نقش زبان فارسی ... ، جایگزین آن
انصافعلی هدایت
بیست و پنجم سپتامبر 2017
تورنتو - کانادا
hedayat222@yahoo.com
حال که شما هیچ تعصب قومی و حزبی ندارید، آیا حاضرید:
آیا قبول می کنید که زبان فارسی، زبان تحمیلی یک قوم بر بقیه ملل است؟
آیا می پذیرید که زبان فارسی اجباری و رسمی شده و زبان های تورکی، تورکمنی، قشقایی، بلوچی، عربی، و ... سرکوب شده و این ملت ها و زبان ها را به سمت نابودی سوق داده شده اند؟
آیا می پذیرید، از زمانی که زبان فارسی، زبان اجباری تحصیل در ایران شده است، هیچ پیشرفت فکری، ایدئولوژیک، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی، هنری، صنعتی، فلسفی و ... در سرزمین های زیر سلطه این زبان رخ نداده است؟
آیا قبول می کنید، از زمانی که فارسی، زبان رسمی و اجباری اداری ایرانیان شده، دوره دیکتاتوری فکری و سیاسی، اداری و آموزشی، حقوقی و اخلاقی در ایران حکمفرما شده است؟
آیا قبول می کنید که با رسمی شدن اجباری زبان فارسی، افکار و اندیشه های ملل تحت تسلط آن زبان، جامد شده است؟
آیا می پذیرید که زبان فارسی نتوانسته است، ملل ساکن ایران را به سمت توسعه راهبر شود؟
آیا می پذیرید که زبان فارسی باعث شده تا هیچ فکر اصلاحی در سیاست و ... حتی علم هم پیدا نشود؟
آیا می پذیرید که زبان فارسی باعث جامد شدن تفکر انسان ساکن ایران شده است؟
آیا می پذیرید که زبان فارسی توانایی حمل و رهبری مردمان به سوی انسانیت و حقوق برابر را ندارد؟
آیا می پذیرید، هر کشوری که زبان فارسی در آن رایج است، عقب مانده است؟
با توجه به نمودار ترکیب اتنیکی-قومی-زبانی ذیل که در سال 1395 بر اساس تحقیقات آماری-میدانی متکلمین زبان مادری اقوام و اتنیکهای ساکن ایران تهیه شده است:
برای رهایی از سلطه این زبانی که این همه نتایج منفی برای انسانیت دارد،چند پیشنهاد زیر تقدیم می شود:
1- زبان اجباری فارسی حذف شده و یکی از زبان های دیگر (تورکی یا عربی) در ایران رسمی شود؟
2. فارسی حذف شود و یک زبان بین المللی دیگر به عنوان زبان رسمی پذیرفته شود که بتواند انسان ها را به توسعه راهبر شود.
یا
3. زبان هر شهر و ایالت و روستایی بر حسب اکثریت و اقلیت رسمیت اداری و آموزشی (یک، دو، سه یا چهار زبان رسمی در بعضی از شهرها) پیدا کند.
یا
3- هر ایالتی، زبان رسمی مخصوص خودش را داشته باشد.
4- اگر کسی علاقه مند بود تا به ایالت دیگر کوچ کند، یا در ایالت دیگری تحصیل و کار کند، مثل این که به کشور دیگری می رود، مجبور به یادگیری زبان آن منطقه خواهد باشد.
و
5- البته در مدارس دوره دبیرستان هم می توان، حق انتخاب زبان دوم و سوم را به دانش آموزان هر ایالت داد!!!
آیا قبول می کنید که زبان فارسی، زبان تحمیلی یک قوم بر بقیه ملل است؟
آیا می پذیرید که زبان فارسی اجباری و رسمی شده و زبان های تورکی، تورکمنی، قشقایی، بلوچی، عربی، و ... سرکوب شده و این ملت ها و زبان ها را به سمت نابودی سوق داده شده اند؟
آیا می پذیرید، از زمانی که زبان فارسی، زبان اجباری تحصیل در ایران شده است، هیچ پیشرفت فکری، ایدئولوژیک، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی، هنری، صنعتی، فلسفی و ... در سرزمین های زیر سلطه این زبان رخ نداده است؟
آیا قبول می کنید، از زمانی که فارسی، زبان رسمی و اجباری اداری ایرانیان شده، دوره دیکتاتوری فکری و سیاسی، اداری و آموزشی، حقوقی و اخلاقی در ایران حکمفرما شده است؟
آیا قبول می کنید که با رسمی شدن اجباری زبان فارسی، افکار و اندیشه های ملل تحت تسلط آن زبان، جامد شده است؟
آیا می پذیرید که زبان فارسی نتوانسته است، ملل ساکن ایران را به سمت توسعه راهبر شود؟
آیا می پذیرید که زبان فارسی باعث شده تا هیچ فکر اصلاحی در سیاست و ... حتی علم هم پیدا نشود؟
آیا می پذیرید که زبان فارسی باعث جامد شدن تفکر انسان ساکن ایران شده است؟
آیا می پذیرید که زبان فارسی توانایی حمل و رهبری مردمان به سوی انسانیت و حقوق برابر را ندارد؟
آیا می پذیرید، هر کشوری که زبان فارسی در آن رایج است، عقب مانده است؟
با توجه به نمودار ترکیب اتنیکی-قومی-زبانی ذیل که در سال 1395 بر اساس تحقیقات آماری-میدانی متکلمین زبان مادری اقوام و اتنیکهای ساکن ایران تهیه شده است:
برای رهایی از سلطه این زبانی که این همه نتایج منفی برای انسانیت دارد،چند پیشنهاد زیر تقدیم می شود:
1- زبان اجباری فارسی حذف شده و یکی از زبان های دیگر (تورکی یا عربی) در ایران رسمی شود؟
2. فارسی حذف شود و یک زبان بین المللی دیگر به عنوان زبان رسمی پذیرفته شود که بتواند انسان ها را به توسعه راهبر شود.
یا
3. زبان هر شهر و ایالت و روستایی بر حسب اکثریت و اقلیت رسمیت اداری و آموزشی (یک، دو، سه یا چهار زبان رسمی در بعضی از شهرها) پیدا کند.
یا
3- هر ایالتی، زبان رسمی مخصوص خودش را داشته باشد.
4- اگر کسی علاقه مند بود تا به ایالت دیگر کوچ کند، یا در ایالت دیگری تحصیل و کار کند، مثل این که به کشور دیگری می رود، مجبور به یادگیری زبان آن منطقه خواهد باشد.
و
5- البته در مدارس دوره دبیرستان هم می توان، حق انتخاب زبان دوم و سوم را به دانش آموزان هر ایالت داد!!!
***
Comments
Post a Comment