Tuesday, March 15, 2022

زندگی در فرنگ حق سوال را زایل نمی کند


جناب دکتر محدثی متشکرم که پاسخ دادید

قبول که شما در باره نا‌آرامی‌های آبان‌ ماه موضعگیری کرده‌اید و مانند همه دیگرانی که هزینه داده ایند، هزینه می دهید. قدردان ه‍م هستم.

آیا شما به اندازه یک‌ میلیونیوم هزینه‌ای که عباس لسانی و دکتر لطیف حسنی (هر دو تورک و خواهان اجرای قانون اساسی) که خواهان حقوق قانونی ملت تورک هستند، متحمل شده اید؟ (من از هزینه ای که خودم داده‌ام، سخنی نمی گویم.)

اما سوال من، مربوط به اعتراض ها نبود و نیست.
هدف سوال من، اعدام ها و کشتارهای (و حتی قتل‌عام‌ها) تحت نام قانون، دادگاه، محاکمه، دادرسی قانونی و ‌.‌ .. بود و است.

یعنی، آیا به عنوان یک استاد دانشگاه و جامعه شناس می دانید که تورک‌ها، عرب‌ها، بلوچ‌ها، تورکمن‌ها، قشقایی‌ها و کردها و ... در دادگاه های ایران فارسزده‌، فقط بخاطر ملیتشان و نوع نگرش سیاسی-اداری و حقوقیشان محاکمه و به زندان های طویل المدت یا اعدام محکوم می شوند؟ دسته‌ جمعی‌ هم‌ اعدام‌ می‌شوند؟

آیا می دانید که تقریبا هر روز، تعدادی از فرزندان این ملل دستگیر، زندانی، شکنجه و یا اعدام می شوند؟

آیا می دانید که تمامی افرادی که اعدام می شوند، از نسل جوان، تحصیل کرده، روشنفکر، آزادیخواه، نیروی محرکه جامعه و اقتصاد و فرهنگ و زبان و ... این ملل هستند؟

آیا می دانید که نیروی توسعه هر ملتی به جوانان آن ملت وابسته است؟
و این ملل از جوانان آگاه تهی می شوند؟
آیا این ملل و‌ جوامع از نیروهای توسعه دهنده و توسعه گرا خود تخلیه نمی شوند؟
آیا نخبه‌کشی و قتل‌عام روشنفکری رخ نمی دهد؟
(به عقیده من، اگر در پی اعدام تعدادی، یا تهدید به اعدام، یا فشار روانی، جامعه و ملتی گرفتار ترس، سکوت و تسلیم شده و بر اساس اراده صاحبان سلطه رفتار بکنند، قتل عام رخ داده است. چون، کشتار تعداد افراد مهم نیست. قتل‌عام، متوجه نتیجه دلخواه قوای مسلط است.)

آیا می دانید که هیچ وکیلی حاضر نیست تا از این افراد در دادگاه های ایران و بر اساس سیستم حقوقی ایران دفاع نماید؟

آیا می دانید که جلسات محاکمه جوانان روشنفکر و آزادیخواه این ملل، چند دقیقه کوتاه، طول می کشد؟

آیا می دانید که دادگاه‌ها بر اساس اعترافات تحت فشار روانی، گروگانگیری اعضای خانواده متهمان، شکنجه روحی و جسمانی، بازداشت و‌ محاکمه بدون  دلایل و مدارک و بر اساس درخواست نهادها، باندها و مافیاهای قدرت محکوم شده و اعدام می شوند؟

آیا تا کنون، کشتار تحت لوای قانون این انسان‌های آزاده و فرزندان ملل غیر فارس را به نقد و بررسی جامعه شناسانه نشسته‌اید؟

آیا بطور جامعه شناسانه، بررسی کرده‌اید که  اعدام جوانان تحصیل کرده روشنفکر، نیروی فکری-علمی و توسعه ای این ملل چه تاثیری بر عقب نگه داشتن این ملل داشته است؟

آیا دستگیری، زندان، شکنجه، اسارت‌ ده‌ها هزار تورک آزربایجانی، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ، لور، گیلک، مازنیو کرد و آن‌هم فقط به خاطر خواست های قانونی زبانی- فرهنگی و محکومیت و حبس‌های بلندمدت آن ها را بررسی کرده اید؟

آیا رفتار پان‌ایرانیست و پانفارس ها را بررسی کرده اید که چه نوع تاثیرهایی بر عقب نگه‌داشتن عمدی و آگاهانه زبان، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، فکر، احساسات، هنر، رفاه، امنیت و ..‌ آن ملل داشته و دارد؟

من با اعدام مخالفم. اما اگر اعدامی‌های عربستان سعودی، شیعه و تحت حمایت ایران نبودند و در عملیات تروریستی هم مشارکت نداشتند، آیا باز هم از آن ها حمایت می کردید؟

مسئله مهم برای من کانادا نشین، آن است که کشتار تورک ها در دوره پیشه وری، آیت الله شریعتمداری و ... چه تاثیراتی بر توسعه تورک‌ها و آزربایجان داشته است؟

آیا نتیج و تاثیرات اعدام‌ها و قتل‌عام های تورک ها، جزو مطالعات جامعه شناسانه شما و دیگر جامعه‌شناسان ایران محور  بوده است؟

آیا از نظر جامعه شناسی، بر روی تاثیرات «قتل‌عام زبان های تورکی، تورکمنی، عربی، بلوچی، لوری، گیلکی، مازنی، کردی» تحقیق سده است؟
و تاثیر آن نوع از قتل‌عام‌ها بر روند توسعه و عقب نگه داشته شدگی این ملل بررسی شده و آثار آن ها را نشان داده شده است؟

بعضی از دوستان، در کامنت هایشان، پاپولیستی حرکت کرده و سعی می کنند تا به هر شکل ممکن، من و سوال هایم را نادیده بگیرند یا محکوم بکنند. رفتار عیر علمی ان ها مهم نیست اما شما بهتر از هر کسی می دانید که جامعه شناسی، علمی تقلیدی و قابل کپی‌ برداری نیست.

می دانید که جامعه وجودی پویا است و در پویایی آن میلیون‌ها عامل و فاکتور انسانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مالی، پولی، داد و ستدها، روابط بین ملل، زبان ها و تکنولوژی ها و ... تاثیر می گذارند.

آیا یک‌جامعه شناس می تواند بر اساس اخبار یک طرفه و بدون دسترسی به یک جامعه، بر روی آن جامعه تحقیق جامعه شناختی انجام بدهد؟

من‌ می توانم تجسم بکنم که شما به در گفته اید تا دیوار بشنود اما آیا، در ایران، موضوع اعدام ها و تاثیرات توسعه‌ای آن ها، تخلیه شدن جوامع و ملل غیر فارس از توان و نیروی روشنفکری، تحصیل کرده، متخصص، آگاه، مسئولیت پذیر، نیروی کار و تولید و ... و ... مورد تحقیق علمی قرار گرفته اند؟

آیا تحقیق انجام گرفته است که نقش این همه اعدام در تعمیق دشمنی میان فارس ها با دیگر ملل چه تاثیراتی را بجا گذاشته است که نسل‌های آینده برای ان ها هزینه خواهند پرداخت؟ 

با احترام

انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
15.03.2022




No comments:

Post a Comment

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه ل...

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه لری میللته‌ آیدین اولمالی دیر