Thursday, October 26, 2023

بی عقلی درد سنگینی است که تحصیل کردگان در ایران را گرفته است


بی عقلی درد سنگینی است که تحصیل کردگان در ایران را گرفته است

فرض بگیریم که فارسی، زبان تخصصی همه شعرا بوده است، که چی؟

دوستی، شستشوی مغزی شده که نمی خواهد پایش را از کتاب‌های تحریف شده، جعلی و رمان-تاریخی فراتر بگذارد، یا در متن‌ها آن‌ها قوه تعقلش را بکار بیندازد، آن‌ها را نقد بکند، در درستی آن‌ها شک بکند، در ده‌ها متن کپی-پیست خود، می خواهد بما بقبولاند که فارسی زبان ملی همه ملل در ایران بوده و است.

او نوشته است:
«زبان فارسی زبان ملی ایران واسط ارتباط اقوام تورک عرب بلوچ گیلک و فارس است تمام شعرای تورک زبان دیوان فارسی دارند ایران جعلی نیست افکار تو مغشوش است و فاقد تعقل و علم»

در پاسخش نوشتم:

فرض بگیریم که همه شعرای تورک، عرب، بلوچ، روس، انگلیس و ... شعرعایشان را به زبان فارسی سروده اندک.
خوب که چی؟

این، نشان می دهد که یک عده متخصص شعر بافی، اشعارشان را به زبان خاصی می‌گفته‌اند یا می‌گویند.

یعنی، فارسی، زبان تخصصی یک رشته بوده است. فراتر از این نمی‌رود.

زبان تخصصی یک رشته که تعداد متخصصانش در طول تاریخ، بسیار کمتر از پنج هزار متخصص بوده است، نمی تواند زبان عموم باشد.

یعنی، زبان فارسی، زبان شعر فارسی بوده است، نه زبان عموم ملل تورک، عرب، بلوچ، لور،گیلک، مازنی، طالش، کرد، انگلیس، روس و ...

تازه، فرض بگیریم که زبان یکصد نسل قبلی من، فارسی تهرانی و نه دری، بوده است که حتی خود فارس ها هم ده‌ها لهجه دارند و فارسی لهجه جدیدی با عمری کمتر از یکصد سال است.

ولی باز هم دلیل نمی شود که ما تورک‌ها، تورکمن‌ها، قشقایی‌ها، عرب‌ها، بلوچ‌ها، و ... زبان مادری امروز خودمان را انکار و عوض بکنیم.

کدام عقل سلیم قبول می کند که چون اجداد ما در صدها یا هزاران سال قبل با زبان دیگری سخن می گفته اند، پس باید ما زبان امروزین خودمان را ترک کرده و به زبان اجداد چند صدیا چند هزار سال قبل برگردیم.

پس چرا خود فارس‌ها به زبان پهلوی یا زبان قبل از پهلوی، یا زبان کوروش و ... بر نمی گردند که زبان تاریخی فارس‌ها بوده است؟

این نوع تفکر، از باستان شناسی و بازگشت به تاریخ جعلی فارس ها در تاریخ تاریک بیرون می طراود و ارزش علمی، اجتماعی ندارد و مقبول نیست.

تازه، از زبان، نمی توان نتیجه کرفت که ایران، کسوری و واحد سیاسی جدید و جعلی نیست. ایران، مانند چهل و چهار گشور دیگر، بعد از جنگ جهانی اول پیدا شده است.

انصافعلی هدایت





No comments:

Post a Comment

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه ل...

توم‌ پارتیلر و سیاسی چالیشقانلارین دوشونجه‌لری، ایستیراتئژیلری، برنامه لری میللته‌ آیدین اولمالی دیر