Friday, February 9, 2018

آثار مخرب "پان و "پانیزم" در ایران

انسان ها بطور طبیعی به وطن، ملت، زبان، تاریخ، تمدن، ادبیات، موسیقی و ... و دیگر داشته هایش خودشان عشق و محبت می ورزند. به آن ها افتخار می کنند و خواهان حفظ و حراست از آن ها هستند. در شناساندن و اعتلای آن ها می کوشند. می خواهند، تاریخ، فرهنگ، زبان، هنر، هویت و ... شان، سری در میان سرها داشته باشند. می خواهند این داشته هایشان برسمیت شناخته شده و در کنار داشته های دیگر ملل، بصورت رسمی، مورد شناسایی و آموزش قرار گیرند و در زندگی روزمره، اداری، کاری و آموزشی منشاء درآمد و تامین معاش شان قرار بگیرند. آیا این عشق و محبت به وطن، ملت، زبان، تاریخ، هنر و خلاصه تمدنی که به ارث برده اند، پان است؟ اگر این عشق و محبت پان نیست، پس "پان" چیست؟
آیا پان به معنی تسلط یک ملت بر ملل دیگر و تلاش ملت مسلط برای تحمیل زبان، تاریخ، تمدن خود به ملل دیگر و انکار تاریخ، تمدن، ملت بودن، زبان و حقوق انسانی ملل تحت سلطه است؟
چه رابطه ای بین استعمار و پانیسم وجود دارد؟
آیا بین پانفارسیسم و استعمار ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... رابطه ای وجود دارد؟
پانیسم از کی وارد ایران شد؟
پان چه مشخصه هایی دارد؟ با کدام علایم می توان قضاوت کرد که ملتی پان است یا ملتی پان نیست؟
پان و پانیزم با ایران و ایرانیان چه کرده است و چه می کند؟
چرا احزاب پانفارس . پان ایرانیست در فارسیستان مستقر نیستند و در میان ملل تورک و عرب متمرکز شده اند؟
در ایران، کدام ملت از ملل ساکن در ایران فعلی پان هستند؟
آیا در مسلک پان بودن، لزوما باید حقوق انسانی ملل دیگر را منکر شد؟
آیا تحمیل و آموزش اجباری زبان فارسی به دیگر ملل از علایم پانفارسیسم است؟
آیا عدم تدریس هنر و موسیقی و نقاشی، هنرهای دستی و ... ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... نشانه های پان فارسیسم نیست؟
چرا در ایران و در استان ها دانشگاه های هنر آن ملل تدریس نمی شود؟
چرا فقط تاریخ فارس تدریس می شود؟
آیا ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... دارای تاریخ نیستند؟
چرا از تاریخ ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... به زشتی و بدی یاد می شود؟
آیا تلاش برای رسمیت زبان تورکی به معنی پان بودن تورکان است؟
آیا تلاش برای آموزش تورکی در مدارس و دانشگاه ها در همه رشته های تحصیلی، به معنی پان تورک بودن هست؟
آیا سخن گفتن از تاریخ و نشان دادن تاریخ تحریف شده مات تورک توسط ملت فارس، پان تورکیسم است؟
چرا تمامی رادیوها و تلویزیون های 24 ساعته ختی در سرزمین های آزربایجان و با اکثریت مطلق تورک هم فارس است و اگر قشقایی ها، تورکمنان، تورکان همدان، اراک، قزوین، زنجان و ... خواهان رادیو و تلویزیون 24 ساعته در زبات تورکی خودشان باشند، پان تورک هستند؟
چرا وقتی کتاب های تورکی مجوز چاپ نمی گیرند، کسی ادارات دولتی را به پانفارسیسم متهم نمی کند؟
چرا مطبوعات استان ها مجبورند، اکثر صفحاتشان را به زبان فارسی اختصاص بدهند ولی مطبوعات سراسری یا مرکزی، هیچ مطلبی به زبان تورکی، تورکمنی، قشقایی، بلوچی، عربی و ... منتشر نمی کنند؟
چرا با رسمی و اجباری بودن آموزش زبان فارسی . انکار حق آموزش زبان های ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... کسی پانفارس نمی شود؟
چرا وقتی آب لرستان، قشقاییستان و عربستان به اصفهان، کرمان، یزد، شیراز، کاسان و ... برده می شضود و این سرزمین ها به کویر بدل می شوند، سخن از سیاست های تخریبی و استعماری پانفارسیسم نیست؟
چرا صنایعی که در هر روز به میلیون ها تن آب نیاز دارند، در شهرهایی گنجانده شده اند که آب لازم برای آن صنایع را ندارند؟ چرا آن صنایع در کنار رودهای دایمی و پر آب اما سرزمین لرها، قشقایی ها، عرب ها، تورکمن ها، شمالی ها، آزربایجان متمرکز نشده اند؟
آیا سیاست های تبدیل سرزمین های ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... به صادر کننده مواد خام به فارسیستان، استعماری و پانفارسیسم نیست؟
چرا همه بانک ها به پانفارسیسم تعلق دارد و ملل دیگر هیچ بانکی ندارند؟
آیا کوچ بیش از نیمی از ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... به فارسیستان برای پیدا کردن کار، از سیاست های پانفارسیسم نشات نمی گیرد؟
آیا سیاست های دولت برای خشکاندن دریاچه اورومیه به معنی از بین بردن آزربایجان و تحمیل مهاجرت های وسیع به ملت تورک برای ترک سرزمینش نیست؟نام این سیاست چیست؟
چرا در مطبوعات، کتاب ها، روزنامه ها، مدارس و دانشگاه ها، برنامه های رادیوها و تلویزیون ها، در فیلم ها و سریال ها، در نمایش های تاتر و ... "به طور سهوی" فقط به عرب و تورک توهین شده و تاریخ این دو ملت تحریف می شود؟ چرا این "اشتباه سهوی برای زبان و لهجه استاندارد فارس و تاریخ فارس اتفاق نمی افتد؟
چرا قانون اساسی بر رسمیت زبان فارسی تاکید کرده و زبان ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... را در سایه زبان فارسی نگه داشته است؟ آیا قانون اساسی پانفارسیست نیست؟
آیا وقتی روزنامه ها پی در پی به انکار زبان و هویت تورکی اقدام می کنند، به پانفارسیسم متهم و محاکمه نمی شوند ولی فعالان ملی-مدنی ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... به خاطر تقاضا برای اجرای اصل ناقص و معیوب قانون اساسیبه پان تورکیسم متهم و محتکمه می شوند؟
چرا پانفارسیسم از رسمی شدن زبان ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... در ایران می ترسد؟ آیا زبان ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... امنیت پانفارسیسم را به خطر می اندازد؟
آیا "مهاجر" خواندن ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... و تهدید این ملل به "کوچ اجباری از سرزمین هایشان، به معنی پانفارسیسم و ضدیت با این ملل نیست؟
کدام ملت در ایران، تجزیه طلب بوده و زیر بناهای استقلال خواهی دیگر ملل را مهیا می سازد؟
آیا با توجه به این همه مخالفت با حقوق انسانی ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... از طرف پانفارسیسم، این ملل نباید به حق جدایی و استقلال خود از پانفارسیسم روی بیاورند؟
آیا ادعای بازگرداندن جمهوری آزربایجان به ایران، یا ادعای "ایران تاریخی" و "ایران فرهنگی" به معنی پانفارسیسم نیست؟
آیا پانفارسیسم با خامنه ای و سیاستمداران کنونی، فرقی دارد یا این که امنیت منطقه ای را با ادعاهای امپریالیستی و سلطه طلبانه اش به خطر نمی اندازد؟
چرا پانفارسیسم فقط خواهان باز پس گرفتن جمهوری آزربایجان و الحاق آن به ایران است ولی از ارمنستان، گرجستان، بخشهایی از عراق، افغانستان، پاکستان، هندوستان و ... سخن نمی گوید؟
چرا زبان و ادبیان سیاسی و کامیونیکیشن و ارتباطی پانفارسیسم با هر مخالفی، نه تنها ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ و ... بلکه مردم خاورمیانه، تورکیه، اروپا و آمریکا هم بی ادبانه و توهین آمیز و تحقیر آمیز است؟
چرا پانفارسیسم تنها به تاریخ خودش تاکید می کند؟ آیا ملل دیگر آثار باستانی بهتر از آثار ایرانیان ندارند؟
پانفارسیسم چطور می تواند این همه فخر بفرشد، در حالی که بیش از 70% زبانش فارسی نیست؟ ریاضیات، حساب، هندسه، جبر، مثلثات، حقوق، فلسفه، منطق، فقه، دین، اخلاق، تاریخ، قواعد ادبی و شعریش، فیزیک، شیمی، کامپیوتر، اینترنت، بانکداری، پولی و معاملاتش، خورد و خوراک و ابزارهایش و ... فارسی نیستند؟ و فارسی زبان علم و هنر و ادب و توسعه و فن و ترقی و نیست؟
پانفارسیسم بر چه پایه هایی متکی و خود محور است و بقیه را برسمیت نمی شناسد؟
انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
نهم فوریه 2018
hedayat222@yahoo.com





No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...