Tuesday, May 31, 2016

فرق "من" و "ما" در آزربایجان: "ما" صدای کیست؟


دوستی پرسیده که تو (انصافعلی هدایت) وقتی از ضمیر "ما" استفاده می کنی، منظورت چیست؟

پاسخ من:

1. من: انصافعلی هدایت، از طرف بخشی از آزربایجان صحبت می کنم.

2. من روشنفکر آزربایجان و "میللتچی" هستم.

3. می دانیم که روشنفکر به صورت انتخاب مردم نماینده جامعه اش نمی شود بلکه دلبخواهی و داوطلبانه از منافع کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت ملتش سخن می گوید و حتی بر منافع ملتش، بر سر دار می رود. زندانی می شود.

می دانیم که ملت، روشنفکر را برای بر سر دار رفتن یا زندانی شدن، انتخاب نکرده است. او، خود چنان تشخیص می دهد. چنان اقدام می کند. چون روشنفکر ملتش است. فدائی ملتش و منافع ملتش است.

4. علاوه بر این، من روزنامه نگار هستم. روزنامه نگاران بدون انتخاب جامعه و تنها به سبب نوع حرفه و شغلشان، در همه جای دنیا به عنوان نماینده و صدای "افکار" عمومی و ستون اصلی دموکراسی شناخته شده اند.

5. من میلیون ها آزربایجانی را می شناسم که مثل من یا شبیه من، می اندیشند و من قطره ای از دریای آن بخش از آزربایجان هستم. 

6. من صدای آزربایجان هستم. چرا که معلوم نیست، آن بخش از جامعه آزربایجان که سکوت کرده است، طرفدار من نباشد.

7. قاعده بر این است که در جوامع استعماری و دیکتاتوری، بخش ساکت جامعه، هم صدای فریاد جامعه و فریادگران جامعه خود هستند.

8. به احتمال قوی و بنا بر تجارب اجتماعی، (در همه کشورها) بسیاری از مردم در دوران قبل از انقلاب یا قبل از استقلال، از ترس جان و مال، در ظاهر ماجرا، طرفدار استعماگر و دیکتاتورها هستند ولی در دلشان همصدای انقلابیون و استقلال خواهانند.

9. به همین دلیل ساده، اغلب طرفداران استعمارگران و دیکتاتورها، بعد از پیروزی انقلاب و استقلال، به این گروه می گرایند و طرفدار سفت و سخت انقلاب یا استقلال می شوند.

10. من نماینده این دسته از ملت تورک آزربایجان هم هستم. چون جسارت بلند اندیشیدن، بلند سخن گفتن و ریسک کردن در راه ملتم را هم دارم.

11. بنا بر این، "من" نماینده این بخش از طرفداران عیران و استعمار پان فارسیسم هم هستم که نمی توانند صدای مخالفتشان را بلند کنند.

12. من، حتی اگر یک نفر هم، همصدای من نباشد، از طرف خودم، از طرف آزربایجان خودم، فریاد می زنم پش، "من" به تنهایی هم "ما" هستم . چرا که به تنهایی هم می توانم ملتم و "آینده" را فریاد زنم.

حال، شما هم بخشی از حامعه ای را نمایندگی می فرمایید؟




  

No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...