Monday, April 27, 2020

نقد کتاب «رضا شاه»؛ نوشته دکتر صادق زیبا کلام - 7

نقد کتاب «رضا شاه»؛ نوشته دکتر صادق زیبا کلام

انصافعلی هدایت؛ روزنامه نگار، تحلیلگر و شکاک


راهی بسوی رنسانی

صادق زیباکلام، در ادامه همین سطور می نویسد: وقتی «تاریخ مصرف»ش به پایان رسید، انگلیسی‌ها او را از قدرت برکنار کردند و به کمک یکی از عوامل دیگرشان به نام فروغی، فرزندش محمدرضا پهلوی را جای وی آوردند.
این جمله، در پی جمله‌های قبلی، چنان آورده می‌شود که گویا فروغی از عوامل انگلیس نبوده و یا محمدرضا را انگلیسی‌ها، شاه این مملکت نکردند؟
البته هنوز زود است که در باره این جمله‌ها نظر بدهم. در صفحه های آینده، بیشتر با قصد نویسنده آشنا خواهم شد اما همین جمله می‌رساند که او می‌خواهد در مورد این دو مسأله ایجاد شک بکند. البته بسیار عالی خواهد بود که او و ما بخواهیم در مورد هر چه به ما گفته شده و به باور بدون چون و چرای جامعه، نخبگان و الیت ما قرار گرفته است را شک بکنیم و بدین وسیله، در باره آموزه های دولت ها شک کرده و به آن ها اعتماد نکنیم و بدانیم که حکومت ها ممکن است، برای تأمین منافع کوتاه مدت و بلند مدتشان، ما را فریب بدهند.
لذا، شک و تردید در درستی و نادرستی هر آنچه گفته و یاد داده و به صورت سیستماتیک به ما آموزش داده اند، یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی است که می‌تواند به نوعی از بیداری یا رونسانس را در این منطقه جغرافیایی ایجاد بکند. رنسانسی که ریشه در این منطقه داشته و وارداتی، کپی-پیست نباشد.


متشکرم
انصافعلی هدایت
بیست و هفتم (27) آوریل 2020
تورنتو – کانادا


No comments:

Post a Comment

دوشونجه‌نین شرطلری

دوشونجه‌نین شرطلری بورادا، "دوشونجه"، "فیکیر" یا "فلسفه"نین شرایطی حاقدا دانیشدیم. نورمال، گونده لیک فیکیرلشمه...