Monday, October 1, 2018

سوال این است: چگونه، ملل غیر فارس از سلطه استعماری پانفارسیسم آزاد بشوند؟

جناب دکتر اشکبوس طالبی از متفکران ملت تورک قشقایی و استاد دانشگاه در امریکا مقاله مفصلی در باره پان تورکیسم، پان عربیسم، پان ایرانیسم و پان شیعه با عنوان "سخنی کوتاه در مورد پان ها" نوشته و در وبسایت "ایران امروز" منتشر کرده اند.
http://www.iran-emrooz.net/index.php/think/more/76971/
امیدوارم که ایشان این مقاله را در پی چند نوشتار بسیار کوتاه من، نوشته باشند. اگر هم هیچ ارتباطی به آن نوشته های من نداشته، و بطور تصادفی بعد از سوال های من نوشته شده، باز هم باعث خوشحالی و روشن شدن موضوع خواهد بود.
من در نوشته زیر که برای ایشان هم (بدون این که ادیت کرده باشم و فی الفور نوشته بودم) ارسال کرده ام، 21 سوال مطرح کرده ام. گر چه ممکن است محتوای برخی از سوال ها تکراری دیده بشوند اما در هر کدام مفهوم مشخصی به پرسش گذاشته شده است.
من امیدوارم هم دوست دانشمند من و هم دیگر دوستان به این مسئله بپردازند.///سوال های من از ایشان به قرار ذیل هستند:
من خیلی خوشحالم که شما (شاید ) به مقاله من پاسخ داده اید. نوشته جالب شما را خواندم. ولی هنوز چند سوال از شما دارم:
1.وقتی از "پان" سخن می گوییم و تاریخ انواع پان ها را بررسی می کنیم، به کدام پان توجه داریم؟
2. پان مورد نظر شما در کدام کشور بوده است؟
3. در ایران، کدام یک از آن همه پانی که شمرده اید، چه در گذشته وجود داشته، چه در حال حاضر موجود است؟
4.آیا پان عربیسم، پانفارسیسم، پان کردیسم، پان تورکیسم و پان ایرانیسمی که از آن ها سخن رفته است، به این ملل تورک، عرب، بلوچ، کرد، فارس و ... در داخل ایران کنونی تعلق دارند؟ یا در کشورهای دیگر موجود بوده و موجود هستند؟
5. اگر در ایران پان تورکیسم نداشته ایم و نداریم، پان عربیسم و پان بلوچیسم و پان کردیسم نداریم، چرا مطلب را طوری طراحی کرده و تعریف می کنیم که من خواننده، تصور می کنم که در ایران و در میان ملل تورک، تورکمن، عرب، بلوچ، قشقایی، کرد و ... پان داریم؟
6. چرا بطور صریح نمی گوییم که در میان تورکان، تورکمن ها، قشقایی ها، عرب ها، لرها، کردها و ... پان موجود نیست؟
7. آیا عدم صراحت ما و بررسی تاریخ پان های خارج از چهارچوب ایران کنونی (به استثنای پان فارسیزم و پان ایرانیزم و پان شیعه) نوعی اتهام زدن به این ملل نیست؟
8. چرا به بررسی جهات منفی و توسعه طلبانه و انکارگرایانه و نژادپرستانه پانفارسیسم و پان ایرانیزم در ایران گذشته و حال نمی پردازید؟ و تاثیرات پان فارسیزم و پان ایرانیزم بر نفی حقوق ملل دیگر و ایجاد عکس الملل متقابل برای روی آوردن به احساسات پان در میان این ملل، نمی پردازیم؟
9. آیا ملل غیر فارس ساکن ایران، ارتباطی دستوری یا فکری و گرایشی به پان های خارج از مرزهای ایران داشته اند؟ یا ظلم پانفارسیزم و پان ایرانیطم این ملل را به عصیان کشانده است و ممکن است که کشورهای همسایه هم بخواهند از این حس وطن و ملت پرستی ملل غیر فارس و شورشی استفاده بکنند؟
10. آیا پانیسم های خارجی، خطر واقعی و جنگی را به ایران تحمیل کرده اند یا پان فارسیسم و پان ایرانیسم خطر جدی برای ملل غیر فارسف چه در داخل و چه در منطقه خاورمیانه بوده و هست؟ و خطر را بطور عملی به آنان تحمیل می کند؟
11. چرا در باره ضایع شدن حقوق انسانی ملل و اقوام غیر فارس در ایران توسط پانفارسیسم و پان ایرانیسم نمی نمی نویسیم؟ خطرات پانفارسیسم برای انسانیت، برای حقوق بشر، برای آزادی، برای دموکراسی، برای توسعه، برای عقب نگه داشته شدگی، برای ملل منطقه و برای ملل ساکن در جغرافیایی ایران را بررسی نمی کنیم؟ و مسئولیت هر نوع تنش و خونریزی های احتمالی در حال حاضر و آینده را بر عهده روشنفکرپانفارسیسم وو پان ایرانیسم نمی گذاریم؟
بر عکس، چنان می نمایانیم که هر نوع تنش و خونریزی احتمالی در خاورمیانه و در میان ملل داخل ایران به خاطر پان تورکیسم، پان عربیسم و پان های دیگری هستند که در داخل ایران وجود خارجی ندارند و دارای قدرت اعمال زور و قانون هم نیستند؟
12. چرا خطر پان های ناموجود (ذهنی یا واهی و عدمی) را بیش از خطر پان فارسیسم و پان ایرانیسم واقعی، حقیقی، جاری و ساری، عامل، اعمال کننده زور و قانون، دیکتاتور و ... تصویر می کنیم (غیر مستقیم هم باشد، فرقی نمی کند).
13. اگر پان فارسیسم و پان ایرانیسم حقوق طبیعی و حقوق بشر ملل غیر فارس را از بین می برد، آن ملل را اقلیت بدون حق و حقوق می شمارد، زبان و تاریخ و ادبیات، موسیقی و هنرها و تاریخ سیاسی، تاریخ ادبی، تاریخ فکری و تاریخ فلسفی و ... آن ملل را انکار می کند، راه حل شما برای دستیابی این ملل به حقوق و امکانات صد در صد برابر با پانفارسیسم در ایران چیست؟
14. آیا راه حل شما آن است که چون پان تورکیسم و پان عربیسم و ... در خارج از ایران بوده، ملل تورک، تورکمن، قشقایی، عرب، بلوچ، کرد و ... در داخل ایران برای بهره مندی از حقوق انسانی، طبیعی و منافع ملی خودشان با اعضای ملت خود متحد نشوند تا منافع ملی خودشان را در مقابل پانفارسیسم و پان ایرانیسم تامین و تظمین نکنند؟
15.آیا اگر تورک های آزربایجان جنوبی، تورکمنستان جنوبی، قشقائیستان و دیگر نقاط ایران برای بدست آوردن حقوق خود و اعمال اراده خود بر پان فارسیسم و پان ایرانیسم، با هم متحد بشوند و برای نجات خودشان در مقابل نژادپرستی پانفارسیسم ایستادگی بکنند، "پان تورک" و خطرناک خواهند بود؟ برای چه چیزی خطرناک خواهند بود؟ امنیت چه چیزی از بین خواهد رفت؟ چرا؟
16. آیا برای این که تورکان، عرب ها، بلوچ ها به پان تورکیسم، پان عربیسم، پان بلوچیسم و ... متهم نشوند، نباید در پی حقوق انسانی فردی و جمعی خود، به عنوان ملل تورک، عرب، بلوچ، کرد و ... باشند؟
17. یعنی باید ملل تورک، عرب، بلوچ، کرد و ... در مقابل پانفارسیسم و پان ایرانیسم، از هم متفرق باشند؟ از هم متنفر باشند تا پانفارسیسم و پان ایرانیسم فرصت بیشتری داشته باشد تا در آسیمیلاسیون و انهدام این ملل بیش از گذشته، بکوشند؟
18. برای این که ملل تورک و عرب، بلوچ، کرد، قشقایی و تورکمن بتوانند در مقابل تهاجم های همه جانبه پانفارسیسم و پان ایرانیسم ایستادگی بکنند، چه راه حلی دارید؟
19. آیا کلمات منفی شده پان تورکیسم، پان عربیسم، پان کردیسم، پان قشقائیسم، پان تورکمنیسم به عنوان سلاحی تهاجمی-روانی در دستان پان فارسیسم و پان ایرانیسم نیست تا از نظر روحی-روانی و فردی-اجتماعی به این ملل اجازه ندهد تا برای آزادی، حقوق و اعمال اراده ملی خودشان با هم زبان ها، هم دین ها، هم وطن هایشان متحد بشوند؟
20. آیا کلمه پان+ایسم برای متهم کردن و دلسرد کردن جوامع تحت ستم در ایران بکار نمی رود؟ آیا این کلمه منفی، برای یاری به نیروهای سرکوب پانفارسیسم و پان ایرانیسم "معنی-گذاری" نشده است؟ و آیا خواهان تسلیم ملل غیر فارس در مقابل پانفارسیزم و پان ایرانیزم نیست؟
21. در زمانی که شما از پان، یک تصویر ضد حقوق ملی ارائه می کنید و این تفسیر هم "مدرن" نشان داده می شود، چاره ملل تحت ستم برای رهایی، آزادی، بهره مندی از حقوق بشر و تامین حداکثر منافع ملی برای ملت خودشان چیست؟ چگونه می توانند خودشان را از چنگال استعمار پانفارسیسم و پان ایرانیزم آزاد بسازند؟
انصافعلی هدایت
تورنتو -کانادا
سیم (30) سپتامبر 2018
hedayat222@yahoo.com



No comments:

Post a Comment

آیا این اسکناس جعلی نیست؟

 آیا این اسکناس جعلی نیست؟ اسکناس جعلی ، برای ساخت و تایید تاریخ جعلی ایران بعدی     این اسکناس ، ساختگی و جعلی به نظر می رسد ...