Monday, September 24, 2018

این دو عکس، مدرکی دال بر ابطال نظریه دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی ادعا می کرد که آلات و ادوات فستیوال محرم، توسط تورکان صفوی (شیعه صفوی) وارد این منطقه شده است.
لطفا به این دو عکس زیر دقت فرمایید.
دوستی با نام "کامران" آن ها را منتشر کرده است. به نوشته او، هر دو عکس، به دوره قاجار تعلق دارد و محرم را نشان می دهد.Image result for ‫دکتر علی شریعتی‬‎
یکی از عکس ها، به عزاداری مردمان بومی و مسافر از اقصا نقاط دیگر در حرم امام هشتم شیعیان در خراسان تعلق دارد.
عکس دیگر، به عزاداری مردم تورک در شهر تبریز و در همان دوره قاجار متعلق است.
لطفا در هر دو عکس دقت فرمایید، آیا از ادوات طبل، قمه، زنجیر، انواع آلات موسیقی ریز و درشت، علم و کتل و ... در آن دو شهر، در آن مقطع تاریخی دیده می شود؟
آیا پانفارسیسم عزاداری محرم را به فستیوالی متنوع، برای لذت بردن از خورد و خوراک و موسیقی و ... نساخته است؟
آیا این آلات و ادوات فستیوالی محرم، در دوره پهلوی و رژیم ملاها ساخته و پرداخته شده، تکامل یافته و به این شکل نهایی در نیامده است؟
اگر عزاداری در دوره حاکمیت تورکان قاجار، این همه ساده و به دور از آن چه دکتر علی سریعتی ادعا می کند، بوده، در دوره صفویه چه رنگ و بویی می توانسته داشته است؟
انصافعلی هدایت
تورنتو-کانادا
23 سپتامبر 2018
hedayat222@yahoo.com
Image may contain: text
مراسم عزاداری مردم تورک تبریز در دوره قاجار
Image may contain: one or more people and text
مراسم عزاداری زیارت کنندگان حرم امام هشتم در مشهد، در دوره قاجار
می دانیم که شهر مشهد، در همیشه تاریخ شیعه و بخصوص در ماه محرم، مشهد و خراسان نیست بلکه ملی برای عزاداران همه نقاط دیگر بوده و است. یعنی مشهد محرم، مشهد و نماینده همه شهرهای ایران بوده و است. همه شهرها با تمامی امکانات عزاداریشان عازم آن جا می شدند و با سلام و صلوات مخصوص در حرم حاضر می کشتند.

No comments:

Post a Comment

چند سوال از خانم شیرین عبادی و نقد یک سند منسوب به دوره ناصرالدین شاه قاجا

  چند سوال از خانم شیرین عبادی  و  نقد یک سند منسوب به دوره ناصرالدین شاه قاجا بو گونکو دانیشیقدا بیر نئچه قونون اوستونده دایاندیم. بیر یاند...