Saturday, January 11, 2020

وقتی، ما، نخواهیم که بفهمیم ...

وقتی که اراده بکنیم تا نفهمیم، تا زمانی که داوطلب نفهمیدن باشیم، تا زمانی که طوطی  سخنگوی خوش بیان دیگران باشیم، تا زمانی که مقلد یک آدمی با شغل خاصی باشیم، تا زمانی که فکر نکنیم، تا زمانی که انتقادی ننگریم، تا زمانی که هر چیزی را به زیر سوال نبریم، تا زمانی که در انسان های اطرافمان که مسئولیتی دارند، شک نکنیم، تا زمانی که انسان ها را معصوم و بری از خطا بدانیم، تا زمانی که بر خطاها و ندانم کاری های افراد چشم بپوشیم، تا زمانی که برای منافع احتمالی خود و نزدیکانمان، مصلحت در سکوت و حمایت باشد، سرنوشتمان همین خواهد بود و در بر همین پایه خواهد چرخید. شاهی خواهد رفت و شاهی با دنام جدیدی خواهد آمد و سرنوشت من و تو قربانی شدن در پای همین دستگاه حکومتگران خواهد بود.
چرا نمی اندیشیم؟ 
چرا سوال نمی کنیم؟
چرا در کارهای دیگران و بخصوص مسئولان و رهبران جامعه و دین سیاست و اقتصاد چون چرا نمی کنیم؟ 
چرا به دیگرانی که انسان های خطاکار هستند، فرصت، پشت سر فرصت می دهیم تا  بر سر همه ما کلاه بگذارند؟
چرا به دیگران فرصت می دهیم تا ما را احمق فرض بکنند؟
 چرا باید دیگرانی ما را چنان ساده و احمق فرض بکنند تا بتوانند برای ما یک مشت سخنان یاوه وگوشنواز تحویل بدهند؟ 
چرا زود باوریم؟
چرا مرگ و زندانی شدن و شکنجه شدن دیگرانی که جزو خانواده ما نیستند، به دردمان نمی آورد؟
چرا در قبال درد کشیدن دیگران ساکتیم؟
چرا اجازه می دهیم از ما سوء استفاده بکنند؟
چرا می خواهیم باعث سوء استفاده دیگران از خودمان بشویم؟
چرا اعتراض نمی کنیم وقتی قصاب های سیاسی، نظامی و حقوقی ما را به قربانگاه معبد قدرت و ثروتشان می برند؟
چرا؟ چرا؟ چرا؟
در این چند روز حوادث بسیاری در اطراف ما شکل گرفت و حق زندگی و خوشبختی احتمالی صدها انسان را از آن ها گرفت و تعداد بیشماری یا از آن حوادث حمایت کردند و با حمایت شان شریک جرم شدند و یا سکوت کردند و با سکوتشان از جرم و جنایت حمایت کردند و شریک جرم شدند.
در این برنامه، به کدامین آن ها بیندیشیم و سوال بکنیم. تروریست هایی که نه تنها در ایران جنایت می کنند بلکه دنیا را به خون و وحشت آلوده اند، بپردازیم یا به سکوت مردمانم در ایران؟ 
چرا سپاه خلع صلاح نمی شود تا نتواند به جنایت هایش در اعتراضات بحق مردم ادامه بدهد بپردازیم یا به بودچه های کلانی که مجلس به آن ها می دهد؟ 
به ممنوعیت عزاداری برای کشته شدگان در اعتراضات بپردازیم یا به ناله و شیون های مصنوعی برای فرماند تروریست سپاه؟ یا به بررسی علل مرگ دها نفر در مراسم حکومتی دفن سلیمانی؟
به سرنگونی طیاره اوکراینی بپردازیم یا به کشته شدن بیش از 170 نفر در آن و یا علل پنهانکاری و دروغ گویی سپاه بپردازیم؟ یا به بررسی چرایی دخالت ستاد نیروهای مسلح به چای سپاه؟
به توافق پنهان سپاه و مسئولان با آمریکا در زدن سیلی محکم به آمریکا بپردازیم یا به فریب تبلیغاتی مردم در انتقامگیری از آمریکا؟
آن قدر فریب خورده ایم و می خواهیم قریب بخوریم که تثور نمی کنم تا صدها سال بتوانیم از زیر باز سنگین دروغ فهمی ها و عدم شک به مسئولان رده بالا و عدم پرسشگری رهایی یابیم.
برای نگاهی کوتاه به حوادث چند روز اخیر، سه مهمان در برنامه امشب حضور دارند.
دکتر محمدحسین یحیایی؛ نویسنده و محقق تورک
فرامرزخان بختیار؛ نویسنده و خان لورستانان و بختیاری
جناب جاسم طارق الاحوازی؛ متفکر و فعال سیاسی عرب 

انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
یازدهم (11) ژانویه 2020
hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

آیا این اسکناس جعلی نیست؟

 آیا این اسکناس جعلی نیست؟ اسکناس جعلی ، برای ساخت و تایید تاریخ جعلی ایران بعدی     این اسکناس ، ساختگی و جعلی به نظر می رسد ...