Friday, January 10, 2020

بررسی زوایای مختلف مراسم دفن قاسم سلیمانی

اصلا و ابدا مهم نیست که یک نظامی مرده است. مگر نظامیان، برای کشتن و کشته شدن در آینده، استخدام نمی شوند؟ 
همه نظامیان می دانند که حقوق ماهیانه آن ها، خون بهایشان است. در هیچ کجای دنیا هم برای مردن نظامیان، علم شنگه راه نمی اندازند. 
از طرف دیگر، جامعه و مردمان هم می دانند که نظامیان را برای کشتن و کشته شدن به خدمت می گیرند.
تاریخ هم، شاهد کشته شدن هزاران هزار نظامی بوده است اما چرا رژیم در ایران، قاسم سلیمانی را این همه بزرگ کرده بود وبرای کشته شدن او، این همه هزینه پرداخت؟
این نوع سوال ها، یک طرف ماجرا است اما طرف دیگر ماجرا این است که چرا مردمان درمراسم دفن او شرکت کردند؟
گرچه، برای بررسی حضور مردمان در تهران و در الاحواز هم سوال های زیادی مطرح است اما مهمتر از همه، بررسی حضور مردمان در کرمان و کشته شدن ده ها فرد از ایرانیان برای یک نظامی مرده است.
نمی توان از تحلیل این مسئله بسادگی گذشت. تا چنین حوادثی را از جنبه های مختلف بررسی نکنیم، شناخت درستی از رژیم و جامعه نخواهیم داشت.
باید دید که چرا مردمان به کشته شدن ده ها و صدها تن در حوادثی مانند سقوط طیاره ها، تصادفات جاده ای و ریلی و ... که بسیار هم تکرار می شود، یا رژیم معترضان را در خیابان ها قتل عام می کند، عکس العملی نشان نمی دهند ولی برای کسی که مردمان می دانند که باید یک روزی برایشان بمیرد، این همه به خیابان ها می آیند؟ داد و فریاد می کنند اما برای دفن فرزندانی که در اعتراض ها توسط رژیم کشته می شود، ساکت می مانند و می پذیرند. انگار که حقشان، کشته شدن توسط رژیم است.
نقش وابستگی مردمان به دولت از نظر درآمدی و اقتصادی، چه جایگاهی در چنین مسایلی دارد که به دولت اجازه سوء استفاده از نیازهای مالی مردم را می دهد؟
در این نوع از مسایل اجتماعی، نقش نهلیسم یا پوچی انسان ها؛ نهلیسم فردی و نهلیسم اجتماعی چیست؟
لومپنیزم فردی و اجتماعی چه نقشی در رفتار ایرانیان در این نوع حوادث دارند؟
پوپولیزم و عوامگرایی در این نوع حوادث چه جایگاهی دارند؟
تک صدایی و گستره وسیع رسانه های رادیوئی، تلویزیونی رژیم در رنگ آمیزی دلخواه این نوع رفتار های اجتماعی ایرانیان چقدر تاثیر دارند؟
شبکه های اجتماعی وابسته به رژیم در چنین حوادثی، چه نوع رول هایی را بازی می کنند؟
جایگاه دین، دینداران، نوحه خوان ها و مساجد در بسیج مردم برای خدمت به اهداف سیاسی و تبلیغاتی رژیم، در فریب مردمان چه محلی از اعراب دارند؟
سازماندهی مردمان در رده های مختلف و به اشکال گوناگون مانند تجمیع مردمان در سازمان های نظامی و بسیج، مساجد و پایگاه ها، انجمن های مدارس، ادارات، کارخانجات و دانشگاه ها، چقدر در فرمانبری مردمان عادی از رژیم موثر است؟
ناسیونالیسم ایرانی و پانفارسیسم، در بیسج مردمان، در چنین حوادثی، چه جایگاهی دارند؟
عملکرد 40 ساله اپوزیسیون یا مخالفان دروغین و دولت ساخته و اپوزیسیون واقعی رژیم، در گسترش رفتارهای عوامانه و فریب خوردگی مردمان چه جایگاهی داشته و دارد؟
برای بررسی هر مسئله اجتماعی، باید آن را از زوایای مختلف و بدون طرفداری و تعصب، بررسی کرد و الا نمی توان راه حلی برای حل مسئله پیدا کرد.
برای همین منظور، آقایان
دکتر محمدحسین یحیایی؛ نویسنده و محقق تورک
فرامرز بختیار؛ نویسنده و خان لور
محمدحسن فلاحیه؛ نویسنده و روزنامه نگار عرب
مهمانان این هفته برنامه "دیالوگ" خواهند بود تا حضور مردمان در مراسم دفن فرمانده تروریست ها و کشته شدن ده ها نفر در این مراسم در کرمان را از نقطه نظرهای نهلیستی، پوپولیزم، لومپنیزم، پروپاگاندا، دین، دینداری و نهادهای دینی، سازماندهی اجتماعی،روانشناسی فردی و اجتماعی، اقتصادی، جامعه شناسی، نقش شبکه های اجتماعی و جایگاه اپوزیسیون بحث و بررسی بکنیم.

انصافعلی هدایت
دهم (10) زانویه 2020
تورنتو - کانادا
hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

آیا این اسکناس جعلی نیست؟

 آیا این اسکناس جعلی نیست؟ اسکناس جعلی ، برای ساخت و تایید تاریخ جعلی ایران بعدی     این اسکناس ، ساختگی و جعلی به نظر می رسد ...