باید سیاستمداران را از مه و تاریکی سیاسی بیرون کشید


باید سیاستمداران را از مه و تاریکی سیاسی بیرون کشید


من (انصافعلی هدایت )، در اصل، یک اتاق فکر طراحی کرده و نام آن را "روشونجه باغی" (باغی فهم) گذاشته‌ام.

در مرحله اول، با طراحی حدود پانصد سوال از تمامی احزاب و جبهه های سیاسی تورک در ایران سیاسی کنونی، فهم آن‌ احزاب و جمعیت‌ها از مسایل مختلف و سمت و سوی گرایش‌ها، سیاست‌ها، ایدئولوژی‌ها، خط و مشی و خریطه راه آن ها را از تمامی جهات بررسی کرده و به روی میز روشنفکری می گذارم.

امیدوارم که تعدادی از دوستان مرکزگرای مدعی روشنفکری هم جسارت به خرج داده و با استفاده از این روش و الگویی که من طراحی کرده ام، احزاب و جمعیت های سیاسی ملت یا منطقه خودشان در داخل و در خارج را به پاسخگویی و روشن‌سازی راه و مسیری که می خواهند بروند و ملل را به دنبال خودشان بکشانند، سوق بدهد.

متاسفانه، مشاهده می‌کنیم که کسان، احزاب و ... که ادعای رهبری جوامع و ملل را دارند، به پاپولیسم شدیدی گرفتار هستند و خودشان، افکار، سیاست‌ها، ایدئولوژی، خط و مشی سیاسی و نقشه راه، خواست‌های سیاسی و حقوقی، زبانی، فرهنگی، اقتصادی و تعریف کلمات و مفاهیم را به فردای بعد از سقوط رژیم در تهران، وارگذار می کنند.

در حالی که یک فرد و جمعیت یا گروه و حزب سیاسی، باید و لازم است که تعریفی دقیق و روشن از هر آنچه می خواهد و در پی آن است را به طور مکتوب به مردم ارائه بدهد و هم اکنون هم ارائه بدهد و به فردا نگذارد.

جالب است که هیچ کدام از تشکل‌های سیاسی و افراد سیاسی حتی تصور روشنی از رژیم سیاسی-حقوقی خود برای آینده ندارند و نتوانسته اند که قانون اساسی پیشنهادی مورد نظرشان را نوشته و به مردمان و ملل تقدیم بکنند تا از همین امروز، سیستم‌های مورد نظر آن‌ها مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

به نظر می رسد که به نوعی از قحطی در این زمینه مبتلا هستیم یا این که به پاپولیسم گرفتار شده ایم.

در حالی که فیلسوفان، سیاستمداران و احزاب، باید بدون ترس از عواقب صریح و شفاف بودن روش و منش سیاسی و حقوقی خودشان، در این مورد پیشگام باشند.

متاسفانه ما با افراد و جریان هایی روبرو هستیم که جسارت نمی کنند، مرامنامه سیاسی-حقوقی- فکری، سیستم دولت-حاکمیتی، اداری، اقتصادی، فرهنگی و ... خودشان را منتشر بکنند.

این قبیل افراد تلاش می کنند تا خودشان را در پشت و یا در درون مه غلیظ نگه داشته و از دسترسی مردم دور نگه بدارند تا برای مردم و در نزد عموم، مقدس، غیرقابل دسترسی، در برج عاج، و ... جلوه بکنند.

گر چه بسیار نظری و تئوریک خواهد بود اما برای ارزیابی و مقایسه آرمانشهرهای مورد توجه افراد سیاسی و احزاب و مقایسه آن‌ها با هم و انتخاب یکی از آن‌ها و یا ترکیب آن‌ها با هم، بسیار مفید خواهد بود.

در این مسیر، اغلب احزاب استقلال طلب و فدرالیست تورکها در ایران سیاسی موجود، با آغوش باز، حضور در چنین گفتگوهایی را پذیرفته اند.

گر چه خود من هم به عنوان یک قعال سیاسی، نویسنده و نظریه پرداز، تا کنون میلیون‌ها کلمه در روشن کردن آرمانشهر مورد نظرم صدها مقاله نوشته و اندیشه ها و آرمان‌های خودم را منتشر کرده ام اما باز هم مرامنامه خودم را هم منتشر کرده ام تا بتوان براحتی با اندیشه های و آرمانشهر من آشنا شد.

امیدوارم که در جبهه مخالف هم، چنین شجاعتی دیده بشود تا خودشان را از مه و تاریکی بیرون آورده، در معرض دید و قضاوت و انتخاب ملل قرار بدهند.


با احترام

انصافعلی هدایت

Comments