Wednesday, September 27, 2017

من، به عنوان تورک، یک قرن در تبعید زبانی-فرهنگی-تاریخی-هویتی زیسته ام




انصافعلی هدایت
بیست و هفتم سپتامبر 2017
تورنتو - کانادا
hedayat222@yahoo.com

دوست فیس بوکی من، جناب ف.م.سخن نوشته اند
"
جالب است! هى فارس فارس مى كنند، بعد مطالب شان را به فارسى مى نويسند! وقتى هم بهشان مى گويى، مى گويند براى فارسى نوشتن بايد از شما اجازه بگيريم؟! :) ما ديگه تنفر اينجورى از زبانى كه مى گويند به زور بهشان ياد داده شده نديده بوديم! من جزوشان بودم، با يك لگد مى كوبيدم توو شكم زبان فارسى و كتاب فارسى و تايپ فارسى و با زبانى صحبت مى كردم و مى نوشتم كه در ميان قوم و قبيله و اكنون كشور مستقل ام مورد استفاده است!
 
در پاسخ ایشان، من؛ انصافعلی هدایت چنین نوشتم

من یک تورکم!
افتخار می کنم که یک تورکم!
اما زبان تحمیلی فارس، به من تورک اجازه نداده تا در زبان تورکی، خواندن و نوشتن بیاموزم.
قانون توی فارس، من را مجبور به آموختن زبان بیگانه و دشمن و تورک ستیز فارس کرده است!
من تنها نیستم! من تنها نبوده ام که از این حق انسانیم محروم شده ام!
هر تورکی که در ایران می زیسته، به اجبار، از آموختن زبان مادریش محروم شده است.
دادگاه های اداری و قوانین یکجانبه و ضد تورک، زبان فارسی را به من تحمیل و زبان مادری خودم را از من، تبعید کرده اند.
زبان تورکی من، محکوم به حبس ابد در تبعید بود!
زبان فارسی، زبان من تورک را محکوم به حبس ابد و مرگ در انزوا کرده بود!
من، تو، او، ما، آن ها و همه شماهایی که تورک هستید و هستیم، محکوم به تبعید فرهنگی-زبانی-تاریخی شده بودیم.
شمای فارس، آزادی داشتن زبان تورکی خودمان را در زندان ایران و فارس، از ما گرفته بودید!
شمای فارس، با توسل به قوانین حمایت از زبان فارسی و مبارزه با زبان و نژاد تورکی و تورک، ما تورکان را از حق خواندن و نوشتن به تورکی، محروم کرده بودید.
آیا فراموش کرده اید؟ یا خودتان را به کوچه ... زده اید؟ یا یک قرن زبان و تورک ستیزی خودتان را انکار می کنید؟
ما را چنان اسیر و برده تامین منافع خودتان (فارس) کرده بودید که در وطن و سرزمین خودمان، حق داشتن وطن و زبان مادریمان را نداشتیم!
حالا و بعد از این همه تبعید زبانی-فرهنگی-تاریخی، به خودم برگشته ام و به منافع ملت تورک آزربایجان می اندیشم!
حالا، منی که زبان تورکی نیاموخته ام و هر چه در مدرسه آموخته ام، فارسی بوده، با چه زبانی به ملتی که بیگانه از زبان خودش است، برایشان بنویسم؟
با کدام زبان بگویم و بنویسم که فارس چه بلاهایی برسرمان آورده است؟
مسئول بیسوادی من کیست؟
چه کسی باید غرامت بیسواد نگه داشتن من را بپردازد؟
آیا بیسوادی من، نشانگر مستعمره بودن وطن من و الیناسیون و از خود بیگانگی من نیست؟
آیا همین بیسوادی من در زبان مادریم، جنایت علیه بشریت نیست؟
چه کسی مسئول این جنایت علیه بشریت (بیسوادی ملت تورک آزربایجان) تو؟ یا حاکمیت هایی که تو از سیاست هایشان حمایت می کردی؟
چگونه می توان یک قرن تلاش فارس برای عقب مانده نگهداشتن زبانی-فرهنگی-تاریخی و هویتی یک ملت را جبران کرد؟
راستی، نقش شما در این تبعید زبانی-فرهنگی-تاریخی و هویتی چه اندازه بوده است؟
تا کنون، چند کلمه در محکومیت سیاست های تورک ستیزانه دولت هایتان نوشته اید؟
تا امروز، چقدر بر علیه تحمیل زبان فارسی بر تورکان، قلم زده اید؟
آیا تا کنون به "زندان در تبعید" زبان-فرهنگ-تاریخ-هویت ما تورکان اعتراض کرده اید؟


***



No comments:

Post a Comment

در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان

 در حسرت سنت روشنفکری ملل قبل از سرکوب توسط کودتاچیان https://youtu.be/Rw7VQVAIMAU?si=B_nulJvCDnyIaojl ممالک محروسه قاجار روشنفکران و رهبران...