سلام جناب ... گرامی
اگر ممکن است، یکبار دیگر در باره شیوههای ترجمه آثار قلمی نویسندگان خارجی و از زبان های دیگر به فارسی، سخن بگوئید.
لطفا توضیح بدهید که دخل و تصرف نویسندگان و مترجمان در مطالب کتاب ها و مقالات خارجی چقدر بوده و است؟
نویسندگان و مترجمان ایرانی در سلاخی افکار نویسندگان، فیلسوفان، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، تاریخی، اخلاقی، حقوقی و ... چقدر نقش داشته اند؟
نویسندگان و مترجمان ایرانی در ترجمه های خود به فارسی، چقدر امانت در ترجمه را رعایت کرده اند؟
اینان چقدر در حذف جملات، پاراگرافها، صفحهها و فصولی از متن اصلی کوشیده اند؟
این به اصطلاح نویسندگان، مترجمان و عالمان بر کتاب های خارجی چه نوع مطلبی را اضافه کرداند یا جملات، صفحه ها و فصولی را بر کتاب های خارجی افزوده اند؟
آیا همین نویسندگان و مترجمان در نوشتن و نشر کتاب هایی یا ترجمههایشان، کتاب ها و مقالاتی را به نام نویسندگان خارجی مشهور نوشته و منتشر کرده اند که بدون آن که نویسندگان خارجی، چنان کتاب هایی را نوشته باشند؟
فرایند تحریف و دروغپردازی در کتاب ها از چه زمانی آغاز شده است؟
در کدام زمینه ها تحریف و دروغپردازی و حذف در ترجمه بیشتر و گسترده تر بوده است؟ و چرا؟
چه اهدافی در ترجمه ها و در تحریف ها و دروغپردازی ها پیگیری می شده است؟
چرا جامعه کتابخوان و کتابنویس و مترجم ما، در این باره ساکت مانده اند؟
آیا حداقل بخشی از سیستم کتاب نویسی و ترجمه هم در زیر نظر نوعی از مافیا بوده و است و بر اساس اراده آن مافیای فلسفی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی، تاریخی، نژادی و ... کتاب ها را تهیه و ترجمه و نشر می کرده اند و می کنند؟
آیا می توان مدعی سد که سیستم ترجمه، نوشتن و تدوین کتابهای درسی و غیر درسی، در ایران علمی است؟
اگر علمی نیست، برای نجات نسل های کتابخوان از دست نویسندگان و مترجمانی که کتاب ها را بر اساس دیدگاههای سیاسی، ایدئولوژیک و نژادپرستانه خود یا مافیای کتاب نوشته یا ترجمه کرده اند، چه باید کرد؟
آیا کتاب های درسی و غیر درسی موجود در بازار و کتابخانه ها، قابل اعتماد هستند؟
آیا مجموعه کتاب های موجود در ایران می توانند نسل جوان را رو به توسعه و رسیدن به کشورهای پیشرو یاری برسانند؟
نقش نویسندگان و مترجمان در عقب مانده نگهداشتن ملل در ایران چیست و چقدر است؟
چرا نویسندگان، مترجمان و روشنفکران قبل از مشروطه توانستند از جامعه 99% بیسواد فضائل و افکار توسعه یافته مشروطیت خواهی را بوجود بیاورند ولی افکار اکثریت تحصیل کرده جامعه امروزی و صد سال اخیر عقب تر برگشته است؟
بیسار متشکر خواهم بود
انصافعلی هدایت
چهارم (4) ژانویه 2021
hedayat222@yahoo.com
No comments:
Post a Comment