Thursday, May 2, 2024

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان


https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl


ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبرانی داشته است که باید در حسرت آن ها گریست. چرا که یکصد سال بعد از اسقاط قاجارهای تورک توسط مسیحیت و عوامل فارس جهان مسیحی، اغلب کسان و احزابی که خودشان را روشنفکر و مشروطه طلب می دانند، در آرزوی دوره "مدرن" مشروطه هستند.

ممالک و ملل محروسه، با تفویض قدرت مطلق شاه به نمایندگان ملل در مجلس شورای ملی وارد مرحله "مدرن" شدند.

متاسفانه ملل در ایران و بخصوص تحصیل کردگان دانشگاهی صد سال اخیر در کشور مصنوعی ایران، از سیستم اداره ممالک محروسه بی خبر هستیم.

چرا که ممالک محروسه قاجار به شکل چند مملکت و کشور اداره می شده که هر کدام آن ها در اغلب امور داخلی و بین المللی خود مستقل بودند.

یکی از نمونه هایی که ما (انصافعلی هدایت هم) به عنوان کتاب خوان حرفه ای از آن بی خبر بودیم و هستیم، سیستم سیاسی-اداری و حقوقی است که مرحوم شیخ خزعل در مملکت "عربستان" که رضاه شاه نام آن را به "اهواز" تغییر دارد، تاسیس کرده بود.

شیخ خزعل مملکت عربستان را بر اساس اراده خودش؛ به عنوان رئیس یک قبیله، شهر و ... اداره نمی کرده است. او بر علیه قبایل دیگر کودتا نکرد. او قدرت خان ها و رئسای قبایل دیگر را سرکوب نکرد. قدرت را در دستان خودش تجمیع نکرد. بلکه تسلیم تکثر سیاسی، اداری، اجرای و ... شده همه را در قدرت و اداره سهیم کرد.

شیخ خزعل در آن مقطع، در کنار امارت "خمسه" یا حاکمیت پنجگانه، "امارات متحده محمره" را بوجود آورده و تمامی خان ها و صاحبان قدرت در هر منطقه را در قدرت شریک کرده بود و اراده خودش را به آن ها تحمیل نمی کرده است.

نمونه موفق سیستم اداری- سیاسی و حقوقی شیخ خزعل را می توان در "امارات متحده عربی" دید که یکی از مرفه ترین و پیشرفته ترین و در عین حال متکثرترین حکومت های منطقه و کشورهای اسلامی است.

حالا تصور بفرمایید که اگر مسیحیت با همدستی فارس ها، حاکمیت های ملل در ممالک محروسه را سرکوب نکرده و ممالک محروسه به شکل مجموعه های کشورها و ملت های مستقل و شریک در حاکمیت، با قوانین و سیاست های خودشان می ماندند، تا کنون، توسعه و پیشرفت های گسترده ای در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، حقوقی و .. بوجود می آمد.

ملاحظه می کنیم که با حامکمیت دست نشانده فارس ها بر راس هرم سیاسی ممالک محروسه، چقدر عقب گرد و پسرفت، در همه زمینه هایی داشته ایم که دنیا در آن ها توسعه یافته است.

عقب ماندگی سیاسی، اقتصادی، اداری، حقوقی، علمی، دموکراتیک و ... ملل ممالک محروسه چه فوایدی برای جهان مسیحی داشته و دارد؟

تک دولتی، حاکمیت دیکتاتوری و عقب نگه داشتن همه جانبه ملل در ممالک محروسه، کدام نفع را به سود این ملل داشته است؟

گرچه تورده های فارس شده صد سال اخیر، رفاه بیشتری نسبت به ملل تورک، قشقایی، تورکمن، عرب، بلوچ و ... دارند اما تاوده های فارس شده هم در عقب ماندگی همه جانبه، دست کمی از آن ملل ندارند.
انصافعلی هدایت، در گفتگو با جناب ابو نضال الاحوازی نه تنها در باره این موضوع دیدگاه خود را بیان داشت بلکه در باره زنجیره سیاست های "تهجیر" ملل و تغییر بافت جمعیتی، برای "بی وطن کردن" افراد و ملل و "سلب هویت ملی آن ملل" و تخمیل هویت جعلی و جدید به آن ملل و تبدیل افراد و ملل به "توده های فارس زبان شده را هم توضیح داد.

انصافعلی هدایت

No comments:

Post a Comment

سون اعلان

  آزربایجان سیاسی پارتی‌لر نه دوشونرلر؟ نه ایستیرلر؟ یوزلر سورویا جاواب تبریز واختی، هر گئجه ساحات دوقّوز جانلی یایئن؛  اینستاگرام: hedayat_...