Thursday, April 4, 2013

باید از این فرصت تاریخی برای استقلال آذربایجان جنوبی بهره برد


http://gunaz.tv/?id=2&vmode=1&sID=63040&lang=2



کنفرانسی با محوریت مسایل و منافع آذربایجان جنوبی در باکو و به همت فعالان و احزاب سیاسی استقلال طلب آذربایجان جنوبی برگزار شد که باعث وحشت رژیم پان فارسیست و نژاد پرست ایران گردید و این رژیم یاداشت اعتراضی را به سفیر آذربایجان شمالی در تهران داده، به برگزاری این اجلاس به همت "جبهه ملی برای آزادی آذربایجان جنوبی" (گاماج) اعتراض کرد.
 
اعتراض رژیم در حالی صورت گرفت که بخش هایی از اپوزیسیون خارج نشین رژیم هم در هماهنگی با حاکمان فعلی، به آه و ناله افتادند و برای آذربایجان جنوبی و منافع بلند مدت این ملت، دایه مهربان تر از مادر شدند. بی بی سی هم به این جمع پیوست و مانند جغد، فریاد و ناله سر داد.

اما این رسانه های مغرض و ضد حقوق و خواست هاس ملت بزرگ آذربایجان در نوشته ها و برنامه های خود در باره موضوعات این کنفرانس توضیحی نداده و چشم بسته به این ملت و پیشروان سیاسی آن تاختند. کاری که در تاریخ معاصر و همیشه انجام داده اند.

بخش خبر و تحلیل تلویزیون آذربایجان جنوبی (گوناز تی وی) خلاصه ای از این مذاکرات را به حضور شما تقدیم می کند. در آینده نیز در برنامه زنده تلویزیونی، گزارش مشروح آن را به محضر ملت آذربایجان تقدیم خواهد کرد.
  
کنفرانس "فردای آذربایجان جنوبی معاصر" در حالی در آذربایجان شمالی برگزار شد که مهمانان از شرایط داخلی و بین المللی برای "پدیدار شدن یک شانس برای حل مسئله آذربایجان جنوبی" سخن گفتند و افزودند که کشوری با نام ایران آینده ای ندارد."

این کنفرانس، دو روز قبل و در 30 مارچ و با مدیریت "جبهه ملی برای آزادی آذربایجان جنوبی" (گاماج) برگزار شد. در این کنفرانس، علاوه بر فعالان سیاسی، اعضای گاماج، فعالان سیاسی مستقل آذربایجان جنوبی، نمایندگان مجلس ملی آذربایجان شمالی، نمایندگان احزاب و جمعیت های آذربایجان شمالی و متخصصان رشته های مختلف دانشگاهی هم اشتراک داشتند.

مقاله آراز آصلانلی: رئیس مرکز بین المللی تحقیقات استراتژیک قفقاز، در باره "دولت ایران در دل بحران" بود. او گفت: دولت تهران در بحرانی ترین دوران خود از اوایل قرن بیستم تا کنون بسر می برد.
 
آصلانلی ادامه داد: گر چه ایران به خاطر فعالیت های هسته ایش، بیش از آن چه که باید نفع می برد، ضرر می کند اما  مسایلی که در سوریه رخ می دهد، بیداری ملت هایی که در ایران زندگی می کنند، بخصوص آگاهی ملت ترک آذربایجان جنوبی، بحران ایران را عمیق تر هم می کند.
  
به گفته او و از  سوی دیگر، اختلافی که در بین رهبر دینی ایران (علی خامنه ای) و رئیس جمهوری (احمدی نژاد) که از دوران بعد از انتخابات ریاست جمهوری 2009 آغاز شده، هنوز هم ادامه دارد.
 
به گزارش وب سایت مساوات، آصلانلی، اختلاف در بین اصلاح طلبان و محافظه کاران از یک طرف و اختلاف در میان خود محافظه کاران از طرف دیگر را تهدید جدی برای آینده ایران  دانست و افزود: علاوه بر همه این ها، روابط میان ایران و همه دنیای اسلام، بخصوص رابطه ایران با ترکیه بسیار ناپایدار است.
 
در این میان، پرفسور نصیب نصیبلی از رفتار سرد دولت مردان ترکیه در رابطه با مسایل آذربایجان جنوبی گلایه کرده و افزود: تهران به هر اقدامی دست بزند، نمی تواند در مقابل حضور با شکوه ترکیه و تلویزیون های آن قد علم کند.

به عقیده وی، هنوز مشکل تامین مالی حرکت ملی در آذربایجان جنوبی حل نشده است و مطمئن ترین منبع مالی برای این حرکت، انسان هایی هستند که دارای کار و تجارت هستند و باید برای جلب حمایت آنان، اعتماد صاحبان کار را به این حرکت جلب کرد.

به گفته پرفسور نصیب نصیبلی؛ حکومت ملاها امکان سازماندهی مردم در داخل آذربایجان جنوبی را بسیار محدود کرده است. با این حال، باید ملت را در راستای حرکت ملی و در قالب تشکیلات  مختلف سازماندهی کرد. این سازماندهی می تواند حتی در زمینه های تشکیل انجمن های ادبی باشد.

دکتر رامیز ممداوف: رئیس انیستیتو جغرافیای آکادم ملی علوم آذربایجان، در سخنان خود به موضوع "مسایل مربوط به خشکیدن دریاچه ارومیه" پرداخته و ویدئوهای تهیه شده از آنجا را بنمایش گذاشت. سپس، نتیجه تحقیقاتش در باره خشکیدن سریع این دریاچه را به اطلاع حضار رساند و گفت: ده ها میلیون پرنده ای که به این دریاچه مهاجرت می کنند، در تماس با آب، بال و پرهایشان قندیل نمک می بندد و نمی توانند پرواز کنند.

این محقق با شک و تردید به تخصیص اعتبار 900 میلیون دلاری از طرف سازمان ملل متحد  برای نجات دریاچه ارومیه نگریست و گفت: برای انتقال آب از رود آراز به این دریاچه، در کنار موضوع های سیاسی، مسایل مهمی هست که حل ناشده مانده است.

سپس دو تن از فعالان سیاسی مدنی آذربایجان جنوبی: ماشا الله رزمی و ژاله رزمی که مقیم فرانسه هستند، در باره سکوت ترکیه در مسایل آذربایجان جنوبی، خشکیدن دریاچه ارومیه و مسایل روز آذربایجان جنوبی سخن گفته و خواستار اتحاد برای پیروزی در آذربایجان جنوبی شدند.

آنگاه، وکیل زندانی؛ موسی برزین که به تازگی از ایران خارج شده ، از ضرورت تشکیل نوعی تشکل همه گیر برای تعیین سرنوشت ملت آذربایجان جنوبی سخن گفت. او خبر داد که در ایران و تنها به خاطر اعتراض به خشکاندن دریاچه ارومیه، تا کنون 700 تن زندانی شده اند. آنگاه همسر وی؛ خانم مهسا مهدیلی در باره تبعض مضاعف بر علیه زنان ترک آذربایجان جنوبی سخن گفت.

این کنفرانس با سخنرانی متخصصان ادامه یافت. 

No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...