Thursday, November 26, 2020

آیا وضعیت فارشیسم فارسی - ایرانی وجود دارد؟


آیا می توان اصطلاح فاشیسم را در باره ایران بکار برد؟ اخیرا در داخل ایران و از طریق استادان دانشگاه های متعدد هم شنیده می شود که می گویند، صدای پوتین های فاشیسم در ایران شنیده می شود. تعداد زیادی از اپوزسیسون ملل غیر فارس هم سیستم حکومتی و مافکران فارس در ایران را فاشیستی می خوانند.

از طرف دیگر، می دانیم که حقوق ملی، جمعی و فردی ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ، لور، گیلک، مازنی، کرد و ... در ایران سرکوب شده است و می شود. آن ها به عنوان ملت هایی چند میلیون نفری، از حقوق ملی و آگاهانه، با پشتیبانی دولت و روشنفکران فارس و الیناسیون یا از خود بیگانه شده ها و پانفارس های پان ایرانیست ها، محکوم به مجازات های اعلام نشده و غیر قانونی می شوند.

هر کس در باره این حقوق انسانی، اولیه و طبیعی میلیون ها انسان سخن بگوید، به پان تورکیسم، پان عربیسم، و ... متهم می شود و سیستم تبلیغاتی گسترده پانفارس-پان ایرانیست ایرانی در داخل و خارج چنان نشان می دهند که گویا سخن گفتن از حقوق ملی انسان ها و عاشق شدن به سرزمین، وطن و ملت خود، یک جرم غیر قابل گذشت است و باید به شدت با آن فرد یا افراد برخورد بشود.

کار بجایی کشیده است که دولت، رسانه ها و روشنفکران و پانفارس های پان ایرانیست، این فعالین ملل غیر فارس را به علت تلاش برای حقوق انسانی خود، نه تنها به پان بلکه به فاشیسم متهم می کنند.

بسیاری از افراد ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ، لور، و ... و فارس هم در محیطی زاده شده و در طول عمرشان، هر ثانیه، دقیقه و ساعت و روز و ماه و سال و بدون تعطیلی آموزش دیده و تربیت می شوند که وضعیت موجود را عادی می دانند و خالاف آن را غیر قابل تصور می شمارند که نباید بر علیه آن شورید و اعتراض کرد. هر کس هم اعتراض بکند، لابد، پان است و چون پان است، حیچ حقی ندارد.

در این میان، کسانی هم هستند که بنا به دلایل و شرایطی، توانسته اند خودشان را تا حدودی از زیر آموزش ها و سیستم تربیتی مستقیم و غیر مستقیم پانفارس-پان ایرانیسم در ایران رها بکنند. اغلب این افراد، بنا به شرایط و جو امنیتی حاکم در ایران، خواهان حقوق صددرصد مساوی با فارس ها برای ملل خودشان (تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ و ...) نیستند بلکه تنها بر داشتن یک مشت از صدها تن حقوق انسانی و ملی خودشان اکتفا کرده اند که در قانون اساسی ایران و در قوانین عادی آمده است ولی باز هم بشدت مجازات می شوند. آیا ایران دارای یک سیستم سیاسی، اداری، حقوقی، آموزشی، نظامی-امنیتی، مالی-مالیاتی، و ... فاشیستی است و انسان ها را فاشیستی تربیت می کند؟

فاشیسم چیست؟

فاشیسم تئوریک چیست؟

فاشیسم عملی چیست؟

فاشیسم کدام حق و حقوق را از افراد و جمعیت ها و ملل دریغ می کند؟

آیا فاشیسم یک سیستم دولتی با تمامی مشخصات، نهادها و سازمان های یک دولت است؟

آیا در ایران فاشیسم وجود دارد؟

اگر وجود دارد، چه نوع فاشیسمی وجود دارد؟ 

در کدام بخش ها شدیدتر عمل می کند؟

آیا رژیم های یک صد سال اخیر ایران را می توان فاشیستی خواند؟

آیا فقط دولت و سیستم در ایران فاشیستی هستند یا افراد، روزنامه نگاران، نویسندگان، ناشران، اساتید دانشگاهی، ملاها، محققان، احزاب، وکلا، معلمان مدارس و مهد کودک ها و ... هم فاسیستی فکر کرده و فاشیستی عمل می کنند؟

برای پاسخ به این سوال ها، چند متفکر مهمان این هفته "دیالوگ" خواهند بود.

انصافعلی هدایت

تورنتو - کانادا

بیست و ششم (26) نوامبر 2020

hedayat222@yahoo.com

 

No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...