Monday, October 1, 2018

آیا آزربایجان جنوبی مستعمره ایران نیست؟

بحثی جدی، بعد از سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل در میان روشنفکران ساکن ایران رخ داده است.
جناب دکتر هوشنگ امیراحمدی در نوشتاری در فیس بوک، اشاره حسن روحانی به "امپراتوری فرهنگی" را نقد کرده و به ضرر منافع ملی ایران در جهان نامیده است.
من (انصافعلی هدایت) هم نقدی به نوشته دکتر امیر احمدی نوشته و چندین سوال از ایشان پرسیده ام.
http://ensafali.blogspot.com/2018/09/25-2018.html
ایشان در پاسخی که به من داده اند، در ابتدا خیلی منطقی به پیش رفته و مانند یک استاد دانشگاه، نطریه من را مورد احترام دانسته اما با من مخالفت کرده اما اما در ادامه، نوشته اند که "فکر استعمار و مستعمره بودن آزربایجان مسخره است." من ضمن انتشار نوشته ایشان، سوال هایی را مطرح می کنم.
ایشان نوشته اند:
"انصاف علی. راستش چندین بار سعی کردم برای این کامنت شما یک جواب بنویسم اما نشده. اصلا نمیدانم اصل حرف شما چیست. خوب اگر فکر میکنی ایران همه این اقوام ایرانی را با زور بهم‌چسبانده آنوقت حتما یک امپراطوری است. برای فکرت‌ احترام قائل هستم ولی قبول ندارم. متاسفانه همه چیز در کشور بهم ریخته است و اینجوری همه ما با هم خواهیم سوخت. در این میان بنظرم مسخره ترین فکر این است که در ایران آذری ها توسط فارس ها استعمار یا استثمار میشوند. ویدیوئی که برای یک تجزیه طلب آذری پر کردم را برایت میفرستم که امیدوارم با دقت گوش کنید"
سوال های من (انصافعلی هدایت از ایشان:
چرا مسخره است؟
چون مردم تورک آزربایجان باور دارند که مستعمره ایران شده اند و هستند؟
یا چون تورک هستند؟
یا چون 1000 سال بر این منطقه حکمرانی داشته اند و چیزی به نام ایران نبوده و اگر هم در 500 سال اخیر پدیدار شده است را هم همین تورکان ساخته و نگه داشته اند.
ولی همین تورکانی که به یک معنای سیاسی، ایران شما را تاسیس کرده اند، الآن چنان مستعمره یک امپریالیسمی شده اند که حتی حق داشتن یک ایستگاه، تلویزیونی، رادیویی، یک کتاب درسی، یک روزنامه، یک حزب سیاسی، یک بانک ملی، یک ... به زبان تورکی و برای تورک ها ندارند.
چرا چنین حقوقی را ندارند؟
آیا نداشتن این حقوق و امکانات، نشانگر تسلط امپریالیستی بر آنان نیست؟
برای مثال، اگر مجموعه کارخانه های موجود در استان های آزربایجان شرقی، آزربایجان غربی، اردبیل، زنجان و قزوین را با هم جمع بکنیم، به انداره کاخانه ایران ناسیونال سابق و ایران خودرو کنونی، سرمایه، تولید دارند و کارگر، گردش مالی و ... ندارند.
چرا؟
راستی، امپریالیسم مناطق تحت اشغال خودش را به منطقه ای تک محصولی بدل می کرده است؟
درمملکت آزربایجان، درمملکت بلوچستان، در مملکت لرستانات و بختیاری، درمملکت تورکمنستان جنوبی، در مملکت قشقائیستان، و ... کدام محصول تولید می شود؟
چرا امپریالیسم ایرانی آن ها را تم محصولی هم نکرده است؟
این همه عدم تعادل در همه زمینه های سیاسی، آموزشی، اداری، اقتصادی، زبانی، تولیدی، و ... از سناریوی سیاسی (امپریالیستی) پرده برداری نمی کنند؟
انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
اول اوکتر 2018
hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

آیا این اسکناس جعلی نیست؟

 آیا این اسکناس جعلی نیست؟ اسکناس جعلی ، برای ساخت و تایید تاریخ جعلی ایران بعدی     این اسکناس ، ساختگی و جعلی به نظر می رسد ...