Sunday, March 13, 2016

رد تئوری مهاجرت تورکان از مناطق سردسیر شمالی و رد تئوری گسترش زبان تورکی توسط مغول ها




رد تئوری مهاجرت تورکان از مناطق سردسیر شمالی و رد تئوری گسترش زبان تورکی توسط مغول ها


در سال 2015 مغولستان دارای حدود 3.000.000 نفوس بوده است.
فرض کنیم که مغول ها از حدود 810 سال قبل برای تسخیر دنیا به جنگ های گسترده دست زدند و به دنبال آن برای گسترش زبان و فرهنگ "تورکی" که برای مغول ها زبان اصلی خودشان نبود(زبان خود مغول ها زبان مغولی بوده است) به سرزمین های مجاور و دور دست، لشکر کشی کردند.
مغول ها در این دوران، بیش از 33 میلیون کیلومتر مربع را اشغال کردند و امپراتوری خود را گستراندند.
طبق مقاله
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_empires
جمعیت تحت حاکمیت مغول ها در قرن 13 میلادی حدود یک صد و ده میلیون نفر بوده است.
اگر "فرض محال" ما این باشد که جمعیت مغول ها در 850 سال قبل هم (مثل سال 2015) 3 میلیون نفر بوده اند، باید بپذیریم که در هر 11 کیلومتر مربع یک مغول استقرار داشته و به افراد زیر نظر خود آموزش زبان و فرهنگ مغولی یا تورکی می داده است.
به گفته همین مقاله که در لینک بالا آمده است، در آن زمان جمعیت کره زمین در حدود 429 میلیون نفر بوده است که 110 میلون نفر از جمعیت روی کره زمین در زیر حاکمیت مغول ها بوده است.
اگر زن، بچه و پیر مغول ها در آن زمان هم به مانند سال 2015 حدود 3 میلیون نفر بوده است، و همه مغول های یاد شده "سرباز معلم" می بوده اند و توانایی آموزش زبان مغولی را می داشته اند، یعنی باید هر مغول (کودک، پیر، جوان، زن و. مرد، بیمار، علیل، و ... جنگجو و غیر جنگجو) به 36.66 نفر آموزش می داده است.
حال جالب است بدانیم که در سرتاسر همان 33 میلیون کیلومتر مربع در آن سال ها، تورکان بسیار زیادی ساکن و بومی بوده اند و علیه مغول ها جنگیده اند. هنوز هم در همه آن امپراتوری و در نواحی وسیع تر از امپراتوری مغول ها ده ها میلیون تورک زندگی می کنند.
جالب تر آن که گر چه بین زبان مغولی و تورکی مشابهت هایی وجود دارد ولی مشابهت ها بسیار اندک هستند.
علاوه بر آن که زبان تورکان ساکن روی کره زمین، از یک ریشه و استاندارد اداری و رسمی مغولی تابعیت نمی کند.
چون اگر زبان تورکی منتشر شده از مغولستان از طرف مغول ها منتشر می شده، باید از یک نوع استاندارد زبانی و آموزشی بهره مند می بوده تا همه معلمان مغول از آن اصول و استانداردهای آموزشی و زبانی برای آموزش و گسترش زبان تورکی استفاده می کرده اند.


در آن صورت هم باید بین زبان آموزشی یا زبانی که به همراه مغول ها رایج شده است هم باید یکنواختی و استاندارد خواصی برقرار و ماندگار می بوده است.
حتی اگر "مغول های تورک!" از مغولستان به دیگر مناطق هم سرازیر شده باشند، باز هم باید همین روند منطقی در میان زبان آن ها ماندگار بوده باشد که چنین نیست و زبان تورکی بسیار متنوع و الوان است.
ولی مشابهت اندک در میان زبان های تورکی در همه نقاط کره زمین نشان می دهد که نه تنها این زبان و این ملت ها توسط سیطره یک قوم غیر تورک به نام مغول ها، گسرش نیافته است بلکه آن ها در زمان ها و شرایط مختلف، زبان بومی خودشان را ساخته و پرداخته اند و از استاندارد خاصی تبعیت نکرده اند.

مقاله زیر هم بسیار مفید فایده خواهد بود
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Mongolia




No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...