Saturday, July 24, 2021

دیالوگ: کدامیک، اصلاحات بنیادی یا فروپاشی؟

 


در ایران کسی نیست که به زنده شدن اصلاحات مرده و دفن شده، امیدی داشته یاشد. اگر هم بخواهند اصلاحاتی انجام بدهند باید بسیار عمیق و گسترده باشد. 

نه تنها حاکمیت بلکه  اپوزیسیون یا مخالفان حاکمیت و پان ایرانیست ها هم توان و ظرفیت تحمل چنان شوک عمیق و گسترده حقوقی با تغییر کامل قانون اساسی، تقسیم قدرت و ثروت و منابع در میان ملل بطور مساوی، تغییرات عمیق . گسترده اجتماعی، اداری و سیستمی، آموزشی و ... را ندارند.

حاکمیت در داخل آچمز شده و نمی تواند حرکت بکند و هر حرکتی به معنی فرو رفتن بیشتر در باتلاق خود ساخته است.

اپوزیسیون پان فارس پان ایرانیست در خارج هم، در همان مسیر حاکمیت قرار دارد. فرق اپوزیسیون با حاکمیت، در سوء استفاده از اسلام و در ترد اسلام است. وگرنه، اپوزیسیون هم به فاشیسم ملی پانفارس ایران مبتلا شده است. 

بخشی از اپویسیون، به این ایده آل سیاسی خود، علنا اعتراف می کند. بخش دیگر عقاید فاشیستی خودش را پنهان می کند. چون می داند که با مخالفت جدی و علنی مردم روبرو خواهد شد.

در چنان حالتی که نه حاکمیت می تواند از بن بستی که خود ساخته خارج بشود و نه مخالفان پانفارس ایران در خارج می توانند، سوراخی در آن بن بست ایجاد بکنند، تنها راه پیش روی حاکمیت، فروپاشی است. اما فروپاشی کی و چگونه رخ خواهد داد، را نه پیش بینی های افراد و احزاب که جنگ و تغییر توازن قدرت در میان ملل و حاکمیت تعیین خواهد کرد. زمان فروپاشی معلوم نیست ولی شاید تا چند ماه، شاید هم تا چند سال، رژیم و ایران فرو خواهد پاشید.

آیا واقعا اصلاحات به بن بست رسیده است؟

اگر بخواهند، حاکمیت و ایران را از بن بست نجات بدهند، به چه نوع اصلاحاتی نیازمند هستند؟

آیا فروپاشی ایران و حاکمیت حتمی است؟ چرا؟

برای پاسخ به این سوال ها، سه مهمان در برنامه امروز "دیالوگ" حضور خواهند داشت.

جناب احمد اوبالی، مدیر تلویزیون گوناز تی وی

دکتر محمدحسین یحیایی؛ اقتصاددان و محقق

جناب مهدی هاشمی؛ فعال سیاسی-مدنی عرب


انصافعلی هدایت

تورنتو - کانادا

بیست و چهارم (24) جولای 2021

hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

آیا این اسکناس جعلی نیست؟

 آیا این اسکناس جعلی نیست؟ اسکناس جعلی ، برای ساخت و تایید تاریخ جعلی ایران بعدی     این اسکناس ، ساختگی و جعلی به نظر می رسد ...