اولین و احتمالا آخرین مکالمه جناب علی جوانمردی و جناب انصافعلی هدایت

اولین و احتمالا آخرین مکالمه جناب علی جوانمردی و جناب انصافعلی هدایت

جناب علی جوانمردی نوشت:

آقای هدایت متاسفانە پستهایی از شما میبینم کە دامن میزنە بە نفرت قومی و ملی. ملت کورد همە خوب یا بد نیستن همانگونە کە ملت تورک همە خوب یا همە بد نیستن. خوب و بد و … در بین همە هست. کسانیکە بە اختلافات دامن میزنند باعث جنگ میشن و هیچ جنگی در دنیای کنونی باعث محو و نابودی ملتی نمیشە فقط فرزندان قشر پایین رو بە کشتن میدە. نژاد پرستی عقب افتادگی است و ما انتخاب نکردیم کجا بە دنیا بیایم و هنر هم نیست کجایی باشی. البتە نقطە مقابل تفکر شما در بین کورد هم کم نیستند. نتیجە تلاش هر دوی شما بالادستی و حاکمیت دیگران است! من مجبورم شما رو آنفرند کنم چون موافق نژاد پرستی نیستم. بە امید تفکر و تعقل و همزیستی مسالمت آمیز.

در پاسخ نوشتم:

سلام دوست من.

البته اختیار این مسئله با شماست که بخواهید صداهای متفاوت را بشنوید یا نه.

ولی بجای قطع رابطه با من، به آن فکر بکنید که من یازده سال تلاش کردم تا در برنامه‌های زنده تلویونی که به زبان فارسی هم اجرا می کردم، تقریبا همه رهبران ملل در ایران و متفکران همه ملل را دور هم جمع بکنم. بخصوص بر روی صحبت با کردها و فارس‌ها تمرکز داشتم.

تلاش می کردم به افراطی‌های همه طرف‌ها بفهمانم که همه این ملل، یک دشمن مشترک دارند و  آن دشمن عبارت است از: پانفارسیسم و پان‌ایرانیسم. 

همان پانفارس‌ها و پان‌ایرانیست‌هایی که تخم کینه و دشمنی در میان ملل همسایه را کاشته‌اند تا تمرکز همه ما را بجای تمرکز بر روی مبارزه با رژیم نژادپرست و پانفارس، به جنگ مصنوعی و ساختگی در میان تورک - کرد، تورک - لور، تورک- گیلک، تورک - مازن، کرد-تورک، کرد- لر، کرد- عرب و ... متمرکز کرده و حتی در صورت لزوم، نزاع بین این ملل را تنها و اصلی‌ترین جنگ در این منطقه نشان بدهند و خودشان را از پرداخت خیارات و عوارض دشمنی با این ملل معاف سازند.

ولی تمامی تلاش‌های من و تلویزیون در این راستا برای نزدیک کردن رهبران تورک و کرد، بخاطر سماجت رهبران کرد بی نتیجه ماند.

با این همه، گر چه بخشی از کردها مسلح هستند، از زبان زور و اسلحه موضعگیری می کنند و بر روی وطن ما ادعای ارضی دارند، بخشی از کردها دست به اعمال تروریستی می زنند و ... ولی من (به شخصه) کردها را مشکلی در منطقه و برای تورک‌ها بحساب نمی آورم.

من فکر می کنم که عقلای ملت کرد می توانند از سد رهبران دگم و عقب مانده کرد که بر طبل جنگ با تورک‌ها می زنند، غلبه خواهند کرد و عقلانیت نسل جوان صلح‌ خواه و انسان محور کرد بر جنگ طلبان و تروریست‌های کرد پیروز خواهند شد.

در میان تورک‌ها هم افراد افراطی وجود دارند ولی رهبران احزاب، عقلای قوم تورک و سیاستمداران تورک بر طبل صلح و اتحاد عمل با کردها می نوازند و بر آمادگی جنگی با دشمن مشترکی که هستی و هویت‌های ملی ملل حاشیه را نشانه رفته اند، تاکید می‌ورزند و آماده همکاری، همفکری و همراهی با ملل منطقه و بخصوص کردها هستیم و هستند.

اگر شما عکس العمل طبیعی و انسانی تورک‌ها و من در مقابل هجمه همه جانبه پانفارس‌ها، رهبران پانفارس، پان ایرانیست و روشنفکران آن‌ها را نژادپرستی تفسیر می‌کنید و می دانید، اگر دفاع من از حقوق ملل، بخصوص از حقوق و اراده ملی تورک‌ها در ایران سیاسی را نژادپرستانه می دانید، بهتر آن است که من را "آنفرند" بفرمایید.

چون من تمامی زندگی سی و پنج سال اخیر و حرفه ای خودم را صرف مبارزه با اشکال گوناگون نژادپرستی و هژمونی پانفارسیسم و پان ایرانیستم با ملل حاشیه قرار داده ام.

 اگر پان‌ایرانیست‌ها و پانفارس‌ها تسلیم اراده ملل حاشیه در ایران سیاسی نشوند، اگر به حقوق، اراده و خواست ملل پیرامون تسلیم نشوند، و اگر ... جنگ در میان پانفارس‌ها و پان ایرانیست‌ها در یک طرف و ملل تورک آزربایجان، قشقایی، تورکمن، عرب، بلوچ، لور و بختیاری، کرد، گیلک، مازنی در طرف دیگر را حتمی و اجتناب ناپذیر می دانم.

این ادعا را در همان زمانی که با رادیوهای فارسی زبان همکاری می کردم، طی مقاله 

" The tomorrow will be bloodshed" 

هم نوشته ام که باعث اخراجم از رسانه‌های فارسی زبان شد.

حقیت تلخ است اما ارزش جان دادن را دارد.

با احترام

انصافعلی هدایت

Comments