Tuesday, January 12, 2021

هدف از تحصیل چیست؟

 

هدف از تحصیل چیست؟

هدف از تحصیل چیست؟



جهل چیست؟

جاهیل کیست؟

آیا تحصیلکردگان‌ و دانشگاهیان تحصیل کرده هم می توانند جاهل باشند؟

آیا دولت ها می توانند تحصیل‌کردگان را جاهل بپرورانند؟

آیا می توان از "عالم جاهل" سخن گفت؟

جهل عامدانه‌ و سیستیماتیک چه فرقی با جهل ناآگاهانه و غیر عمدی دارد؟

در چه صورتی می توان از جهل رها شد؟

چرا تحصیل می کنیم؟

آیا داشتن مدرک تحصیلی مهم است؟

آیا مدرک بالای دانشگاهی برای ما رفاه، توانایی رهایی از جهل، درآمد مناسب، شخصیت اجتماعی، موقعیت اداری، روشنفکری، توان تحقیق در مسائل و مشکلات و ... اجتماعی و ... می آورد؟

می خواهیم تحصیل کرده باشیم، چه بشود؟

آیا تحصیلات می تواند و باید تحصیل‌کردگان را خوشحال بکند؟

آیا می توانیم با داشتن تحصیلات و در ایران در رفاه باشیم؟

آیا تحصیل می تواند به ثروتمند شدن‌ تحصیل کردگان یاری بکند؟

هدف دولت ها در ایران، از آموزش اجباری ایرانیان‌چیست؟

آیا علم را بخاطر علم یاد می گیریم یا برای داشتن نام و پرستیژ اجتماعی؟

و علم در میان ایرانی ها ترقی و توسعه یافته است؟

نقش ایرانیان در تولید علم چقدر است؟

آیا نوعی از علم ستیزی و عقل ستیزی در میان ایرانیان و بخصوص ایرانیان تحصیل‌کرده جاری است؟

آیا محیط تحصیلی در مدارس و دانشگاه ها در ایران، محیطی علمی است یا ایدئولوژیک است؟

آیا فارغ التحصیلان در ایران با کوله پشتی از تفکر علمی، نگرش علمی و تخصصی بیرون می آیند یا به عنوان قربانیان سیستم ایدئولوژیک و با انبوهی از آموخته های ایدئولوژیک فارغ التحصیل می شوند؟

آیا عقب ماندگی ایران در همه زمینه‌ها بخاطر عقب ماندگی و ایدئولوژیک بودن و غیر علمی بودن هم محیط‌های آموزشی در ایران است؟

آیا سیستم آموزشی ایران توانسته است به مهمترین هدف از آموزش که آموزش زبان‌فارسی و ایجاد زبان مشترک و عام فارسی بوده است، دست یابد، یعنی آیا همه دانش آموزان و دانشجویان و گروهای آموزشی در هر زمینه ای توانسته اند به نوشتن و خواندن زبان فارسی موفق بشوند یا سیستم‌آموزشی در این هدفش هم ناکام‌ بوده است؟

اهداف سیستم آموزشی در ایران چه چیزهایی بوده اند و هستند؟

مشکل عقب ماندگی تحصیلی و آموزشی و تخصصی مدارس و دانشگاه ها از کجا بر می خیزد؟

از کتاب ها و منابع درسی غیر علمی و پر از مباحث ایدئولوژیک و نژادپرستانه، از معلمان و اساتید غیر علمی و ایدئولوژیک، از اهداف سیستم ناکارآمد و ایدئولوژیک آموزشی یا از سیاست آموزشی یا از نویسندگان کتاب ها یا از ... هر چه باشد، بیان‌بفرمایید


انصافعلی هدایت

تورنتو - کانادا







No comments:

Post a Comment

دوشونجه‌نین شرطلری

دوشونجه‌نین شرطلری بورادا، "دوشونجه"، "فیکیر" یا "فلسفه"نین شرایطی حاقدا دانیشدیم. نورمال، گونده لیک فیکیرلشمه...