مجلس مهندسی شده توسط فراماسون‌ها و نیروهای مسلح با تغییر نام تورکی ماه‌ها در سال ۱۳۰۴، جنگ با تورک‌ها را آغاز کردند

چهار سال بعد از فرمان تاسیس مجلس شورای ملی توسط مظفرالدین شاه قاجار تورک، مجلس تصمیم گرفت تا بروج (ماه‌های) سال را روشن کرد و برای بروج، نام‌های تورکی رایج در ممالک محروسه و در منطقه را برسمیت شناخت. 

نام این بروج از مردم تورک در شرقی‌ترین نقطه از وطن وسیع تورک‌ها، یعنی"ختا" و "اویغور" که اکنون در اشغال چین هست، گرفته شده بودند.

در همین راستا، مجلس شورای ملی وقت، بر اساس ماده سوم قانون محاسبات عمومی ‌مصوب بیست و یکم صفر هزار و سیصد و بیست و یک قمری (برابر با ۱۲۸۹/۱۱/۳۰) از قمری به خورشیدی تغییر داد.

بر اساس ماده سوم قانون محاسبات عمومی مصوب “هزار و دویست و هشتاد و نه” شمسی مجلس شورای ملی، مقیاس زمان بعد از این در محاسبات دولتی، سال‌ها و ماه‌های شمسی (‌بروج) خواهد بود.

این ماده نشان می دهد که در آن مقطع تاریخی از کلمه “ماه” فارسی در تقویم استفاده نمی شد.

 هنوز هم بسیاری از انسان‌ها، بخصوص بازاریان در داد و ستد خودشان، به جای کلمه ماه، از کلمه برج استفاده می‌کنند.

نام بروج تورکی و رسمی قبل و بعد از مشروطه، طبق این قانون عبارتند از: ۱. حمل ۲. ثور ۳. جوزا ۴. سرطان ۵. اسد ۶. سنبله ۷. میزان. ۸. عقرب ۹. قوس ۱۰. جدی ۱۱.دلو ۱۲. حوت بودند.

چهار سال پس از کودتای رضا میرپنج بر ضد دولت تورک‌ها و حاکمیت قانون اساسی اصلاحات مشروطه، یکی از اولین اقدام‌های فراماسونری در ضدیت با تورک‌ها و در تلاش برای محو تاریخ و فرهنگ تورکی در این منطقه، حذف نام‌های تورکی و جایگزینی آن با نام‌های فارسی بود.

لذا مجلسی که فراماسون‌ها، افسران و نیروهای مسلح تحت امر رضا کودتاچی دست نشانده انگلیسی‌ها مهندسی کرده بودند، با تصویب قانونی در "یازدهم فروردین هزار و سیصد و چهار" شمسی، نام ماه‌ها یا بروج تورکی و تاریخی ملل این‌ منطقه را به فارسی تغییر داد تا راه را بر سلطنت رضا میرپنج باز بکند و به دول غربی حامی کودتا ثابت بکنند که با آغاز حاکمیت رضا میرپنج در این منطقه، دوران مبارزه و ستیز با تمامی آثار زبانی، تاریخی، فکری و علمی تورک‌ها هم آغاز خواهد شد و دولت ایران-فارس جدید و جعلی حاکم، در نابودی تورک‌ها و فرهنگ و تمدن آن‌ها از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

در زیر متن قانون تبدیل بروج تورکی به ماه‌های فارسی از نوروز ۱۳۰۴ شمسی می آید.

ماده اول – مجلس شورای ملی تصویب می‌نماید که از نوروز (۱۳۰۴) تاریخ رسمی سالیانه مملکت به ترتیب ذیل معمول گردد و دولت مکلف‌است که در تمام دوایر دولتی اجرا نماید:

الف – مبدأ تاریخ: سال هجرت حضرت خاتم‌النبیین محمدبن‌عبدالله صلوات الله علیه از مکه معظمه به مدینه طیبه.

ب – آغاز سال: روز اول بهار.

ج – سال: کماکان شمسی حقیقی.

د – اسامی و عده ایام ماه‌ها: 

 فروردین ۳۱ روز، اردیبهشت ۳۱ روز، خرداد ۳۱ روز، خرداد ۳۱ روز تیر ۳۱ روز، امرداد ۳۱ روز، شهریور ۳۱ روز، مهر ۳۰ روز، آبان ۳۰ روز، آذر ۳۰ روز، دی ۳۰ روز، بهمن ۳۰ روز، اسفند ۲۹ روز

تبصره – در سنین کبیسه اسفند ۳۰ روز خواهد بود.

ماده دوم – ترتیب سال‌ شماری ختا و اویغور که در تقویم‌های سابق معمول بوده از تاریخ تصویب این قانون منسوخ خواهد بود.

این قانون که مشتمل بر دو ماده است در جلسه شب یازدهم ماه فروردین یک هزار و سیصد و چهار شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

رئیس مجلس شورای ملی – مؤتمن‌الملک

ختا نام قدیمی چین و اُیغور نام ملتی تورک است که اکنون در اشغال چین قرار دارد.

در تقویم تورکی و چینی، دوره‌ای ۱۲ساله وجود دارد که هر سال، با نام یک حیوان به اضافۀ کلمه «ایل» به‌ معنی سال شناخته می‌شود.

هنوز این نام‌ها در تقویم بعضی کشورها مانند افغانستان رایج است و مردم به هنگام تحویل سال و نگاه به فال سال آینده خود با این نام‌های تورکی مواجه می شوند.



انصافعلی هدایت

11 Sep. 2024 


 

Comments