Thursday, November 26, 2015

پیام های سرنگونی طیاره جنگی روسیه




تورکیه با این عملیات بسیار جسورانه در سرنگونی طیاره جنگی روسیه، به آیران، روسیه، بشار الاسد و داعشیان نشان داد که تورکیه در کنار مردم تورکمن ایستاده است. نشان داد که تحمل نخواهد کرد تا کورها، داعشیان، بشار الاسد، روسیه و آیران به قتل عام تورکان سوریه دست بزنند.
با این عملیات، دل تورکان در همه نقاط دنیا سرد شد و همه به خودشان گفتند که تورکیه از  برادران خود، در مقابل دشمن تورک، دفاع خواهد کرد.

گر چه عملیات سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه دیر بود اما پیام صریح و هشدار دهنده تورکیه به دول خارجی درگیر در حوادث سوریه را نشان داد.

از طرف دیگر، این عملیات طرفدارانه از تورکمانان در سوریه، خون و هیجان و روحیه تازه ای را در کالبد تورکان در دیگر نقاط جاری ساخت و آنان را به حمایت برادر بزرگتر، امیدوار ساخت. نباید از این زاویه آن عملیات نادیده گذشت. تاثیر روانی آن کمتر از سقوط طیاره جنگی نبوده و نیست.

با سقوط آن طیاره جنگی، نه تنها روسیه، بلکه دول اتحادیه اروپا هم مجبور به احترام به اراده ملت و دولت تورکیه خواهند بود.
اگر اتحادیه اروپا تورکیه را نپذیرد، تورکیه می تواند اتحادیه کشورهای تورک را جدی تر دنبال کند و به یک پیمان و ائتلاف همه جانبه بدل سازد.

این اتحادیه می تواند قدرت اقتصادی و سیاسی و حتی قدرت نظامی کشورهای تورک را در مقابل اروپا، علم کند.
در این صورت، منافع تورکیه در همراهی با کشورهای تورک، بیشتر از منافعش در اتحادیه اروپا تامین خواهد شد و طبیعی است که اتحادیه اروپا، با از دست دادن تورکیه، برای همیشه از نقش تورکیه در اروپا و آسیا نگران خواهد ماند و نخواهد توانست آن را با حیله های سیاسی و مالی، کنترل کند.
از طرف دیگر، منافع اروپا در آسیا، با سد تورکیه و کشورهای تورک رو برو خواهد شد.
آیا اروپا حاضر است تورکیه را از خود براند و آن را در مقابل منافع اروپا قرار دهد؟
تورکیه در گذشته هم توانسته بود، نفوذ آیران در میان عرب ها، بخصوص عرب های فلسطین، لبنان، غزه، و مصر را محدودتر کرده و اعتماد و دوستی عرب ها را نسبت به تورکیه جلب کند. امروزها ضدها میلیون عرب با موسیقی و فیلم و سریال تورک بخواب می روند یا با ساز و آواز تورک بیدار می شوند.
مردم ملل عرب آماده نوعی از اتحادیه مسلمانان سنی مذهب هستند. این خطر بالقوه ای برای آیران شیعه است که در انزوای کامل می تواند بماند.

 همان طور که تورکیه توانسته است، در کنار اکثریت دول اسلامی و مسلمان بوده، حمایت دول عربی-اسلامی و مردم مسلمان را بخود جلب کند. این می تواند راه باریکه ای را بسمت اتحادیه کشورهای مسلمان در کنار اتحادیه کشورهای تورک باز کند.




No comments:

Post a Comment

گونئی آزربایجان سیاسی پارتیلری "دوشونجه باغی"یندا سیاستلرین آچیلقیرلار

  گونیی آزربایجان سیاسی تشکیلاتلارین لیدر/سوزچولری "دوشونجه باغی" آدلی اوتاقدا، سیاستلرین، مرامنامه‌لرین و ایستیراتئژی‌لرین آچیقلا...