با کوپی برداری، افکار و اعمال و نوشتجات و گفتارآنها را بعنوان پایه تئوری و رهائی از شر راسیسم فارس ارائه می دهند و همانند نگرش دگم آخوند ها به قران ، با یک قدوسیت خاص و غیر قابل شک و تردید، پیروی گوسفندوار از وصایا و روایات آنها را راه گشای همه مشکلات می دانند. این فوتوکپی چی های ذهنی در رؤیای کسب بی چون و چرای رهبریت بدون زحمت توده مردم آذربایجان در آینده هستند و صد البته در بروز هر مشکلی مراجعه به کتابهای مقدس آن مرحومین و آوردن فاکت از آنها به ناتوانی خود سرپوش می گذارند و به مجازات معترضین هم همانند یک ملحد یا کافر معتقدند


مقایسه غیر علمی شرایط فعلی آذربایجان جنوبی با ازآنِ شمال در زمان ایلچی بی، نتایج مصیبت باری را عاید حرکات ملی آذربایجان جنوبی کرده وخواهند نمود.هفتاد سال حکومت کمونسیتی شوروی از ملیتهای ساکن آن دیار میخواست یک مشت روبوت خلق کند و روحیۀ اجتماعی خاصی پدید آمده که اصلا با از آنِ جنوب متفاوت است و صد البته مبارزۀ و اتحاد تمام پانزده جمهوری شوروی برعلیه کمونیسم و حرکت دسته جمعی آنها باعث سقوط کمونیسم در شوروی گردید و این هم بهترین فرصتی شد برای آذربایجان شمالی که بتواند استقلال خودش را بدست بیاورد و اگر حادثه بیست یانوار هم اتفاق نمی افتاد شاید هرگز روسیه بخاطر نفت وگاز آذربایجان دست از سرشان بر نمی داشت


حاکمیت طولانی حکومت مذهبی عثمانی در ترکیه شبیه حکومت کلیسا در اروپا و سوزاندن افرادی مثل جوردانو برونو باعث و امکان پیدایش یک حکومت لائیک آتا ترک رادر ترکیه فراهم آورد


ولی ما در مورد آذربایجان جنوبی باید تحلیل مشخصی از اوضاع کنونی و در تدارک و تهیه تئوری نجات و چگوگی رهائی از چنگ حاکمیت راسیسم فارس باید باشیم


با مقدس سازی آتاترک ها و ایلچی بی ها و... ، و با برخورد لعنت بر شکاک نمی توان جلو هر گونه تفکر و تئوری تازه را گرفت. امروز آذربایجان جنوبی نیازمند یک تئوری نجات از شر هژمونی راسیسم فارس می باشد. البته بدون رونوشت برداری از تاریخ ترکیه یا آذربایجان شمالی بلکه صرفابا نظر تحلیلی به شرایط موجود امروز آذربایجان جنوبی این کار ممکن خواهد شد.


چگونه می توان ملت آذربایجان را به منافع ملی خود آگاه کرد


دراین مرحله، اولویت اول در رساندن آگاهی به ملت است و بعلت اینکه همه ملتهای محکوم قادر به خواندن این متن به فارسی هستند، لذا بطور موقت از این زبان با همۀ نفرتی که ازاجباری کردن و مبدل به وسیلۀ سرکوب ساختن زبان فارسی داشته و دارم فعلا از آن استفاده میکنم ما بخاطر منافع خود و برای رساندن آگاهی بطور وسیع و سریع از زبان فارسی استفاده می کنیم پس در حال حاظر اولویت اول آگاهی دادن به ملتمان است و بعد از رهائی ملتمان و بطور موازی رشد تدریجی زبان و ادبیات ترکی البته بشکل توده ای نه فقط در پیش اقلیت ناچیز روشنفکران خواهد بود. بقول معروف در یک دست دو تا هندوانه را نمیتوان نگه داشت و در مرحله سوم بعد از رهائی و برقراری حاکمیت ملی آموزش وسیع زبان ترکی و الفبای لاتین لازم و ضروری است ما نباید در این شرایط دنباله رو روشنفکران عجول باشیم و مهارمان را بدست آنها بدهیم و یکشبه نمی شود از عامه مردم عوام انتظار داشت بدون کوچکترین اشتباه ترکی را با لاتین بنویسند و بخوانند و با الگوبرداری از ترکیه و باکو نمی شود یکشبه آذربایجان را نجات داد وسخنرانی ها بخاطر اینکه عامه فهم باشد بزبان و لهجه جنوب باید ایراد شود که عوامترین مردم هم سر در بیاورند تا بتوانند به منافع ملی خود پی ببرند


ودر خاتمه برای سئوال های اساسی زیر که مختص آذربایجان جنوبی است ما چه جوابی داریم

١-

چگونه صاحبان قدرتهای اقتصادی می توانند منافع اقتصادیشان را در گرو منافع ملیشان و در کنار ملتشان ببینند شامل ساکنین آذربایجان و مناطق فارس نشین وخارج و متعاقبا آذربایجانی های ساکن اروپا و آمریکا چگونه می توانند با داخل، فعالیت متقابل اقتصادی و تبادل اطلاعات فنی و بازار یابی داشته باشند

٢-

چگونه می توانیم جلو فرار مغزها را از آذربایجان جنوبی بگیریم و در جوار آن مشوق بازگشت مغز های فراری از نقاط دیگر به وطنمان آذربایجان باشیم


توضیح به قطع و یقین موقعیت خوب اقتصادی هموطنان آذربایجانی واقف به شعور و منافع ملی در تمام نقاط دنیا در رها نمود

ئی آذربایجان جنوبی رل مؤثری ایفا خواهند