Wednesday, April 18, 2012

لیست منابع قتل عام آذربایجانی ها توسط ارامنه در ایران و سکوت تاریخی ایرانیان



بیشتر به یک شوخی تلخ تاریخی شبیه است
  اما شوخی! آن هم شوخی تاریخی! نه شوخی نیست. یک واقعیت تاریخی و جنایت علیه بشریت است و همچنین یک سکوت تلخ که در ایران بر این موضوع تاریخی و جنایت تاریخی سایه افکنده و اجازه نداده تا اسرار این جنایت از تاریک خانه ها بیرون بیاید، برای ایرانیان و کسانی که خودشان را هموطن و هم سرنوشت تاریخی آذربایجانی ها می دانند، روشن شود. چرا؟ چه کسانی نمی خواستند این موضوع روشن شود؟ منافع چه کسانی و گروهایی را تامین می کردند؟





من، در 46 سال گذشته یک سطر هم در باره این بخش از تاریخ آذربایجان ایران نخواهنده بودم و یک کلمه هم در باره قتل عام مردم آذربایجان توسط ارمنی ها یا آسوریها و یا هر دو، نشنیده بودم و به ارامنه هم بسیار علاقه مند بودم و هستم
 


















در حالی که در این 46 سال از عمرم، سال ها به عنوان یک دانش آموز دوران ابتدای، راهنمایی، دبیرستان و آنگاه به عنوان دانشجوی رشته "ارتباطات جمعی و روزنامه نگاری" تحصیل کرده بودم و صدها هزار سطر داستان و افسانه و دروغ های تاریخی را خوانده بودم که به عنوان حقایق و واقعیت های تاریخی، به من و امثال من، در مدرسه ها و دانشگاه ها باورانده بودند اما دریغ و درد که یک جمله هم در باره این تاریخ مردم آذربایجان نخواهنده بودم





از همان دورانی که دانش آموز بودم و سپس دانشجو شدم ، مطالعه آزاد را هم دوست داشتم و در هر زمینه ای مطالعه می کردم ولی به کتابی در این زمینه نرسیده بودم و اساتید دانشگاهیم هم فکر نمی کنم چیز زیادی می دانستند و از ما پنهان می کردند








آگاهی ما از تاریخ و حقایق آن، به معنای رشد دشمنی در میان ما انسان ها نیست.  با نگاهی به زندگی ارامنه در تبریز، در ارومیه، در خوی، در سلماس و ... دیگر شهرهای آذربایجان، درمی یابیم که این مردم شریف آذربایجان، چه به آسانی، ارامنه و آسوری ها را بخشیده اند. این قتل عام را بخشیده اند. از آن ها انتقام نگرفته اند. به آن ها برای زندگی در خاک و شهرهای آذربایجان، فرصت و امکانات مجدد هم داده اند. 











شما کدام ملت را با چنین روحیه ای سراغ دارید که این قدر صلح طلب وقدرت روحی و روانی داشته  باشد که قتل عام کنندگان یا فرزندان آن ها را ببخشایند. این هنر و انسانیتی است که تنها در نزد آذربایجان و اهالی آن است







دوستان و مخاطبان باشعور، حقیقت طلب، واقع بین من، در این وبلاگ و در فیس بوک، بارها از من خواسته اند تا اگر منابعی در باره ادعای قتل عام آذربایجانی ها توسط ارامنه یا آسوری ها هست را به حضور آنان ارائه کنم و من قول داده ام که این 




کار را انجام دهم




همان طور که گفته ام، خود من هم از وقوع چنین حادثه ای در تاریخ آذربایجان بی اطلاع بودم و تنها به برکت فیس بوک بود که با سرنخ هایی از این موضوع و قتل عام آذربایجانی ها توسط ارامنه آشنا شدم و تلاش کردم تا منابع و اندیشمندانی را در اثبات بود یا نبود این جنایت تاریخی، پیدا کنمبا چند محقق و افراد جوان و کهن سال آذربایجانی در کانادا، اروپا، آمریکا، در جمهوری آذربایجان، در ایران و درجمهوری ترکیه گفتگو کردم و از آن ها خواستم اسناد و مدارک خودشان را در باره ادعای قتل عام را به من ارائه بکنند






بر اساس اعلام آنان، در نوشته های قبلیم، چند کتاب را معرفی کرده ام اما در اینجا با استناد به نوشته و لیستی که آقای رضا طالبی برای من ارسال کرده اند، عنوان 36 کتاب و منبع را برایتان می آورمرضا طالبی، اهل ارومیه هست که در ایران با روزنامه نگاری و تحقیق مشغول بوده است. مدتی است که جانش را از ایران برداشته و به ترکیه آورده است تا امنیتش را جبران کند.




 او کتابی هم در باره قتل عام آذربایجانی ها توسط ارامنه نوشته است که باید مورد توجه باشد. چرا که وی در این کتاب، به بیش از 350 منبع در زبان ها مختلف، استناد کرده و برای دیدن و خواندن آن ها، تلاش و مسافرات های فراوانی انجام داده استاز طرف دیگر، کتاب وی، جدیدترین و آخرین کتاب تحقیقی در  زمینه قتل عام مردم آذربایجان در ارومیه، خوی، سلماس و دیگر شهرها و روستاها آذربایجان  توسط ارامنه در سال های 1918 و همزمان با سال های پایانی جنگ جهانی اول است  با تشکر بسیار فراوان از جناب آقای رضا طالبی، لیست او را به همراه نوشته ای کوتاه از وی، در همین جا می آورم. با این امید که دوستان جوان من، با خواندن این منابع و پیدا کردن اسناد جدید، بر غنای این 
لیست بیفزایند



Rıza Talebi
در فیس بوک از عکس سعید متین پور استفاده کرده است و این نوشته را در فیس بوم قرار داده است


به نا به درخواست دوست عزیز و گرامیم جناب انصافعلی هدایت و این که دوست فارس زبانی از وی منابعی که از فاجعه جیلولوق(نسل کشی آذربایجانی ها توسط ارامنه و آسوری ها) خواسته بود، بنده نیز چند منبع - در حد توان خودم - به وی و دوستان علاقه مند، معرفی می نمایم ٬امیدوارم مقبول باشد


کتاب هایی که توصیه می کنیم، برای درک عمق فاجعه نسل کشی ترکان آذربایجان توسط ارامنه و آسوری ها است  که در سال ۱۹۱۸ رخ داده است.  در آن حادثه ۱۵۰ هزار انسان آذربایجانی قتل عام شده اند. کتاب ها و  منابع محدودی را در ذیل لیست کرده ام 


 من، در حدود ۳۵۰ منبع در زبان های عربی٬ ترکی ٬ روسی، فارسی و انگلیسی را جمع آوری کرده ام ولی موارد بسیار مهم آن ها که بیشتر هم مربوط به نویسندگان غیر ترک است را در اینجا معرفی می کنم تا به "پارتی بازی کردی آقا!!" متهم نشوم





۱-
"۱۹۱۵ با نگرشی بر ۸ قرن تاریخ پرتنش مسلمانان و ارامنه"، نشر تک درخت، تهران، ۱۳۸۸ ، نوشته  رضا طالبی
۲-
 "قتل عام مسلمانان در دوسوی ارس" ٬ انتشارات اختر٬ تبریز، نوشته صمد سرداری نیا
۳-
"قره باغ در گذر تاریخ" ٬ انتشارات اختر٬ تبریز٬ نوشته صمد سرداری نیا
۴-
 "دست نوشته های آسوری مام پیرا" ٬ کلیسای روستای گولان، بخش انزل اورمیه
۵-
 "مویه های شهر غریب" نوشته غلام خان حشمت
۶-
 "تاریخ ۱۸ ساله آزربایجان" ٬ نوشته احمد کسروی
۷-
 "تاریخ اورمیه" ٬ اورمیه٬ نوشته سروان احمد کاویانپور
۸-
"تاریخ رضائیه" نوشته  رحمت الله توفیق
۹-
 "خاطرات طندگی من و وقایع تاریخ منطقه" ٬ نوشته غلامحسین یزدانی٬ نشریه خداافرین، شماره های ۵۵-۵۶-۵۷
۱۰-
"تاریخ تهاجمات ارامنه" ٬ نوشته میرزا قاسم خان امین الشرع خویی٬ کتابخانه مرعشی نجفی٬ قم
۱۱-
 "ایران در میان طوفان" ٬ نوشته ناصر نجمی
۱۲-
مرگ و تبعید" ، نوشته" 
جاستین مک کارتی٬ ایالات متحده
۱۳-
 "
تاریخ اچمیادزین"، نوشته 
هوانس شاهخطاییان٬ جلد 2 ، ایروان، سال ۱۹۲۱




۱۴-


"تاریخ واقعی ارامنه" ، نوشته 
آتام اوغلان ممدلی٬ باکو
۱۵- 
"سفرنامه موسیو نیکیتین"
۱۶-
 "غارتگران"٬ نوشته اشرفی٬ اورمیه"
۱۷-
 اورمیه در محاربه عالم سوز" ٬ نوشته معتمدالوزاره٬ نشر شیرازه"
۱۸-"مساله بی پایان ارمنی"، نوشته صادق فریدون اوغلو٬ آنکارا
۱۹- 
قانلی سنه لر" ٬ محمد سعید اردوبادی٬ برگردان (ترجمه) بویوک رسول اوغلو"
۲۰- "دیوان نجلی شیخ عبدالکریم محرابی ایروانی" ٬ ملارد، ۱۳۸۵
۲۱- 
"داشناکسیون قادری به کاری نیست" ، 
مانیفست کاچازنونی، اولین رییس جمهور ارمنستان٬ تفلیس، ۱۹۱۹
۲۲-
ارمنیان ایران"٬ نوشته نازار گورویانس٬ تهران، ۱۹۶۸"
۲۳-
 تاریخ سلماس" ٬ نوشته توحید ملک زاده٬ تبریز٬ انتشارات اختر"
۲۴- 
فجایع جیلولوق"٬ نوشته توحید ملک زاده٬ تبریز٬ انتشارات اختر"
۲۵-
 سرزمین زردشت"٬ نوشته علی دهقان"
۲۶-
"ارامنه و حقیقت"، نوشته 
سامويل ویمز، قاضی در آرکانزانس
۲۸-
 "خاطرات سرپرسی سایکس"
۲۹-
 مجموعه کتب یوسف حالاچ اوغلو
۳۰-
مجموعه کتب اسد اوراس
۳۱-
 نشریه یاپراق٬ دانشگاه تربیت معلم تهران٬ ص ۱۲ ، سال ۱۳۸۴
۳۲-
"در ماهیت تحولات آسای مرکزی"، نوشته منیژه
 تراب زاده، دفتر مطالعات سیاسی، سال ۱۳۷۳، ص ۷۱
۳۳-
"خاطرات روسی" ،گیریبایدوف، ص ۷۳ ، سال ٬ ۱۹۷۱
۳۴-
چکیده تاریخ تجزیه ایران ٬ نوشته دکتر هوشنگ طالع ٬ نشر سمرقند، سال ۱۳۸۰
۵۳-


دروغ های ارامنه"، نوشته سدات لاچین، ف ت ر ت، سال 2004"


۳۶- 



"تاریخ ارمنستان" نوشته 



احمد نوری زاده  ٬  انتشارات چشمه،  سال ٬۱۳۷۶

برای همه شما دوستان موفقیت و سر بلندی آرزو می کنیم

انصافعلی هدایت
روزنامه نگار آزاد و مستقل




 تورنتو - کانادا







No comments:

Post a Comment

میلی دوشونجه، میلی سرمایه، میللی سرمایادار، میللی یاشام

  میلی دوشونجه، میلی سرمایه، میللی سرمایادار، میللی یاشام بو گون چالیشدیم‌؛ میللی دوشونجه‌نی میللی سرمایا، میللیدسرمایادار ین نه اولدوقونو ...