Wednesday, August 30, 2017

فریبشان را نخورید، با شخصیت علمی و حقوقی شما بازی می کنند




انصافعلی هدایت
سیم آگوست 2017
تورنتو - کانادا
hedayat222@yahoo.com

دوست ارجمندم، خانم ویکتوریا آزاد که کورد هستند و سال ها است که در اروپا ساکن و اهل بحث و گفتگو هستند، جملات زیر را در فیس بوک و در تاریخ سیم آگوست 2017 منتشر کرده اند
 
دوست من، می دانم که شما آدم علمی و در پی درک درست وقایع تاریخی هستید اما متاسفانه هر کس تخم این جمله ها را در دهان شما شکسته است، با شخصیت علمی و حقوقی شما بازی کرده است.
چرا؟
عهدنامه "گلستان" در سال 1813 و عهدنامه ترکمنچای در 1928 منعقد شده اند.

اگر هر کدام این دو تاریخ را از سال 2017 کسر نماییم، فاصله ما از تاریخ عهدنامه گلستان 204 سال  و از عهدنامه ترکمنچای 189 سال خواهد بود.
این اعداد  داد می زنند که در حدود دو قرن (200 یا سال) از آن دو قرار داد می گذرند.

علاوه بر این، در آن تاریخ و قراردادها، تنها "باکو" و "نخجوان" (این دو اسم، نام دو شهر هستند) از دست نرفته اند که شما تحت تاثیر "توسعه طلبی پان فارسیسم و پان ایرانیسم" خواهان تسلط دوباره بر آن ملل و کشورها هستید.
از طرف دیگر، طبق قوانین و حقوق بین المللی که مانند حقوق بشر، مورد قبول عامه عالمان و اندیشمندان و سیاست ورزان . کشورها است، آن کشورها و ملل (منظور جمهوری آزربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان)، دارای استقلالی هستند که توسط تمامی کشورها، سازمان ملل متحد، سازمان ها و نهادهای بین المللی مورد قبول واقع شده اند.
چشم طمع شما و آرزوی بازگشت آن کشورها و ملل مستقل، به زیر سایه استعماری ایران، آیا نشان نمی دهد که شما به بازگشت دوران استعمارگری توسط ایران و آن هم پارس، دل نبسته اید؟ 
آیا همه کسانی که مثل شما فکر می کنند و می نویسند و تاریخ را تحریف می کنند، اندیشه های امپراتوری در سر ندارند؟ 
آیا امثال شما با چنین دیدگاه های سیاسی و توسعه طلبانه، شاخه خارج از رژیم ملاها و در پی همان اهداف، در پی جنگ افروزی در منطقه، برای خونریزی های بیشتر و برای از بین بردن حقوق و اراده ملل مستقل برای استقلال نیستید؟
 
از طرف سوم، اگر به گوگل سربزنید و ازآن بپرسید که این دو عهدنامه شامل چه چیزهایی هستند و متن آن ها چیست؟ متن عهدنامه ها و اطلاعات صحیح را به شما خواهد داد.
بنا به گفته ویکی پیدیا؛ در عهدنامه گلستان سرزمین های "ارمنستان" (در ویکیپیدیا گاهی خانات ایروان و گاهی ارمنستان نوشته شده است)، "قره‌ باغ"، "گنجه"، "شکی"، "شیروان"، "قوبا"، "دربند" ، "باکی"، "تالش"، "داغستان" وایالت‌های شرقی گرجستان یعنی کاختی و کارتلی از قلمرو قاجاریه منفک شدند که 204 سال از آن تاریخ می گذرد.
البته "قفقاز" سرزمین های گسترده ای را شامل می شود که بخش "قفقاز شمالی" متعلق به روسیه بوده است اما "قفقازجنوبی" شامل کشورهای جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، جمهوری دموکراتیک گرجستان و بخش های کوچکی از شمال باختری ایران و شمال خاوری جمهوری ترکیه "کنونی" می‌شود.

طبق عهدنامه ترکمنچای هم "خانات ایروان" و "نخجوان" از قلمرو قاجاریه، سلب و به روسیه واگذار شدند. قاجاریه حق کشتی‌رانی در دریای خزر را از دست داد و ملزم به پرداخت ۱۰ کرور (5 میلیون) تومان به عنوان غرامت به روسیه شد.
 
پس طبق این دو عهدنامه، نه تنها آزربایجان شمالی و نخجوان بلکه "خانات ایروان" (معادل پرنس نشین ها در اروپا = یعنی ایالت های مستقل ایروان = در آن زمان ارمنستانی وجود نداشته است) و گرجستان و ... به اشغال روسیه در آمده اند!

در ضمن، در میان کشورهای هیچ کشوری با نام "باکو" موجود نیست. باکو پایتخت کشوری با نام "جمهوری آزربایجان" شمالی است.



***

No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...