Monday, September 24, 2018

دوئلی با دکتر حسن کیانزاد؛ سخنگوی پان ایرانیست های برون مرزی

جناب دکتر سحن کیانزاد، در صفحه "دیالوگ و در زیر نوشته من با عنوان " مدرسه یا پادگان هایی برای شستشوی مغزی و تربیت سرباز برای استعمار پانفارسیسم" که در همین وبلاگ و در آدرس زیر منتشر شده است (https://ensafali.blogspot.com/2018/09/blog-post_22.html)
کامنی نوشته اند:
Image may contain: 1 person, smiling, eyeglasses
جناب هدایت، این گونه مدارس و یا دگان هایی را جمهوری اسلامی از آغاز موجو.دیت اشغال گزاش برای ستیز با زبان و فرهنگ هزاره ای ایرانیان ، بر پا ساخته و در این میان با شکست روبرو گشته است..با واژه سازی های خود من نربیاری چونان "پان فارسیسم> و یا "قوم فارس" آفرینی های ناوارد تنها خود را نا باور و بی اعتبار میسازید. مردم ایران بزبان فارسی و دیگر گویش های قومی و تباری ملی خود سخن میگویند و گرامی میدارند. شما خود را همراه و هم آوای حکو.متگران جمهوری اسلامی نسازید....کیان زاد

واقعیت آن است که سخن ایشان من را بر آشفت و من چنین متنی را برایشان نوشتم که در زیر و با رنگ شرخ، البته، با اندکی تصحیح و یکی دو جمله اضافه بر متن فیس بوک، منتشر می کنم.
کاش ایشان به سوال های من در فیس بوک جواب می دادند تا راه برای بحث های بیشتر و روشن شدن ذهن هم سن و سال های من و تاریخ، باز می شد.
کاش روشن می گشت که آیا منظور "پان ایرانیست"هایی همچون ایشان و تشکیلاتشان، تورکان، تورکمنان، قشقایی ها، عرب ها، بلوچ ها، کردها، گیلک ها، مازنی ها، سنی ها، یعودی ها، مسیحی ها و ... و فارس ها را هم جزو ایران و ایرانی می دانند؟ 
اگر همه را با هم ایرانی می دانند، این ملل غیر فارس زبان با هویت های دینی، نژادی، زبانی، تاریخی، جغرافیایی و ... را چه می نامند؟  قوم؟ قبیله" اقلیت؟ ملت؟
آیا این ملل در ایران، حقوقی صد در صد مساوی با فارس ها داشته اند و دارند؟ 
اگر در یک قرن اخیر فارس ها برتر بوده اند و این ملل حقوقی برابر و مساوی با فارس ها نداشته اند، چرا نداشته اند و چرا ندارند؟ 
آیا ایشان قبول می کنند که این ملل و مذاهب و جریان ها، باید با فارس ها برابر و آن هم "صد در صد برابر و در همه جهات سیاسی، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، توسعه ای، رفاهی، زبانی، آموزشی، اداری و ...  باشند؟ 
آیا می پذیرند که باید زبان همه این ملل در ایران، رسمی، آموزشی، اداری و درآمدزا باشند؟ 
کاش دکتر پاسخ می دادند تا بدانیم که چرا در یک قرن گذشته ایشان، و همقطارانشان، به نام "پان ایرانیسم" سکوت کرده اند؟ 
چرا ایشان جزو "پان ایرانیست ها" است؟
آیا پان بودن برای همه آزاد است یا فقط پان مورد نظر ایشان آزادی مورد نظر وی را دارا  هستند؟
آیا تورکان، عرب ها، بلوچ ها، تورکمن ها، و ... حق دارند پان خودشان را داشته باشند؟
آیا او در این بیش از هشتاد سال از عمرش، تورکان را به پان تورکیسم متهم نکرده؟ از پان تورکیسم متنفر نبوده است؟ علیه پان تورکیسم ننوشته؟ علیه پانتورکیسم سخنرانی نکرده؟ و علیه پانتورکیسم توطئه نچیده است؟
و کاش می دانستیم که منظور از "پان ایرانیسم" ایشان، دقیقا چیست؟ ایا منظور ایشان و حزبشان از پان ایرانیسم، "پانفارسیسم" است؟
 یا واقعا هر کس و هر زبان و هر دینی در ایران باشد، ایشان مدافع سرسخت حقوق آنان بوده است و خواهد بود؟ 
آیا برای ایشان و همرزمان پیر و جوانشان که اخیرا به غرفه کتاب های ناشران تورک درنمایشگاه مصلای تهران حمله کرده اند یا همسالان ایشان در سال 1325 و بعد از تسخیر نظامی و قتل عام مردم تورک آزربایجان، کتاب های زبان تورکی را آتش زده اند، چه می گویند؟
آیا برای ایشان ... ایران، بسیار مهمتر از زبان و نژاد فارس است؟ یا منظوز ایشان از ایران و پان ایرانیسم مترادف با فارس و پانفارسیسم و منافع فارس ها است؟
راستی، عمر ایشان در حدود یک قرن است و می توان ادعا کرد که شاهد اکثر وقایع 80 سال گذشته بوده اند ولی باید پرسید، چه جوابی به من و به تاریخ دارید که بدهید؟

آما انچه در فیس بوک نوشته ام به قرار ذیل است:

Image may contain: 1 person, smiling, suit
جناب کیانزاد، چه زود به شما بر خورده است؟
کمی تحمل بفرمایید!
یکصد است که پانفارس ها، هر روز، ده ها بار به ما ملت تورک، "قوم" گفتند و نام مارا نه "تورک" که آذری" نامیدند و هر وقت خواستیم از حقوق ملی و انسانی و وطنی خود سخن بگوییم، "پان تورکیست"مان نامیدند.
چرا در این یک قرن، یکبار اعتراض نکردید که چرا به هموطنان تورک ما "آذری" می گویید؟
چرا یکبار نیاشفتید که تورکان، یک ملت هستند و حق ندارید آنان را "قوم" و "اقلیت" بنامید تا بدین وسیله تورکان را از حقوق ملی خودشان محرمشان بکنید؟
چرا دست به قلم نبرده و یکبار ننوشتید که چرا حق خواهان و زبان خواهان تورک را به اتهام واهی "پان تورکیست" می نامید تا در بیدادگاه هایتان، دهانشان را بدوزید؟
چرا حالا که پانفارس های فاشیست متهم هستند و با حقوق ملی، انسانی و بین الملل میلیون ها انسان مخالفت می کنند، زبان باز کرده و اعتراض می کنید؟
چرا زبانتان تا به حال، یارای سخن گفتن نداشت؟
البته خیلی خوشحالم که فرد جهان دیده ای چون شما، چنین اعتراضی سر دهد ولی وقتی که ما تورکان را به حیوان تشبیه می کردند، کجا بودید؟
وقتی به ما توهین می کردند و جوک می گفتند، چرا ساکت بودید؟
شاید هم جزو همان طیف بودید که ما را تحقیر می کردند و جوک می گفتند؟
وقتی یک قرن اجازه ندادند که زبان تورکی در ایران و سرزمین های تورک رسمی و زبان آموزشی شود، چرا زبانتان یارای چرخیدن نداشت؟
چرا با ما تورکان، هم صدا نیستید و نمی خواهید که زبان تورکی در ایران، رسمی بشود و حداقل زبان رسمی و سراسری دوم همه ایرانیان باشد؟
انصافعلی هدایت
تورنتو - کانادا
بیست و دوم (22) سپتامبر 2018
hedayat222@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

چند سوال از خانم شیرین عبادی و نقد یک سند منسوب به دوره ناصرالدین شاه قاجا

  چند سوال از خانم شیرین عبادی  و  نقد یک سند منسوب به دوره ناصرالدین شاه قاجا بو گونکو دانیشیقدا بیر نئچه قونون اوستونده دایاندیم. بیر یاند...