Monday, May 10, 2021

شستشوی مغزی از طریق سیستم استخدام و کارمندی

 


شستشوی مغزی از طریق سیستم استخدام و کارمندی


تا حال فکر کر ه اید که چرا با گذشت بیش از چهل سال از سقوط پهلوی دوم، هنوز عده زیادی در ایران‌ و خارج ایران  "پهلوی طلب" (سلطنت طلب) هستند؟

چرا بعد از اتقلاب، عده بسیار زیادی و با آن که کمتر کسی معنی و مفهوم ولایت فقیه را می فهمید، اما طرفدار ولایت فقیه شدند و به امر خمینی جنایت ها کردند و هنوز هم و به امر خامنه ای جنایت ها می کنند؟
چرا هنوز و با گذشت این‌ همه سال، افراد تحصیل کرده سطح عالی بسیار زیادی طرفدار اصول فکری و عملکردی حاکمیت ولایت فقیه هستند؟
چرا انصار حزب الله و بسیج و انجمن های اسلامی در ... هنوز برقرار هستند و طرفداران و حامیان بسیار هم دارند؟
چرا خیلی ها به جمهوری ملایان پانفارس رای می دهند؟ آن ها را باور می کنند؟ هنوز مرجع مردمان هستند؟
و  چرا های فراوانی از این دست.

جواب همه این قبیل سوال ها در این نهفته است که اغلب این افراد یا استخدامی دولت های مذبور بوده اند و یا یکی از نزدیکان مستخدمین دولتی در این دو رژیم بوده اند که در اثر نفوذ سیستم کارمندی، هویت قلابی دولتی، موقعیت دولتی، دارای پایگاه اجتماعی ممتاز در فامیل، مرجع بخشی از فامیل، فردی شسته و رفته و تر و تمیز، دارای پارتی در سیستم دولتی، و ... این افراد چنان شستشوی مغزی شده اند که علیرغم گذشت چهار دهه، هنوز هم طرفدار سلطنت پهلوی هستند و هنوز هم خواهان بازگشت یک‌ پهلوی هستند.
عوامل و کارمندان این رژیم هم، هم اکنون، رژیم را بر روی دوش خودشان حمل می کنند و از حمل این رژیم و یا محافظت از آن، نان و آب سفره‌یشان تامین می شود. درآمد کسب می کنند.
هر دو گروه این افراد و البته گروه هایی که به استخدام یک شرکت یا موسسه دربیایند، هم مجبور به تغییر رنگ خود و همرنگ شدن با سیستمی هستند که در آن مشغول یک کاری هستند و سفره خود و عایله یشان را با آن پررنگ می کنند. آنا به دلیل نیاز به کار و درآمد، مجبور به شستشوی مغزی خود و آن هم آگاهان ه هستند. چه بسا که زندگی دوگانه را تجربه می کنند.
البته هستند کسانی که هیچ پولی هم نمی گیرند و به نوعی فداکارانه و رایگان در خدمت یک فرد، سازمان، موسسه، دولت، رژیم و یا فکر و ایدئولوژی قرار گرفته اند. 
دسته اول که از ... حقوق می گیرند، آگاهانه و برای از دست ندادن منبع مالی و درآمدشان، خودشان را به رنگ منبع مالی در می آورند. آن ها آگاه هستند که چرا رفتار، گفتار و فکر و ...حتی نوع پوشش و ریش و سبیل و ... خودشان را تغییر می دهند و بر عکس گذشته و فکر خودشان رفتار می کنند.
این دسته، احتمالا، در شرایط مناسب، بتوانند خودشان را از زیر سلطه شستشوی مغزی خود انگیخته و خودآگاه و خودکار آزاد بکنند.
اما آن دسته هایی که داوطلبانه و بدون دریافت اجرتی برای فردی، سازمانی، موسسه ای، دولتی، رژیمی یا فکر و عقیده و ایدئولوژی خاصی خدمت می کنند، آن ها خودشان را با خلق هزاران دلیل عقلی و یا ضد عقلی قانع کرده‌اند و خود بخود به شستشوی مغزی خودکار رسیده اند.
 شاید این دسته ندانند که آن علایق و دلایل شستشوی مغزی خودشان را از محیط گرفته اند و شاید، به عوامل محیطی آگاه نباشند ولی این افراد متعصب‌ترین و فداکارترین افراد در راه آن چه برایش بدون اجرت و مزدی وقت و پول و انرژی خودشان را صرف کرده اند، بدل می شوند. شستشوی مغزی آن ها بسیار عمیق و چند لایه است که می تواند منافع روانی فردی، شناخته شدن در اجتماع، کار خیر انجام دادن، دارای شخصیت متمایز شدن، فداکار بودن، از خودگذشتگی در راه اعتقاد، تشکر مردم از او، قدر دارین از او در اجتماع، قدر دارین در سیستم حاکم، دریافت آجر و پاداش در دنیای دیگر و... را نام برد.
 امکان این که چنین افرادی را از شستشوی مغزی خودکار خودشان آگاه کرد، بسیار اندک است. چون آن ها علاوه بر دلایلی که دسته و گروه مزدبگیران برای شستشوی مغزی شدن داشته اند، دلایل دیگری هم تراشیده اند که آن ها را وادار به کار و فعالیت مفت، یا حتی صرف هزینه از جیب خود و صرف زمان و عمرشان در آن راه کرده است.
این افراد شستشوی مغزی شدگان شش لول و افراطی هستند. آنا در راه باورهای خودشان، دست به هر جنایتی می زنند.
گر چه، در صورت درخواست کسی که منبع مالی گروه اول است، افراد گروه اول، نه تنها اوامر منبع مالی را اجرا می کنند بلکه با دریافت دستور از منبع مالی خود، دست به هر جنایتی می زنند.
اما دسته دوم، کسانی هستند که بدون دریافت حکم و دستور علنی و مستقیم، و تنها با تکیه بر اشارات منبع عالیه، در ذهن خود و از آن اشارات، اوامر قابل اجرا و مطیع را بیرون کشیده و خودسرانه و به این عنوان که مقصد و مقصود اشارات منبع ... اجرای این یا آن مسئله به دست امثال من بوده است، به بیش از جنایت دست می زنند.
 اگر از این دسته، کلاه بخواهند، آن ها کلاه را همراه با سر می آورند.
دسته اول، در مقابل احتمال مجازات شدن توسط مخالفان،  توبه می کنند و تقصیر را به گردن اوامر  منبع مالی می اندازند و می گویند که "المامور معذور" و تلاش می کنند تا اجباری بودن اعمالشان را بزرگ کرده و خودشان را از زیر بار مجازات خلاص بکنند.
اما دسته دوم، چون داوطلبانه عمل کرده و مزدی نمی گرفته اند، کمتر احتمال می رود که پشیمان بشوند و تقصیر را به گردن دیگران بیندازند. آن ها ممکن است حتی تن به مرگ بدهند ولی نپذیرند که قربانی شستشوی مغزی شده اند.
ما هر دوی این شستشوی مغزی شدگان را در همین چهل سال دیده و شاهد زنده رفتار آن ها بوده ایم.
می توان افراد پهلوی پرستی را نشان داد که در زندان های جمهوری ملایان پانفارس، از همکاری با رژیم شاه پشیمان شده و توبه کرده اند.
 همچنین می توان افرادی را دید که بر سر وفاداری به رژیم، حاکمیت، شخص شاه، دولت و ... مانده، پشیمان نشده و تن به اعدام داده اند.
همین دو دسته را می توان در میان توده ای ها، مجاهدین، فدایی ها، و ... دید.
از طرف دیگر، می بینیم که بخشی از نیروهای مزد‌ بگیر هم، از رژیم، دولت و ولایت فقیه جدا شده اند.
در اینجا چند مسئله مهم‌مطرح است:
بخش مهمی از این افراد، متوجه شده اند که رژیم، آن چه آن ها تصور می کرده و انتظار داشته‌اند، نیست.
بخشی هم با دیدن اعمال و رفتار ضد انسانی مزدبگیران، پشیمان و از رژیم و منبع مالی جدا شده اند.
بخشی هم آن چیزی یا منافع مالی مورد نظرشان را بدست نیاورده اند و قهر کرده و جدا شده اند.
بخشی هم بیش از نیاز چند نسل خود را اختلاس کرده اند و نمی خواهند مسئولیتی در ادامه فراینده داشته باشند. آن ها زمان جدا شدن از رژیم را اکنون تشخیص داده اند تا در آینده، دادنشان را از کارهایی که در رژیم شده است، پیدایش بکنند.
بخشی دیگر، هم‌ به حکومت ملایان پانفارس معتقد هستند و هم وفادارند ولی بر اساس امر سیستم، نقش مخالفت را بازی می کنند تا یا مخالفان را شناسایی بکنند و یا سوپاپ اطمینان جامعه شده و مهار کنترل جامعه را در دست بگیرند.
ولی اگر کسی، آگاهانه و عامدانه و صادقانه، گلوله  کوچک شک و تردید در دانسته ها و آگاهی ها و باورهایش  را از بالای قله شستشوی مغزی به پایین هل بدهد، این گلوله هر لحظه و با برخورد با هر چیزی و هر فکری و هر رفتاری و هر عملی و هر عکس العملی، بزرگتر و بزرگتر خواهد شد و دیوار سترگ شستشوی مغزی در درون او را خواهد شکافت.

شما و من، جزو کدام دسته از شستشوی مغزی شدگانیم؟ 
شستشوی مغزی شده از طریق کارمندی و استخدامی هستیم؟
 رایگان و داوطلبانه در خدمت سیستم  شستشوی مغزی قرار گرفته ایم؟
انصافعلی هدایت
وورهیسویل - نیویورک
دهم (10) می 2021
hedayat222@yahoo.com


No comments:

Post a Comment

گونئی آزربایجان سیاسی پارتیلری "دوشونجه باغی"یندا سیاستلرین آچیلقیرلار

  گونیی آزربایجان سیاسی تشکیلاتلارین لیدر/سوزچولری "دوشونجه باغی" آدلی اوتاقدا، سیاستلرین، مرامنامه‌لرین و ایستیراتئژی‌لرین آچیقلا...