Monday, April 8, 2013

زیبایی های قره داغ فرصتی تازه برای آبادانی منطقه‎








طبق آماری که مقام های استان آذربایجان شرقی ارائه کردند، 250 هزار تن از مردم، در عید نوروز به دیدار مردم زلزله زده در منطقه قره داغ رفته اند.

قره داغ، یکی از مناطق بکر، سر سبز و جنگلی منطقه خاورمیانه است که خوش رنگ تر و خوش آب و هواتر از مناطق شمالی ایران است. همان چنان که مقام های محیط زیست ایران اعتراف می کنند، قره داغ یکی از 9 بیوسفر ایران و از ذخایر طبیعی جهان بحساب می آید و تحت نظارت یونسکو قرار دارد.

منطقه جنگلی قره داغ بیش از 164000 هکتار وسعت دارد که 148000 هکتار از آن، اراضی مناطق حفاظت شده هستند. در این مناطق بیش از 1072 گونه گیاه و در حدود 100 نوع چوب رشد می کند. جنگل های آن پر از انبوه میوه های وحشی و طبیعی است.

قارا داغ مارالی

 بیش از 215 نوع پرنده در قره داغ زندگی می کنند و 48 گونه جانور وحشی پستاندار در این منطقه ساکن هستند. 29 نوع حیوان خزنده در این منطقه می خزند و قره داغ محل زندگی 5 نوع حیوان دوزیست (آبی - خشکی) است. با این حال، قره داغ، تنها محل زاد و ولد حیوانات خاکزی نیست بلکه در آب های آن بیش از 17 نوع ماهی هم شنا می کنند.

گوناز تی وی به نوبه خود از تک تک این آقایان و خانم ها که در عید امسال به قره داغ سفر کرده اند، تشکر می کند و دست همه آنان را به گرمی و دوستانه می فشارد. مردمی که در لحظه هایی که شاد بودند، هموطنان داغ دیده و آسیب دیده از زلزله را فراموش نکرده اند و به دیدار آن ها رفته و شادیشان را با آنان تقسیم کرده اند.

با آن که آمار باز دید کنندگان از منطقه زلزله زده قره داغ به نظر اندک می آید، اما نشان می دهد که هنوز انسانیت در درون بسیار از مردم و آذربایجانی ها و آنانی که به دیدار زلزله زدگان رفته اند، نمرده است و می توان به آینده امیدوار بود.

ما انتظار داشتیم که مردم آذربایجان با رفتن به این منطقه و دیدن زلزله زدگان، به دولت فشار بیاورند تا ساخت و سازها را در فصل بهار جدی بگیرد تا در زمستان زود رس آینده، از میزان خسارات جانی و مالی هموطنانمان کاسته شود و مقام های دولتی از ارائه آمارهای دروغ و فریبنده، بپرهیزند.

مردم در این سفرها، با عمق ویرانی ها و خرابی های منطقه بیشتر آشنا می شدند و پی می بردند که تا چه میزان می توان به دروغ های حاکمیت دل بست و تا چه اندازه باید به توان خود ملت آذربایجان جنوبی ایمان و باور داشته باشند.

در سایه همین بازدیدهای 250 هزار نفره بود که مقام های دولتی مسئول برای باز سازی مناطق زلزله زده، از نو، به دادن قول و قرارهای تازه پرداخته و گفتند که تا تاریخ فلان (تا سال روز زلزله ورزقان)همه منطقه بازسازی شده و هیچ خانه ای و محلی خرابه نخواهد ماند. ادعایی که چند روز بعد از زلزله وعده دادند اما هنوز به وعده هایشان عمل نکرده اند و مردم به چوپان های دروغ گو اعتماد نمی کنند.

در همین رابطه، فرماندار ورزقان خبر داده است که تا کنون، تنها 2200 واحد ساخته شده، پایان کار گرفته اند.  (اگر ابن بار راست گفته باشند) 

این در حالی است که به گفته خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران: فارس، تنها در مناطق وابسته به شهر ورزقان بیش از 9275 واحد مسکونی و دامی تخریب شده بودند.

گوناز تی وی از همه هموطنان آذربایجانی و دیگر انسان هایی که هنوز به انسانیت می اندیشند، می خواهد تا اگر در سرمای طاقت فرسای زمستان در کنار این مردم داغ دیده نبودند، تابستانشان را در این مناطق سرسبز و خوش آب و هوا سپری کرده و از نزدیک شاهد ساخت و سازها باشند و دولت را تحت فشار قرار دهند تا به وظیفه خود به عنوان دولت عمل کند.

مردم خوش قلب و انسان دوست، می توانند روزهای تعطیل خود را در این مناطق سپری کرده و اندک پولی را که می خواهند برای آرامش و خوشی خود و خانواده یشان هزینه کنند را در این منطقه خرج بکنند تا از همین راه، ده ها کار برای مردم منطقه ایجاد شده و جویبار زندگی و توان مالی اهالی اندکی رونق بگیرد.

جمعه ها را به هر کجا سفر بکنید، مخارجی خواهید داشت که به توان مالی مردم آن منطقه یاری خواهد کرد. چه خوب که قراه داغ را برای این سفرها انتخاب کنید تا صدها هزار مردمی که در زلزله سال گذشته، دارایی هایشان را از دست داده اند، زندگی و کارشان رونق بگیرد و به این وسیله، کمکی هر چند ناچیز به این مردم برسانید.

امید آن که در روزهای بهاری، تابستانی و پاییزی قره داغ، از نظارت و گردش در قره داغ آذربایجان لذت ببرید و هموطنانتان را هم فراموش نکنید. شادی های افزون  ارزانی آنان باد که قره داغ را فراموش نکرده اند.





**    ***   **

No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...