Saturday, January 2, 2021

دموکراسی هدف است یا وسیله؟


 سلام دوست عزیز
می خواهم‌ در شنبه بعد (09 ژانویه 2021 ) در باره موضوع زیر برنامه ای را بسازم و از شما برای حضور در این‌پانل و "دیالوگ" دعوت می کنم.
موضوع: 
دموکراسی هدف است یا وسیله؟
و سعی خواهیم‌کرد به این گونه سوال‌ها پاسخ بدهیم‌که
دموکراسی چیست؟
درک ‌ما از دموکراسی چقدر به درک جوامع دموکراتیک از دموکراسی نزدیک است؟
آیا در ترجمه تعاریف دموکراسی در ایران، تحریف و دروغپردازی توسط پانفارسیسم اعمال شده است؟
منظور و هدف از دموکراسی چیست؟
آیا یک‌نوع دموکراسی در همه کشورهای دموکراتیک جاری و ساری است؟
آیا می توان از دموکراسی واقعی و دموکراسی غیر واقعی سخن گفت؟
آیا دستیابی به دموکراسی ارزش  مبارزه و فداکاری را دارد؟
در چه شرایطی می توان به دموکراسی دست یافت؟
دموکراسی چه چیزهایی را به ما می دهد؟
عجبا دموکراسی توسط مردم نهادینه و اجرایی می شود یا توسط دولت؟
آیا ایرانیان به سیستمی دموکراتیک و دموکراسی نیاز دارند؟
احساس نیاز به دموکراسی در ایران چقدر قوه محرکه تحصیل‌کردگان‌و عموم‌ خلایق است؟
در چه شرایطی ایرانیان می توانند به افراد و جوامعی دموکراتیک بدل بشوند؟
آیا دموکراسی به شیوه تفکر عمومی و حتی به روش زندگی و تفکر روشنفکران، الیت‌ها، روزنامه‌نگاران، مدیران، حقوقدانان، نمایندگان، سرمایه‌داران، نظامیان و ... تبدیل شده است؟
آیا اپوزیسیون حاکمیت و ایران در خارج از کشور، دموکراتیک هستند یا به دموکراسی اعتقادی دارند یا در پی دموکراسی و سیستمی دموکراتیک هستند؟
تعریف ایرانیان (دولت و حاکمیت، اپوزیسیون حاکمیت و ملل غیر فارس) از دموکراسی و سیستم دموکراتیک چیست؟

آیا از قرآن و فرهنگ قرآنی و تفاسیری که از قرآن شده و یا خواهند شد، می توان دموکراسی را بدست آورد یا دموکراسی و قرآن در تقابل با هم هستند؟

آیا دین اسلام و مذهب شیعه با دموکراسی توافق دارند و می توانند با هم همراه باشند؟
در صورت عدم توافق قرآن و مذهب تشیع با دموکراسی چه انتخابی داریم؟
آیا می توان از دین، قرآن و فرهنگ اسلام و قرآن تفاسیری ارائه کرد که خود قرآن و مذهب هم دموکراتیک بشوند؟
اگر اصل بر دموکراسی باشد، آیا می توان آیات غیر دموکراتیک و ضد دموکراسی را نادیده گرفت و تعطیل کرد؟ 

همان طور که آیات مربوط به برده داری، خرید و فروش اسیران جنگی، حقوق برابر زنان با مردان، حقوق والدین بر فرزندان و ... ربا، ازدواج و چند همسری و ... تعطیل شده یا تفسیر جدیدی از آن‌ها ارائه شده است.

آیا می توان امید بست که یک روزی ایرانیان طعم و مزه دموکراسی را بچشند؟
مهمانان‌این‌هفته دیالوگ عبارتند از:
صلاح ابوشریف الاحوازی؛ حقوقدان و مسئول روابط  خارجی جبهه ملل برای حق تعیین سرنوشت - عرب

جناب محسن ابراهیمی: جامعه‌شناس، سردبیر سابق دو نشریه حزب کمونیست کارگری - تورک

آیت الله عبدالحمید معصومی تهرانی: شاگر آیت الله منتظری، آیت اللهی که از طرف دادگاه روحانیت خلع لباس شده اما تن به حکم دادگاه نداده است - فارس

انصافعلی هدایت

تورنتو - کانادا

دوم (2) ژانویه 2021

hedayat222@yahoo.com 

No comments:

Post a Comment

دوشونجه‌نین شرطلری

دوشونجه‌نین شرطلری بورادا، "دوشونجه"، "فیکیر" یا "فلسفه"نین شرایطی حاقدا دانیشدیم. نورمال، گونده لیک فیکیرلشمه...